خواب کودک هشت ساله

1 165

خواب، مدت زمان مهمی از زندگی انسان را به خود اختصاص می دهد. حدود یک سوم از عمر هر انسانی به خواب اختصاص داد. در این نوشتار در پی توضیحاتی در مورد خواب کودک هشت ساله هستیم. با ما همراه باشید.

معمولا وقتی تنهاست ، زودتر آماده خوابیدن می شود تا وقتی که با پدر و مادرش باشد.

ساعت خوابیدن کودک هشت ساله

در ۸ سالگی تمایل خیلی مشخصی در کودک برای تأخیر انداختن ساعت خوابیدن ظاهر می شود. کودک در ساعت ۸ به بستر می رود و حدود ساعت ۵/۸ و گاهی ساعت ۹ چراغ را خاموش می کنند. گرچه کودک ۸ ساله بعضی اوقات می تواند ساعت را بخواند، از این شناخت برای به تنهایی رفتن و خوابیدن استفاده نمی کند. می بایست آن را به او یادآوری کرد و او تا آنجایی که می تواند وقت انجام آن را به تأخیر می اندازد. برای اینکه در این ساعت وقت نگذراند باید انگیزه خاصی داشته باشد.
چنانچه به او از قبل اطلاع داده باشند که پخش برنامه رادیویی یا تلویزیونی مورد علاقه اش را فقط در رختخوابش می تواند گوش کند باببیند، او وضع را ترتیبی می دهد که در آنجا باشد. توجهش به ساعت و همچنین تمایلش به هرچه بیشتر بیدار ماندن ، او را به مقررات وقت شناسی حساس می نماید. مثلا به وی می گویند چنانچه در آن شب ساعت ۸ نخوابد فردا شب میبایست همانقدر که آن شب دیر خوابیده زودتر بخوابد. او به هیچ وجه از این شرط خوشش نمی آید و مخصوصا اگر یک بار تحت اقدام مشابهی قرار گرفته باشد، در رفتن به رختخواب تعجیل خواهد کرد..
معمولا وقتی تنهاست ، زودتر آماده خوابیدن می شود تا وقتی که با پدر و مادرش باشد. او ترجیح می دهد بخوابد و به مطلبی که برایش می خوانند گوش دهد و یا به رادیو که در کنار تخت خوابش گذاشته شده ، گوش کند. وقتی ساعت خاموش کردن چراغ می رسد، او هنوز ترجیح می دهد که مادرش کنار او آمده و شب خوشی را برای او آرزو نماید. شاید این بهترین موقع برای پر حرفی کردن و گفتن ناراحتی هایش است ولی ممکن است بدترین موقع نیز باشد چنانچه کودک به آسانی تحریک پذیر باشد. خوشبختانه این نوع کودکان از جانب خود موضوعاتی که آنها را در گفتگو ناراحت می کند وارد صحبت نمی کنند. و همچنین کودک قادر است پخش برنامه ای را که او را می ترساند و ممکن است موجب دیدن کابوس هائی شود، قطع کند. معمولا کودک ۸ ساله کمی بعد از آنکه چراغ را خاموش کردند، چنانچه خیلی زود به تخت خواب نرفته باشد ، به خواب می رود. ولی کودکانی هستند که هنوز مرتبا نیاز به لحظاتی آرامش قبل از به خواب رفتن، دارند.

خواب شب کودک

 خواب معمولا عمیق است. غالبأ گفته می شود که کودک ۸ ساله خیلی خوب و راحت می خوابد، کابوسها به ندرت خوابش را بر هم می زنند. او به ندرت مجبور است برای رفتن به توالت ، بلند شود. مجموع ساعات خوابش تنها ۱۰ ساعت است.

صبح بیدار شدن کودک هشت ساله

غالب کودکان ۸ ساله مابین ساعت ۷ و ۵/۷ از خواب برمی خیزند، آنها عادت حدود ساعت ۸ لباس می پوشند، بدون اینکه لازم باشد به آنها نظم و ترتیب را یادآوری کرد.

 

منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
1 نظر
  1. پانیذ می‌گوید

    من خواب می دیدم که یکی بهم میگه برام نقاشی بکش
    فکر کنم باید نقاشی بکشم

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود