درباره قابلیت دارک مود بیشتر بدانید/شارژ گوشی با قابلیت Dark Mode بیشتر نگه میدارد

0 3,912

 قابلیت دارک مود که در برنامه های مختلف موجود بوده، با تیره کردن رابط کاربری باعث افزایش شارژدهی گوشی ها با نمایشگر اولد می شود.

آیا می ‌دانید اگر از برنامه هایی که رابط کاربری تیره دارند استفاده کنید، به شارژدهی بیشتری در گوشی خود دست خواهید یافت؟ در این مطلب به قابلیت دارک مود و تاثیر آن روی باتری در گوشی ها می پردازیم.

همه چیز درباره OLED

واضح است که صفحه نمایش های روشن تر از انرژی بیشتری استفاده می کنند و کاهش روشنایی آنها به صورت دستی یک راه خوب به منظور افزایش عمر باتری دستگاه است. اما این فقط بخشی از معادله است. در بیشتر موارد، نمایشگر های تلفن همراه از دو نوع تکنولوژی برای پانل های صفحه خود استفاده می کند که شامل ال سی دی (نمایشگر کریستال مایع) و OLED (دیود نور آلی) هستند.

نمایشگر های LCD تاریخچه استفاده طولانی مدتی دارند و تکنولوژی اولیه برای انواع نمایشگرهای الکترونیکی در مانیتورهای بزرگ CRT و تلویزیون ها در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ محسوب می شوند.

در صفحه نمایش های ال سی دی امروزی، از یک دیود نوری کوچک استفاده می شود تا نور را از طریق یک شبکه رنگی از پیکسل ها، که هر کدام شامل سلول های قرمز، سبز و آبی است، منعکس کند. این ترکیب از تکنولوژی LED-LCD یا گاهی اوقات به اختصار LED screen، نامیده می شود.

یک LED پایه (OLED) از یک فرآیند ساختاری استفاده می کند که از طریق آن هر دو المان یعنی شبکه پیکسل و نور پس زمینه را به یک عنصر متصل می کند و هر پیکسل نور خود را منتشر می نماید.

مزایای زیادی در این زمینه وجود دارد، از جمله نسبت کنتراست برتر، اشباع رنگی واضح تر و کارایی بهتر. اما منظور ما فراتر از این امر است؛ به این معنا که اگر یک پیکسل روی صفحه نمایش OLED یک رنگ کاملا سیاه را نشان دهد، نشان دهنده این است که واقعا خاموش شده است و این بخش از صفحه نمایش، به هیچ وجه انرژی را مصرف نمی کند.

 این یک پیشرفت عظیم نسبت به یک LCD قدیمی تر (و LED-LCD) است که نیاز به صرف انرژی در تمام صفحه نمایش بدون توجه به تصویری که در آن نمایش داده می شود، داشت.

قابلیت دارک مود

تولید کنندگان تلفن همراه از این قضیه آگاه هستند و شروع به استفاده از آن کرده اند. موتورولا این روند را با گوشی Moto X خود آغاز کرد. این گوشی از حالت Always on display برای نمایش اعلان ها، ساعت و مصرف باتری همراه با متن کوچک روی صفحه نمایش استفاده می کرد.

این صفحه نمایش همیشه از مقدار کمی انرژی در این حالت (کمتر از ۱ درصد در ساعت)، به لطف مزایای استفاده از رابط های تاریک در پانل OLED، استفاده می کرد. در حال حاضر سایر ابزارهای اطلاع رسانی که از این حالت بهره برده‌اند در گوشی های اندروید رایج هستند.

قابلیت دارک مود چه مقدار از انرژی باتری را می تواند ذخیره کند؟

داشتن یک صفحه نمایش تقریبا تمام سیاه می تواند میزان زیادی از انرژی باتری را ذخیره کند. البته، استفاده از یک برنامه معمولی، به این معناست که بخش خوبی از صفحه نمایش متن یا تصاویر را نمایش می دهد.

از سوی دیگر، OLED ها صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی ندارند، مگر اینکه پیکسل هایی که نشان می دهند کاملا سیاه باشند. پس چقدر انرژی را می توانید ذخیره کنید؟ این میزان بیش از مقداری است که شما تصور می کنید.

گوگل این سوال را مورد بررسی قرار داد زیرا به صورت کلی در حال توسعه یک تم تیره تر برای اندروید و برنامه های خاص خود بود. براساس گزارشی که گوگل در کنفرانس خود برای توسعه دهندگان ارائه داد، قابلیت دارک مود در YouTube می تواند بین ۱۵ تا ۶۰ درصد عمر باتری را در مقایسه با رابط کاربری با پس زمینه سفید و با توجه به تنظیم روشنایی کلی صفحه نمایش، حفظ کند.

این یک پیشرفت چشمگیر است و تا جایی پیش رفت که گوگل اکنون قابلیت دارک مود را در اندروید خود ارائه کرده و آن را به برنامه های دیگر نیز اضافه می کند.

این به این معنی نیست که اگر برنامه هایی که به طور معمول از آنها استفاده می کنید و یا رابط کاربری شما تاریک باشند، شاهد یک پیشرفت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ای در میزان مصرف شارژ باتری گوشی خود باشید.

آیا تلفن همراه شما نمایشگر OLED دارد؟

بسیاری از تلفن های همراه گران قیمت سال ۲۰۱۸ موجود در بازار، از صفحه نمایش OLED استفاده می کنند. سامسونگ به میزان زیادی از این صفحه نمایش استفاده کرده است و تقریبا در هر گوشی با نام تجاری گلکسی و حتی برخی از تبلت ها، برای چندین سال آن را حفظ کرده است.

بسیاری از گوشی های اندرویدی مانند پرچمداران ال جی، موتورولا، سونی و وان پلاس از از پانل OLED استفاده کرده اند. علاوه بر این، آیفون X، XS و XS Max از پانل های OLED استفاده می کنند، اما آیفون های قدیمی تر و همچنین آیفون XR از این پانل استفاده نکرده است.

باتری تلفن همراه

اگر مطمئن نیستید که آیا گوشی شما از یک نمایشگر LCD یا یک OLED استفاده می کند، یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید. با جستجوی مدل و مشخصات گوشی خود یک لیست کامل از مشخصات فنی در صفحات اول یا دوم گوگل را دریافت می کنید.

اگر از نمایشگر OLED نام برده شده بود، شما می تواند با برنامه هایی با پس زمینه تیتره انرژی باتری را ذخیره کند. اما اگر از LED یا LCD، نام برده شوده بود، بدین معناست که نمی تواند چندان از منافع یک رابط کاربری تیره تر بهره مند شود.

برخی از تولیدکنندگان از اصطلاح حتی پیچیده تری، با عنوان امولد (AMOLED) استفاده می کنند. البته برای اهداف این مطلب، AMOLED و OLED همانند یکدیگر هستند.

فعال سازی قابلیت دارک مود برنامه ها

از آنجا که صرفه جویی در مصرف باتری برای برنامه هایی که دارای زمینه تیره هستند هنوز مورد مطالعه و سنجش قرار دارند، از این رو انتخاب برنامه هایی که این ویژگی را ارائه می دهند هنوز عالی نیست.

بسیاری از اپلیکیشن های اندرویدی که کاربردهای متنوعی را برای کاربران خود ارائه می دهند، اغلب از گزینه های تیره، و حالت شب و یا حتی آپشن OLED، استفاده می‌ کنند اما در بسیاری از برنامه های عمده تلفن همراه مانند فیسبوک یا واتس‌اپ چنین گزینه ای وجود ندارد.

همانطور که قبلا ذکر شد، به نظر می رسد گوگل در میان توسعه دهندگان نرم افزار های عمده تلفن همراه پیشتاز است. در منوی تنظیمات اصلی برنامه های منحصربه‌فرد گوگل در اندروید و آی او اس، می‌ توانید به دنبال گزینه Dark Theme، باشید و آن را فعال کنید. برنامه های فعلی گوگل که دارای قابلیت دارک مود هستند شامل تلفن، مخاطبین، یوتیوب، اخبار و پیام ها و …. می شود و سایر موارد باید به زودی اضافه شوند.

برنامه شخص ثالث توییتر نیز یک گزینه قابلیت دارک مود ارائه می دهد. برای فعال کردن آن، روی نماد نمایه خود ضربه بزنید. در دستگاه های اندرویدی روی حالت شب (Night Mode) ضربه بزنید. در آی او اس نیز، روی نماد ماه در پایین آیکون هلای شکل ماه، ضربه بزنید.

باتری تلفن همراه

نرم افزار Reddit رسمی نیز دارای یک حالت شبانه است که به ویژه برای صفحه نمایش AMOLED مفید است و از منوی تنظیمات اصلی آن قابل دسترسی است. همچنین پیام رسان تلگرام و بسیاری از برنامه های کوچک تر نیز این منو را در اختیار دارند.

سیستم عامل اندروید، یک تم تاریک را از نسخه ۹٫۰ (Pie) به بعد ارائه می دهد. برای دسترسی به آن کافی است به منوی Theme Device در تنظیمات نمایشگر بروید.

توجه داشته باشید که حتی اگر گوشی شما قابلیت ارتقاء به اندروید ۹ را داشته باشد، لزوما به این معنا نیست که این گزینه در آن فعال باشد. این قابلیت همچنین محدود به تنها چند بخش از رابط کاربری است، هر چند ممکن است تم گسترده تر، در به روز رسانی آینده ارائه شود.

یک جایگزین بصری دیگر برای این منظور این است که گزینه Inverted Colors، که بیشتر گوشی های جدید باید به آن دسترسی داشته باشند را فعال کنید. هرچند این گزینه به سادگی رنگ تمام دستگاه شما را تغییر می دهد، اما به عنوان تم اختصاصی مفید نیست.

قابلیت دارک مود

گوشی های سامسونگ از تم های پایه پشتیبانی می کنند اما قابلیت دارک مود و یا حالت شب در زمان نوشتن وجود ندارد. با این حال، نسخه جدید رابط کاربری One UI در آینده ای نزدیک، در به روز رسانی های نرم افزاری برای جدیدترین گوشی ها منتشر می شود و انتظار می رود که به طور پیش فرض بر روی گلکسی اس ۱۰ نیز عرضه شود. این رابط باید هر دو قابلیت دارک مود و شب را ارائه دهد .

وضعیت آیفون چگونه است؟

 گزینه های تم اپل محدود هستند و به برنامه های شخص ثالث اجازه نمی دهد که تغییرات رابط کاربری خارج از پنجره های خود را انجام دهند. اما از آنجایی که این شرکت پیشرفت چشمگیری بر روی تم تاریک خود برای سیستم عامل مک دسکتاپ داشته است، به نظر می رسد آپشن تیره تر در به روز رسانی های آینده عرضه شود. در عین حال، آیفون می تواند رنگ های خود را همانطور که اندروید می تواند، معکوس کند.

آیا به دنبال صرفه جویی بیشتر در مصرف باتری هستید؟

شما می توانید پس زمینه صفحه اصلی گوشی خود را به حالت یکدست سیاه و سفید تغییر دهید تا مزایای آن را حتی هنگام مرور برنامه ها یا ویجت ها دریافت کنید. همچنین قابلیت دارک مود در اکثر برنامه های ساخته شده قابل فعال سازی است.

تکلیف کاربرانی که گوشی OLED ندارند چیست؟

اگر گوشی شما از یک صفحه LCD استفاده می کند، صرفه جویی در انرژی قابل توجهی را در قایسه با یک پانل OLED، مشاهده نخواهید کرد. اما شما هنوز هم می توانید از این آپشن حالت های تاریک سود ببرید؛ هیچ چیز شما را متوقف نمی کند پس آنها را فعال کنید.

ممکن است صرفه جویی در روشنایی کلی اثر ناچیزی بر عمر باتری گوشی شما داشته باشد، حتی با یک صفحه LCD، اما مزایای دیگری نیز وجود دارد.

اگر در طول روز ساعت ها از تلفن همراه خود استفاده می کنید، با استفاده از یک رابط کلی تیره تر ممکن است به کاهش فشار چشمهایتان کمک کنید.

برنامه فیلترکننده نور آبی و ابزارهای سیستم عامل می توانند اثرات مشابهی داشته باشند.

با مرور این مطلب، ممکن است بخواهید در خرید گوشی بعدی خود اطمینان حاصل کنید که از یک صفحه OLED بهر برده است. برای عمر باتری (با تنظیمات مناسب اعمال شده) و استفاده عمومی، این یک کیفیت عالی خواهد بود.

 

منبع: click..ir

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود