مواد مخدر عامل تشدید کننده ابتلا به کرونا

0 3,826

ادیکتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: معتادان و افرادی که از مواد دخانی استفاده می‌کنند به سبب آسیب‌پذیری ریه بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

هومن شریفی ادیکتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اعتیاد از جمله مسائل اجتماعی بوده که به عنوان مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی در کشور شناخته می شود.
او افزود: بدون شک کنترل موادمخدر محرک و داروهای غیر مجاز چند وجهی باید به صورت سیستماتیک انجام شود چرا که این مهم نیازمند علم سازمان یافته و بنا کردن اقداماتی مبنی بر شواهد علمی است.
مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کنترل و کاهش استفاده از مواد مخدر ادامه داد: با همکاری حداکثری مراکز علمی و دانشگاهها در سطح کشور که در این راستا اقدامات مناسبی در کشور صورت گرفته است.

تدوین پنج سند جامع برای مبارزه با مواد مخدر

شریفی تاکید کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهر ماه سال ۱۳۸۵ تاکنون، یعنی طی ۱۴ سال اخیر تعداد زیادی از طرح های پژوهشی در ابعاد مختلف اعم از شیوع‌شناسی مصرف مواد، بررسی وضعیت نگرش مردم به مواد، ارزشیابی میزان اثربخشی اقدامات کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه مواد، تدوین پنج سند جامع شامل پیشگیری، درمان، مقابله، اجتماعی شدن و تحقیقات به عنوان نقشه راه مبارزه، تبیین خسارت‌های ناشی از اقتصاد مواد مخدر بر فرد، جامعه و دولت، اشتغال بهبود یافتگان و نظایر آن انجام شده است.
او افزود: طی ۱۴ سال اخیر بیش از ۷۰۰ فقره پایان‌نامه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کشور برای تقویت پشتوانه‌های علمی کنترل سوء مصرف مواد، انجام شده است.
مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می رسد الگوی مصرف مواد براساس نتایج شیوع‌شناسی در جمعیت عمومی کشور به ترتیب اولویت تریاک و فرآورده های جانبی، ماری جوانا، شیشه و هروئین است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود