جهانپور به محرز: جایگاهِ تائید یا رد واکسن را نداری

1 3,861

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به سخنان مینو محرز درباره واکسن روسی کرونا واکنش نشان داد.

فرارو: سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به سخنان مینو محرز درباره واکسن روسی کرونا واکنش نشان داد.

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تاکید کرد: “تنها مرجع صلاحیت دار برای تایید واکسن های داخلی و خارجی سازمان غذا و داروست.”

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: “ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.

جهانپور در ادامه کنایه‌ای هم به واکسن ایرانی کرونا که این متخصص مسوول ارزیابی آن است، زد و افزود: «مرجع تایید واکسن از جمله واکسن داخلی که ایشان مسوول کارآزمایی بالینی آن هستند، سازمان غذا و دارو است.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند مثل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی که انجام می‌دهند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه‌ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»

وزارت بهداشت روز پنج شنبه اعلام کرد که مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه توسط سازمان غذا و دارو تائید شده است.

اما مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن روسی به «جهان صنعت» گفت: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد.»

او افزود: «از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست در صورتی که این واکسن تاییدیه هیچ کشوری را ندارد زیرا به دلیل تعصبات حاضر نیستند اطلاعات واکسن را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.»

محرز تاکید کرد: “معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تایید می‌کنند؟”

سخنان محرز موج انتقاد از وزارت بهداشت را در پی داشت و بسیاری نسبت به واکسن روسی ابراز تردید کردند و خواستار وارد کردن واکسن معتبر شدند.

گفته می شود قرار است ایران دو میلیون دز واکسن اسپوتنیک وی خریداری کند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
1 نظر
  1. علی حمزه می‌گوید

    به واکسن ایرانی د سال ۱۴۰۰امیدبسیاری دارم انشاالله

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود