چرا و چگونه خود را با دیگران مقایسه نکنیم؟

0 3,911

بسیاری از افراد هر روز زندگی خود را صرف مقایسه های بزرگ و کوچک کرده و مدام خود را با دیگرانی که گمان می کنند در زمینه ای از زندگی از آن ها جلوتر هستند مقایسه می کنند.

این که بخواهید زندگی بهتر و ایده آل داشته باشید حق شما است و در این مسیر ممکن است با روش های مختلف از جمله خواندن فال حافظ روزانه بخواهید از آینده خود آگاه شده یا با مطالعه کتاب های موفقیت و شرکت در برخی سخنرانی ها تغییری اساسی در آن ایجاد کنید اما مقایسه کردن می تواند باعث نشت تلاش های شما شود.

مقایسه کردن خود با دیگران یکی از آن پدیده هایی است که اغلب تمام تلاش خود را می کنیم تا دچار آن نشویم اما معمولا در شرایط مختلف در این تله گرفتار شده و شروع به مقایسه خود با دیگران می کنیم.

این مقایسه معمولا به صورت نا خودآگاه رخ می دهد، اگرچه همه ما می توانیم تا حد امکان از آن اجتناب کرده و این پروسه را در وجود خود متوقف کنیم.

توجه داشته باشید مقایسه کردن ممکن است ظاهرا به افراد انگیزه ای برای بهتر شدن بدهد اما مقایسه مداوم افکار منفی را بارور کرده و تاثیر منفی در زندگی خواهد داشت.

علت مقایسه کردن خود با دیگران

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و مقایسه کردن در تاریخ زندگی بشر پیشینه ای دیرین دارد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ از این ویژگی یا پتانسیل در انسان ها استفاده کرده و پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر اغلب کاربران خود را با پست هایی درباره آن چه در آن احساس کمبود دارند بمباران می کنند.

این تبلیعات و پست ها در واقع تله های مقایسه ای هستند که کاربران را به زیر سوال بردن جنبه های مختلف زندگی خود تشویق می کنند. در حالی که شما در شبکه های اجتماعی بهترین لحظات زندگی افراد را می بینید اما شاهد چالش ها و مشکلات زندگی آن ها نیستید.

نتیجه آن که اغلب، ویژگی های منفی خود را با بهترین ویژگی های دیگران مقایسه کرده و دچار اشتباه می شوید.

مقایسه کردن چه تاثیری روی زندگی دارد؟

مقایسه بیش از حد باعث ناراحتی و کاهش عزت نفس افراد می شود. در واقع شما با مقایسه کردن از خودتان نا امید می شوید زیرا به این باور می رسید که به اندازه کافی خوب نیستید. همچنین ممکن است از دست دیگران خشمگین شوید.

برخی نمونه های مقایسه در دنیای واقعی عبارتند از:

  • شما در خیابان خانم دیگری را می بینید و با خودتان فکر می کنید “کاش من هم مانند او زیبا بودم”
  • در اینستاگرام و در صفحه یک مدل مشهور عکس هایی می بینید و با خودتان فکر می کنید “کاش اندامی شبیه به او داشتم”
  • یکی از همکاران تان در حال سخنرانی است و شما با خودتان فکر می کنید “او از من بهتر سخنرانی می کند و تاثیر بهتری روی مخاطب می گذارد”
    و …

در صورتی که این مقایسه ها ادامه پیدا کند احساس حسادت، سرخوردگی و نا امیدی در زندگی شما ظاهر شده و اگر نسبت به رفع آن ها اقدام نشود می تواند به اضطراب و افسردگی مزمن تبدیل شود.

گاهی افراد برای جلوگیری از مقایسه سعی می کنند با توجه کردن به عیوب دیگران، احساس بهتری پیدا کنند اما این ترفند نیز به اندازه مقایسه کردن، نا سالم است.

راهکارهای اجتناب از مقایسه خود با دیگران

اگر می خواهید عادت مقایسه را در درون خود کمرنگ تر کرده و در نهایت از بین ببرید لازم است روی افکار و تقویت عزت نفس خود تمرکز داشته باشید.

سعی کنید ذهن خود را به گونه ای پرورش دهید که از مقایسه های نا مطلوب فاصله گرفته و به جای آن به دنبال پذیرش مهربانی و نگرش مثبت باشد.

بی شک کار دشواری است اما نتیجه عالی به دنبال خواهد داشت. برخی اقداماتی که برای این منظور می توانید انجام دهید عبارتند از:

1. محرک ها را بشناسید و از آن ها دوری کنید

برای بهبود سلامت روانی و عاطفی خود لازم است شرایط و موقعیت هایی را که باعث اندوهگین شدن یا بدبینی شما می شوند فهرست کنید.

اگر گمان می کنید رسانه های اجتماعی تنها عامل کاهش عزت نفس شما هستند سخت در اشتباه هستید.

به عنوان مثال ممکن است کسی در زندگی تان حضور داشته باشد که معمولا باعث نا امیدی شما می شود یا همکاری داشته باشید که در مورد موفقیت هایش اغراق کرده و احساس بی کفایتی در شما ایجاد می کند یا ممکن است مکان خاصی مانند یک فروشگاه لوکس و گران قیمت باشد که احساس بد مقایسه به شما می دهد.

هنگامی که این شرایط و موقعیت ها را کشف کنید می توانید برای اجتناب از آن ها اقدام کنید.

2. زمان خود را در رسانه های اجتماعی محدود کنید

رسانه های اجتماعی مزیت های متعدد دارند. به عنوان مثال شما را از احوالات خانواده و دوستان آگاه کرده و اطلاعات خوبی درباره رویدادهای جاری به شما می دهند اما مانند بسیاری از پدیده ها لازم است در حد اعتدال از آن ها استفاده شود.

حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی به خصوص در صفحات مرتبط با سبک زندگی و زیبایی می تواند تاثیر بدی روی عزت نفس شما بگذارد.

توصیه ما این است اکانت هایی که باعث می شوند خود را با دیگران مقایسه کنید دنبال نکنید، گوشی خود را بعد از ساعت مشخصی خاموش کنید و به هر پیام و کامنتی که دریافت می کنید پاسخ ندهید.

به دنبال آن از خودتان سوال کنید که آیا می توان این زمان آزاد شده را صرف امور سازنده تری همچون مطالعه کتاب، قدم زدن یا صحبت کردن با یک دوست واقعی کرد؟

3. از مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران اجتناب کنید

شما واقعا نمی دانید چه اتفاقاتی در پشت صحنه زندگی دیگران می افتد. بی شک همه افراد در زندگی خود با چالش های روبرو هستند که آن را در فضای مجازی بیان نمی کنند.

4. به خودتان یادآوری کنید که پول ضامن شادی نیست

هیچ تردیدی نیست که میان سلامت روان و پول رابطه وجود دارد اما حقیقت این است که پول خوشبختی نمی آورد. با این که همه تبلیغات سعی می کنند عکس این باور را در ذهن شما نهادینه کنند اما پول، تضمین کننده شادی دائمی و همیشگی در زندگی نمی باشد.

مشاهده زندگی مجلل سلبریتی ها ممکن است شما را به این باور برساند که پول همه مشکلات را حل می کند اما این باور به ندرت درست است، اگرچه می توان شادی موقتی و لحظه ای را از پول انتظار داشت.

5. نعمت های زندگی خود را شمارش کنید

قدردان آن چه دارید باشید و به خودتان یادآوری کنید که اگرچه آدم های زیادی زندگی بهتر از شما دارند اما کم نیستند کسانی که در همین لحظه در آرزوی داشتن نعمت های زندگی شما می باشند.

با کمی دقت همیشه می توانید مواردی در زندگی خود پیدا کنید که بابت آن ها شکرگزار باشید.

6. از مقایسه به عنوان محرک انگیزه بخش استفاده کنید

مقایسه سالم می تواند کاتالیزور خوبی برای تغییر مثبت باشد. مثلا به جای حسادت به دستاوردهای دیگران به این فکر کنید که آن ها چگونه توانسته اند به این موفقیت ها دست پیدا کنند و سعی کنید راز موفقیت آن ها را کشف کنید.

برگرفته از: betterup

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود