قانون جدید مهریه در سال 1400

0 3,745

در این مطالعه سعی داریم به قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ بپردازیم و شرایط مختلف مهریه و عدم پرداخت آن توسط شوهر را بررسی کنیم.

مهریه حق زن بر عهده شوهر است و پرداخت این حق تنها با جدا شدن از شوهر واجب نمی­گردد. مهریه عندالمطالبه است یعنی هر زمانی که زن اراده کند میتواند این حق را از همسر خود طلب کند اما قانون مهریه در طی سالها تغییراتی کرده است. در این مطالعه سعی داریم به قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ بپردازیم و شرایط مختلف مهریه و عدم پرداخت آن توسط شوهر را بررسی کنیم.

 آیا پرداخت مهریه در قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ تغییر کرده است؟

در حقیقت مهریه و قانون آن برگرفته از فقه شیعه و قانون مدنی است این قانون از سال ۱30۰ تغییرات زیادی کرده است به طور مثال در گذشته مهریه را در صورت درخواست زن باید به صورت یکجا پرداخت می‌کردند. اما در اثر گذر زمان و با قانون جدیدی که در چند سال گذشته تصویب شد در صورتی که قیمت سکه تغییر زیادی کرده باشد رئیس قوه قضاییه می تواند احکام صادره را در بازه مشخصی تعدیل کند. یا در گذشته در صورت عدم پرداخت مهریه به هر تعداد سکه تمام بهار، قرار زندان صادر میشد. اما اکنون در قانون جدید مهریه در صورتی که تعداد سکه عدد بالایی باشد می‌توانند آن را قسط بندی کرده و از زندان رفتن مرد جلوگیری کنند.

 چند نکته در رابطه با قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰

برخی تصور می‌کنند که مهریه تنها زمانی است که زن و شوهر به اختلاف برسند و زن قصد جدایی از شوهر را داشته باشد و از مهریه به عنوان ابزاری برای طلاق گرفتن استفاده کند. بسیاری از زن و شوهر ها در طول جریان زندگی اقدام به درخواست و پرداخت مهریه میکنند. به طور کلی نمی‌توان این مورد را غیر طبیعی تصور کرد در صورتی که مهریه حق طبیعی زن است و مطابق قانون، زن میتواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را طلب کند. در قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰  برای عدم پرداخت مهریه راه حل هایی در نظر گرفته شده به طور کلی اگر مرد، مالی برای توقیف شدن نداشته باشد و تا عدد ۱۱۰ سکه مطابق با حکم دادگاه پرداخت نکرده باشند و مرد از پرداخت آن امتناع ورزد زن میتواند پس از طی مراحل قانونی درخواست جلب و بازداشت شوهر خود را تا زمان پرداخت مهریه دریافت کند.

برخی تصور می‌کنند که مرد باید به صورت یکجا ۱۱۰ سکه را پرداخت کند و مازاد آن را قسط بندی کند که این طرز تفکر نیز اشتباه است. در حالتی که مرد شرایط مالی مناسب نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار و تقسیم بندی مهریه را به دادگاه ارائه دهد که در صورت اثبات عدم توانایی مالی با ارائه شهود و فیش حقوقی همان تعداد ۱۱۰ سکه و یا کمتر نیز مشمول قسط بندی می شوند. میزان پیش پرداخت اقساط ماهیانه به صورت دستورالعمل خاصی بررسی و اعلام می شود که عسر و حرجی برای زوج نیز به همراه نداشته باشد

قانون جدید مهریه پس از فوت شوهر

 اگر در طی جریان زندگی شوهر فوت کند مهریه زن بر ارثیه وراث مقدم است. برخی تصور می کنند که پس از فوت کردن مرد مهریه به زن تعلق نمیگیرد. در صورتی که اگر شوهر فوت کرد ابتدا باید حق مهریه همسر از مال وی جدا شود و پس از آن دارایی مرد به صورت ارثیه بین وراث تقسیم شود. در حقیقت پس از فوت متوفی باید بدهی های او از جمله مهریه همسر پرداخت شود سپس باقی اموال بین وراث تقسیم گردد.

حق حبس و قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰

 مطابق آخرین تغییرات قانون جدید مهریه در صورتی که زوج از پرداخت مهریه امتناع ورزد، زوجه میتواند تا زمان پرداخت مهریه از ایفای نقش اساسی خود به عنوان زن خودداری کند. البته این در حالی است که مهریه عندالمطالبه باشد. گفتنی است این خودداری از وظایف، سبب سلب نفقه نمی شود و اگر زن قبل از دریافت مهریه به وظایف شرعی خود در مقابل شوهر عمل کند نمی تواند از حق حبس استفاده کند. این حقی است که برای مطالبه مهریه ادا می شود. یعنی در حقیقت زن میتواند در صورت پرداخت نکردن مهریه توسط شوهر از انجام وظایف خود خودداری کنند.

 قانون جدید مهریه و فسخ نکاح

لازم به ذکر است که فسخ نکاح با طلاق تفاوت دارد یعنی در صورتی که بین زن و مرد نزدیکی واقع نشده باشد مهریه به زن تعلق نمیگیرد اگر نزدیکی واقع شده باشد مهریه به زن تعلق میگیرد. باید توجه شود که فسخ نکاح شامل بیماری هایی که برای زن و مرد است می باشد به این صورت که به طرف مقابل حق فسخ نکاح میدهند. اگر هر یک از طرفین ویژگی را شرط شده باشد که بعد از عقد مشخص شود که فاقد آن ویژگی بوده است برای زوج یا زوجه مقابل حق فسخ به وجود می آید. این تصور که اگر عیب یا پنهان کاری از سمت زن وجود داشته باشد مهریه به او تعلق نمیگیرد غلط است بدین معنا که اگر نزدیکی واقع نشده باشد به زن مهریه تعلق نمی گیرد که در این صورت موجب فسخ نکاح می شود و نصف مهریه تعلق میگیرد، اما اگر نزدیکی صورت بگیرد تمام مهریه تعلق میگیرد. چنانچه شما نیز به چنین مواردی برخورد داشتید و نیاز به یک مشاور حقوقی داشتید می توانید به پورتال مشاوره حقوقی آنلاین وکیل تاپ مراجعه کنید.

 در عقد موقت نیز باید به نکاتی توجه شود قانون جدید مهریه در رابطه با عقد موقت بدین صورت است که مهریه به زن تعلق میگیرد و شرط درست بودن صیغه عقد موقت وجود مهریه است. اما نفقه به زن تعلق نمی گیرد و زن نیز از شوهر ارث نمی برد لازم به ذکر است که برای عقد موقت ثبت محضری الزامی نیست و صرفا خواندن صیغه حتی به صورت شفاهی موجب نکاح موقت می‌گردد.

 جمع‌بندی

 مطابق قانون مهریه زن بر عهده شوهر است و شوهر باید در هر حالتی اقدام به پرداخت مهریه کند مطابق قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰ در صورتی که شوهر نتواند مهریه را پرداخت کند و توانایی مالی جهت پرداخت مهریه را نداشته باشد میتواند با ارائه مستنداتی به دادگاه آن را به صورت اقساط پرداخت کند. لازم به ذکر است که پرداختن مهریه پس از مرگ شوهر نیز ساقط نمی گردد و پس از فوت شوهر ابتدا باید بدهی ها که شامل حق مهریه همسر است از اموال وی جدا گردد و سپس سایر دارایی ها بین وراث تقسیم شود. از همه این نکات به این نتیجه میرسیم که در قانون جدید مهریه پرداختن مهریه الزامی است و در هر شرایطی این حق قانونی زن باید پرداخت شود.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود