چگونه از خستگی کودکان در شب قدر جلوگیری کنیم ؟

0 3,775

برای آشنا کردن کودکان با شب قدر مثل هر قضیه‌ دیگری گفت‌وگو درباره‌ آن بهترین راه است. در مورد شب قدر و اتفاقاتی که در این شب می‌افتد و اهمیت دعا و تأثیر آن در سرنوشت انسان‌ها با کودک صحبت کنید. خوب است که بچه ها با زیبایی های شب قدر آشنا شوند و این شب را برای بچه ها هیجان انگیز کنید تا بهتر بتوانند بیدار بمانند.

وقت قرآن به سر گرفتن که فرارسید، قرآن مخصوص بچه ها را به آنها بدهید و با آنها مدارا کنید تا بتوانند اعمال انتخایی شب قدر را با آرامش، مثل شما تکرار کنند و به جا بیاورند.

مقدمه

شب قدر، یک شب مهم است. طبیعی است که در میان بیشتر خانواده های ایرانی، از قبل، صحبتِ شب قدر باشد و در ماه مبارک، برای استفاده از این شب های قدر، برنامه ریزی شود. اما نکته این است که گاهی خانواده ها فرزندان شان را شریک این برنامه ریزی و صحبت ها نمی کنند. یعنی شاید معتقدند که به بچه ها ربطی ندارد یا بچه ها که شب قدر قرار نیست بیدار بمانند. آنچه مهم است این است که والدین باید سعی کنند محبوب ها را برای بچه ها هم محبوب جلوه دهند. شب قدر هم شب محبوب و جذاب و زیبایی است و بچه ها، خوب است که با جذابیت ها و هیجان این شب مانوس و آشنا شوند.

در مورد شب قدر، صحبت کنید

در ماه های دیگر سال، در مورد شب قدر صحبت کنید. به بچه ها اینطوری بگویید که مثلا لباس مهمانی شان خیلی با ارزش تر از لباس خانگی شان است. یا مثلا یک تکه کوچک گردنبندِ طلای مادر، خیلی با ارزش تر از یک سنگِ سنگین و بزرگ است. ارزش ها را به شکل مقایسه ای برایشان جا بیندازید تا وقتی می گویید شب قدر از هزار ماه بهتر است و از شب های دیگرِ سال، با ارزش تر است، آنها کاملا مفهوم را درک کنند.

شب قدر، شب آرزوها

شب قدر را شبی که قرار است آرزوها برآورده شوند و دعاهای ما را فرشتگان، با سرعت بیشتری به آسمان می برند، معرفی کنید. بگویید که حالا زمین پر از فرشته شده و فرشته ها منتظرند تا دعاها و حرف های آدم ها را بالا ببرند.

هدیه های آسمانی

شب قدر را با یک هدیه، مخصوصا چیزی که فرزند شما از قبل نیاز داشته و منتظر تهیه اش بوده، هیجان انگیز کنید. شبی که رحمت می بارد و بندگان خدا بهره مند از این فضل و رحمت الهی هستند، شما هم فضل و رحمتی ویژه به بچه ها نثار کنید.

برای شب قدر برنامه ریزی کنید

از قبل، در مورد اینکه کجا شب قدر را بگذرانیم و از چه برنامه هایی استفاده کنیم، با هم صحبت کنید. بچه ها را در نظر بگیرید و از مجالسی در این شب ها استفاده کنید که برای بچه ها هم برنامه ای در حاشیۀ مراسم داشته باشند یا حداقل فضای مناسبی برای بدو بدو و بازی بچه ها در نظر گرفته باشند که بچه ها بی مزاحمت و هیس هیس، بتوانند بازی کنند.

خواب بعد از ظهر فراموش نشود

اگر کاری کنید که بچه ها روز قبل را به خوبی استراحت کرده باشند و خوابیده باشند، خیال تان راحت است که بچه ها خواب آلوده نمی شوند و می توانند از فیض بیداریِ شب قدر، استفاده کنند. زود بچه ها را نخوابانید. بچه های سه چهار ساله به بعد، می توانند بیداری شب را تحمل کنند و با بازی و دوست شدن با همبازی های دیگر، شب خوشی را بگذرانند. مخصوصا که اغلب بچه ها در خانه همبازیِ هم سال ندارند و از دیدن بچه های دیگر، ذوق می کنند.  ممکن است بالش و ملحفه ای محض احتیاط با خودتان ببرید اما آن را زود رو نکنید. پیامبر اکرم صلوات الله علیه به امام حسن و امام حسین علیهم السلام تاکید می کرد که سعی کنند بیدار بمانند و از فیوضات شب قدر بهرۀ بیشتری ببرند. ما هم اگر تاسی کنیم، ضرر نمی کنیم.

محمولۀ شادی

اسباب بازی، خوراکی و بساط نقاشی را همراه خود بیاورید. نگویید بار کشی است و سخت است. اتفاقا همین کارها باعث جذابیت و نشاط این شب برای بچه ها می شود و خاطره های خوبی برایشان می سازد.

بازی موبایلی سالم

اگر جزو آن دسته از والدینی هستید که اصلا حاضر نیستند موبایل به دست بچه ها بدهند، در این شب در فکر خود تجدید نظر کنید. ساعاتی از دم صبح که مناجات و مراسم مخصوص شب قدر، به اوج خودش می رسد و آرامش فضا لازم است، به فرزند خود اجازه دهید با گوشی همراه شما بازی کند. از قبل یکی یا دوتا بازی مناسب سنش (که خشن نباشد و صحنه های نامناسبی هم نداشته باشد) دانلود کنید و او را در ساعات پایانی مراسم شب قدر، با خبرِ این بازی ها شگفت زده نمایید. یادتان باشد از اول گوشی را به بچه ها ندهید. کلی همبازی در مسجد و هیئت و مراسم هست که منتظر اشاره ای برای بازی اند. جایی بنشینید که مزاحم بقیه نباشید و بچه ها در اطمینان کاملِ حضور شما، بتوانند با دیگر بچه ها بازی کنند.

در انتخاب مراسم دقت کنید

وقتی بچه دارید، لازم است در انتخاب مراسم دقت کنید. اگر هیئتی، مشهور به روضه های مکشوف یا فریادهای بلندِ پشت بلندگو است یا سخت گیری خادمانش برای بچه ها زیاد است، آن مراسم را انتخاب نکنید. تا صبح، فشارِ زیادی روی بچه ها وارد می شود و آثار مثبت این شب برایشان کمتر جلوه می کند.

قرآن مخصوص

وقت قرآن به سر گرفتن که فرارسید، قرآن مخصوص بچه ها را به آنها بدهید و با آنها مدارا کنید تا بتوانند اعمال انتخایی شب قدر را با آرامش، مثل شما تکرار کنند و به جا بیاورند. این حس خوب که بچه ها مثل ما بزرگترها دارند کاری را انجام می دهند، برایشان خیلی مطلوب و دلنشین است و خاطره و تصویرهای روشنی از این شب در ذهن شان به جا می گذارد.  شما حتی می توانید مهر و جانماز کوچکی برایشان بیاورید تا ادای بزرگترها را دربیاورند و بتوانند لذت ببرند.

بچه ها را بغل بگیرید

برای بعضی سنین، می شود این تجربه را انجام داد. یعنی تا دم ماشین، بچه ها را کول کنید. ممکن است آن موقع خواب آلوده شده باشند، نباید تشرهای آخر، کار را خراب کند. به بابا یا دایی یا پدربزرگِ سرحالی بسپرید که بچه را کول بگیرد یا بغل کنند.

سحری را بیرون بخورید

اگر می توانید با خودتان سحری ببرید و در گوشه ای بنشینید به سحری خوردن، این کار را در شب های قدر تجربه کنید. این مساله شادی بچه ها را تکمیل می کند مخصوصا که ممکن است شب های دیگر، موقع سحری خوردنِ شما، خواب بوده باشند.

منبع : سایت نمناک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود