آشنایی با ویژگی های اندروید ۱۰ و آپدیتی که باید نصب کنید

0 3,997

در نقد و بررسی اندروید ۱۰ با قابلیت ها و ویژگی های اندروید جدید آشنا شوید. آپدیت جدید اندروید برای گوشی های گوگل پیکسل معرفی شده است.

اما به زودی اپدیت جدید اندروید برای گوشی های شیائومی و سامسونگ و هواویی و … معرفی می شود و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

آیا آپدیت های جدید اندروید به موقع معرفی می شوند؟

شاید برای خیلی از کاربران رونمایی از جدیدترین سیستم عامل اندروید چندان مهم جلوه نکند، که این سیستم عامل هر سال، یا دو و سه سال یکبار به روز رسانی می ­شود.

در مقایسه با iOS که بروزرسانی بسیار سریعی دارد و در چند روز آینده از ios 13 رونمایی خواهد کرد که روش نصب ios 13 را در گذشته بیان کردیم، بروزرسانی اندروید همواره با فواصل زمانی بیشتری صورت می گیرد.

برخی سال ها این سرعت بیشتر و سال بعد ممکن است کمتر باشد. در هر صورت هر بروزرسانی چندان تفاوتی با سال های قبل ندارد. این ویژگی اندروید است.

آپدیت جدید اندروید فعلا فقط برای گوشی های گوگل پیکسل

و بررسی اندروید 10 5 1024x675 - نقد و بررسی اندروید 10 ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید
نقد و بررسی اندروید ۱۰ ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید

امسال نسبت به سال های گذشته اندروید تغییراتی بیشتر داشته و نقش گوگل در این سیستم عامل بیشتر شده است. این تفاوت ها در حال حاضر برای مالکان گوشی پیکسل مشهودتر هستند.

مالکان گوشی گوگل پیکسل می توانند تفاوت های ظاهری، حفاظت و امنیت شدیدتر داده های شخصی و پیچیدگی بیشتر سیستم عامل جدید را لمس کنند.

شاید برخی از این ویژگی های جدید برای کاربران جالب و برخی دیگر چندان جذاب نباشند.

در واقع این یک ورژن کاملا جدید نیست، بلکه ورژنی است برای حل مشکلات نسخه های قبلی است که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آخرین نسخه عمومی بتا برای اندروید ۱۰

نکته: بررسی اندروید ۱۰ براساس آخرین نسخه عمومی بتا برای اندروید ۱۰ نوشته شده است که به گفته گوگل آخرین تصحیحات برای آن صورت گرفته است.

اما اگر تغییرات دیگری در نسخه ای که در بازار عرضه می شود وجود داشته باشد، این مقاله به روزرسانی خواهد شد.

مزایای و معایب آپدیت جدید اندروید ۱۰:

و بررسی اندروید 10 3 1024x675 - نقد و بررسی اندروید 10 ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید
مزایا معایب
حالت Dark Theme منوهای کشویی در برنامه ها را به راحتی نمیتوان باز
کرد.
مدیریت آسان نوتیفیکیشن ها مشترک بودن در ویژگی Digital Wellbeing
مدیریت و کنترل بیشتر
privacy permissions
بروزرسانی جدید اندروید فقط برای گوشی پیکسل عرضه شده است
و مشخص نیست برای گوشی های دیگر که از اندروید استفاده می کنند چه زمانی عرضه خواهد شد.

مهمترین بخشی که هر کاربر اندروید در ابتدا به ان دقت می کند، gesture navigation system  است که در نسخه جدید تغییرات زیادی داشته است.

این سیستم اشاره که به صورت انتخابی است، مانند گوشی های ایفون جانشین کلید اصلی شده است. همچنین مانند آیفون با بالا کشیدن صفحه نیز می توانید وارد صفحه اصلی شوید.

برعکس Ios ، اندروید جدید یک روش جدید لمس برای google  هم دارد، بدین ترتیب که با کشیدن مورب از هر گوشه صفحه از پایین می توانید به ان سریعا دسترسی پیدا کنید.

همچنین اشکالی جهت یادآوری شما برای این قابلیت های جدید گاهی بر روی صفحه ظاهر خواهند شد.

بررسی اندروید ۱۰ به صورت خلاصه:

  • با کشیدن صفحه از پایین: به صفحه اصلی بروید
  • با کشیدن صفحه از بالا به پایین در Home screen: به کشوی برنامه ها دسترسی خواهید داشت
  • کشیدن صحه از پایین به طرفین: کشوی برنامه ها را نشان خواهد داد
  • با کشیدن صفحه به هر طرف: به عقب بازگردید
  • با کشیدن مورب از پایین به گوشه های بالا: به گوگل دسترسی خواهید داشت
  • با کشییدن از پایین به بالا: تابلوی اعلانات و برنامه های پرطرفدار خود را ببینید.

به نظر پیچیده میاد، چون واقعا پیچیده است و کمی سخت است که همه را در ذهنتون نگه دارید. اما اگر برای مدتی کوتاهی از آن استفاده کنید بسیار راحت خواهد شد.

آیا ویژگی های جدید در اندروید ۱۰ شبیه به Ios13 است؟

این ویژگی های جدید اندروید را بیشتر شبیه به آیفون خواهد کرد که شاید برای کاربران زیاد خوشایند نباشد. اما با این میانبرها دسترسی سریعتر و آسانتر خواهد شد.

بعد از دو هفته استفاده از اندروید جدید می توانم بگویم که دوستش دارم. شاید در ابتدا کار کردن باهاش سخت باشه ولی بعد از مدتی اسان تر خواهد شد.

همچنین گوگل قابلیت دارک مود را به اندروید جدید اضافه کرده که از این طریق در شب راحت تر از گوشی استفاده خواهید کرد، اما عجیب اینجاست که نمی توانید آن را طوری تنظیم کنید که در هنگام غروب آفتاب به طور اتوماتیک به کار بیفتد.

ویژگی جدید اندروید ۱۰ : focus Mode

و بررسی اندروید 10 1 1024x995 - نقد و بررسی اندروید 10 ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید
focus Mode

ویژگی جدید نسخه بتا که گوگل آن را “focus Mode” نامیده است، که اگر ان را فعال کنید، برنامه هایی را که دوست ندارید زیاد استفاده کنید (یا به اصطلاح چشم دیدنشان را ندارید)، از صفحه نمایش شما حذف کرده و حتی شما دیگر Notification  هم از ان برنامه ها دریافت نخواهید کرد تا زمانیکه Focus Mode  را غیر فعال کنید.

در این حالت از شما سوال پرسیده میش ود که ایا دوست دارید برنامه ها بازگردند؟ این قابلیت جدید بسیار پرکاربرد است.

و بررسی اندروید 10 2 1 1024x675 - نقد و بررسی اندروید 10 ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید

تغییرات زیادی در اندروید وجود دارد که البته با قابلیت جدید Gesture system به راحتی قابل دسترس هستند. سیستم notification  همچنان به شیوه قبل است.

اما در اندروید ۱۰ به راحتی می توانید آن ها را ببندید و یا در حالت بی صدا قرار دهید. به طور کلی، گوگل در اندروید جدید بیشترین راه حل ها و ابزارهای جدید را در اختیار کاربرانش قرار داده است.

امنیت و پرایویسی در اندروید ۱۰

مهمترین به روزرسانی اندروید ۱۰ در محدود کردن دسترسی برنامه ها و کار با اطلاعات شخصی شماست. لیست بلندی از این تغییرات در سایت گوگل وجود دارد.

با خواندن این لیست بسیار متعجب خواهید شد که چه برنامه هایی می توانستند به بک گراند و اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

در صدر این تغییرات تنظیمات جدید برای بخش مکان یابی شما در برنامه هاست. برای اولین بار کاربران می توانند برنامه ها را طوری تنظیم کنند که فقط در زمان استفاده موقعیت کاربر را نشان دهند.

پیش از این، چنین قابلیتی در اندروید وجود نداشت، در حالیکه گوشی های آیفون دارای چنین قابلیتی بودند.

بنابراین از این پس، Android 10 همچون iOS 13 این قابلیت را خواهد داشت که برنامه ها پیش از نمایش لوکیشن شما از شما سوال بپرسند.

بخش مهم دیگر
تغییرات در امنیت اطلاعات شماست:

  • اگر شما مشخصات شناسایی خود را تغییر دهید، برنامه متوجه این تغییر نخواهند شد و در نتیجه شما قابل ردیابی نخواهید بود.
  • برنامه ها قابلیت فعال و نصب شدن بدون اجازه شما را ندارند.
  • دسترسی دوربین محدود تر است.
  • دسترسی به Wi-Fi نیز سخت تر است، و از آنجایی که از طریق Wi-Fi موقعیت شما قابل آشکار شدن است، برنامه ها به اجازه شما برای موقعیت یابی اینترنت نیز نیاز دارند.
  • در حال حاضر اندروید تا حدودی شبیه به کامپیوتر شما کار می کند، به گونه ای که برنامه ها اجازه دارند به hard disk شما دسترسی داشته باشند. قابلیت جدید android 10 به نام “scoped storage” دسترسی برنامه ها را در محیط بیرون از سیلوی آن­ها محدودتر می کند، درست شبیه به آیفون. متاسفانه، scoped storage فقط یک آپشن در Android 10 است و تا سال آینده در دسترس قرار نخواهد گرفت.

تغییر بزرگ در اندروید ۱۰: Project Mainline

تغییر بزرگ دیگر در اندروید ۱۰ ( Android 10 ) ، که Project Mainline نام گرفته است به گوگل این اجازه را می دهد آپدیت کلیدهای امنیتی را به طور مستقیم از طریق گوگل پلی استور انجام دهد.

متاسفانه این ویژگی اندروید ۱۰ در گوشی هایی که با این ورژن از اندروید به بازار معرفی می شوند قابلیت دسترسی را دارد و در نسخه هایی که به روز رسانی می شوند موجود نیست.

آخرین ویژگی که معرفی خواهیم کرد این است که گوگل منوی تنظیماتش را تعدیل کرده است، در نتیجه همه تنظیمات امنیتی شما در یک مکان به نام Privacy وجود دارند.

این ویزگی مثل این است که گوگل همه تنظیماتش را در یک جعبه قرار داده و تنظیمات همه برنامه ها از این قسمت قابل دسترسی هستند.

خوشبختانه تمامی این تغییرات به زودی در دسترس کاربرانی که از گوشی های غیر پیکسل این شرکت هم استفاده می کنند قرار خواهد گرفت.

به روز رسانی امنیت در اندروید ۱۰ چنان مهم است که من را بسیار هیجان زده کرده، از انجایی که کاربران از این پس برای همیشه می توانند با اطمینان خاطر اطلاعات شخصی خود را در گوشی نگه دارند.

قابلیت جذاب Dark Theme به اندروید جدید آمده است

و بررسی اندروید 10 4 1024x976 - نقد و بررسی اندروید 10 ، این آپدیت جدید اندروید را حتما نصب کنید

در آخرین قسمت از نقد و بررسی اندروید ۱۰ با قابلیت جالبی آشنا خواهید شد:

قابلیت های جدید همچون Gesture  و Dark Theme که با آپدیت جدید اندروید همراه هستند جذاب است، اما نمی توانند تغییری در ماهیت این سیستم عامل بوجود بیاورند یا قابلیت خاصی را برای کاربر بوجود بیاورند.

یکی دیگر از چیزهایی که در اندروید جدید من رو خوشحال کرد قابلیت های جدیدی بود که برای گوگل لحاظ شده. قابلیت هایی که جدید هستند و مثل همیشه کار کردن با ان ها ساده و روان است و تجربه ای ارزشمند است.

سیستم عامل اندروید همیشه این حس را به کاربر القا می کند که هنوز هم برای پیشرفت و بهتر شدن راه هایی هست و این اخر کار نیست.

اندروید ۱۰ ( Android 10 ) یک مرحله سرنوشت ساز در تاریخ این شرکت نخواهد بود، بلکه فاصله زیادی تا بهترین خود دارد و همچنان در حال پیشرفت با فناوری های روز است.

آموزش آپدیت کردن به اندروید ۱۰

به زودی آموزش آپدیت کردن به اندروید ۱۰ را برای تمامی گوشی ها در سایت قرار خواهم داد تا به راحتی بتوانید از نسخه جدید اندروید استفاده کنید و لذت ببرید.  منبع: عصـر آی تی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود