راهکارهایی برای افزایش درک کودکان

0 3,910
افزایش درک کودکان با چند ترفند و راهکار کلیدی

در تحقیقات متعدد درباره افزایش درک کودکان که در دانشگاه های آمریکا صورت گرفته است نشان داده می شود که کودکان از توانایی درک بالایی برخوردار هستند آن ها می توانند مسائل اطراف خود را به خوبی درک کنند و در بیان حقیقت به شکلی واقعی عمل می کنند و گاها دروغ مصلحتی به کار می برند.

در دنیای امروزه شاهد این هستیم که کودکان از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند و می توانند مسائل اطراف خود را به شکلی دقیق درک و فهم کنند والدین با آگاهی از این موضوع می توانند به کودک خود کمک کنند تا بیشتر بر قوه درک خود تسلط پیدا کند و از بهره هوشی بالاتری برخوردار باشد. راه های متعددی وجود دارد که به افزایش درک کودکان کمک می کند به عنوان مثال یکی از توصیه هایی که روانشناسان کودک در این زمینه ارائه می دهند طبیعت گردی کودکان است این کار کمک می کند تا کودک بیشتر با طبیعت اطراف خود آشنا شود و بیشتر آن را درک کند. با توجه به اینکه رفتارهای والدین نیز در رشد و پرورش قدرت درک کودکان موثر است باید والدین به رفتارهای خود توجه داشته باشند زیرا تحقیقات نشان می دهد که برخی از دروغ های مصلحتی والدین می تواند یک الگوی رفتاری برای آن ها قرار بگیرد و به دلیل قدرت درک بالای آن ها این دروغ های می تواند تاثیرات منفی بر روی آن ها داشته باشد.

افزایش درک کودکان با راهکارهای طلایی:

طبیعت گری برای کودکان به افزایش قدرت درک، تخیل، بینایی و لامسه کمک می کنند کودکان با طبیعت گردی می توانند از نزدیک با حیوانات و طبیعت ارتباط برقرار کنند و و این می تواند مهارت های آن ها را افزایش دهند. فرصت های مختلفی که در طبیعت گردی در اختیار کودک قرار می گیرد با این کار کودک می تواند زیبایی های دنیای اطراف خود را راحت تر درک کند و ماجراجویی کردن در زندگی را خواهد آموخت.

تقویت درک کودکان

راه های مختلفی برای افزایش درک کودکان وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ماجراجویی اشاره کرد کودکانی که در زندگی تجربه ماجراجویی دارند باهوش تر از سایرین هستند و زمانی که فرصت های مختلفی پیش روی کودک قرار می گیرد می تواند زمان بیشتری برای ماجراجو بودن داشته باشد. تجربه و تحقیقات نشان می دهد که کودکان با داشتن قوه مشاهده می توانند از درک بیشتری برخوردار باشند مهارت مشاهده ای به کودک کمک می کند تا کودک راحت تر تکامل  رشد داشته باشد.

از سوی دیگر یکی دیگر از راهکارها برای افزایش درک کودکان انجام فعالیت های هیجان انگیز است هیجان کودک را در موقعیت های مختلفی قرار می دهد و قوه تخیل او را افزایش می دهد کودکانی که حواس پنج گانه قوی دارند می توانند تمرکز بیشتری بر روی اطراف خود داشته باشند و مسئولیت های خود را نیز به درستی انجام می دهند. در روانشناسی خصوصیات کودک ۲ ساله و آشنایی با توانایی کودکان در این سن شنان داده می شود که این دسته از کودکان از همان ابتدا دارای میزانی از درک است آن ها از همان ابتدا دارای قوه تخیل هستند که والدین با درک این موضوع می توانند به رشد آن کمک کنند.

شیوه های افزایش درک کودکان

توصیه های ذهنی برای بالا بردن درک کودک:

افزایش درک کودکان دارای راهکارهای بسیار متنوعی است که به طور کلی در این دسته بندی ها جای می گیرند: کشف توانایی کودکان، توجه به کنجکاوی آن ها، برقراری ارتباط با طبیعت، انجام بازی های فکری، فعالیت با والدین و … که هر یک در بالا بردن قدرت درک کودکان تاثیرگذار خواهد بود.

  • انجام بازی های تمرکزی
  • مجسمه سازی
  • قرار گرفتن در محیطی ساکت
  • استفاده از ابزارهای جدید
  • تغذیه سالم
  • تنظیم خواب
  • دادن وظیفه به کودک

 افزایش درک کودکان در تحقیقات زیادی بررسی شده است  در تحقیقاتی که بر رو عده ای از دانش آموزان صورت گرفته است نشان داده می شود که دانش آموزانی دروغ می گویند که در کودکی از والدین خود دروغ شنیده اندو بیش از ۸۸ درصد از این دانش آموزان چیزی بیشتر از یک دروغ را در ذهن خود دارند. زیرا والدین آن ها را از مطلع کردن برخی حقایق منع کرده اند و دروغ های مصلحتی به کودک گفته اند که اکنون شاهد این تاثیرات در زندگی او هستیم. بنابراین می توان با توجه به این تحقیقات نتیجه گرفت که کودکان از قدرت درک بالایی برخوردار هستند و می توانند دروغ هایی را که والدین سال ها پیش به زبان آورده اند را یادآوری کنند این در حالی است که شاید خود والدین این دروغ ها را از یاد برده باشند.

بالا بردن درک کودک

یکی از اعترافاتی که توسط این دسته از کودکان بیان می شود این است که خود والدین به آن ها اظهار می کنند که دروغ گفتن کاری نادرست است و با این وجود نمی توانند دروغ گفتن از سمت والدین خود را بپذیرند و دچار خطا خواهند شد. از دیگر موارد مهمی که برای افزایش درک کودکان در پی انجام این تحقیقات کشف شده است پی بردن والدین به فهم و درک کودکان نسبت به دروغ است این والدین هیچ گاه تصور نمی کرده اند که کودک آن ها به دروغشان پی ببرد.

پیشنهادی که روانشناسان برای مقابله با دروغ گفتن به کودک ارائه می دهند این است که به جای دروغ گفتن به کودک حقیقت را به شکلی ساده تر و با استفاده از مثال برای او توضیح دهند. یک نمونه توضیح واقعی برای کودکان اینگونه است: والدین به جای اینکه به کودک بگویند با باز کردن زیاد در یخچال موجب می شود یخچال منفجر شود باید توضیح دهند که این وسیله چگونه کار می کند و چگونه با استفاده نادرست موجب خراب شدن آن خواهید شد. کودکانی که از کنجکاوی بالایی برخوردار هستند گاهی کودکانی بیش فعال هستند که والدین باید نحوه برخورد با کودک بیش فعال را بدانند تا با تربیت نادرست مانع رشد و افزایش درک کودکان نشوند.

درک کودکان

در رابطه با افزایش درک کودکان در این مطلب می توان بیان کرد که اغلب کودکان نمی توانند با محیط اطراف خود سازگاری داشته باشند و والدین ممکن است این موضوع را درک نکنند به همین خاطر به درک کودک خود شک دارند در صورتی این اتفاق بسیار طبیعی است. والدین باید با شجاعت بیشتر به کودک خود کمک کنند تا توانایی مقابله با محیط را داشته باشد و خود را با اطراف سازگاری دهد.

افزایش درک کودکان با ورود به مدرسه به شکلی چشمگیر دیده می شود آن ها مفاهیم مهمی را از نزدیک لمس می کنند و فعالیت های اجتماعی خود را به مرور آغاز خواهند کرد. اما باید توجه داشت که کودکان در درک هر یک از این مفاهیم متفاوت عمل می کنند زیرا دارای توانایی های مختلفی هستند و استعدادهای هر یک در زمینه درک مفاهیم نیز به شکلی متفاوت خواهد بود.

 

منبع:آرگـــامـــگ

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود