انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی

0 3,854

یکی از نگرانی های موجود بحث درباره انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی است. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

بیماری کرونا در حال حاضر به یک نگرانی بزرگ جهانی تبدیل شده است. هر روز بر تعداد مبتلایان به این ویروس افزوده می شود و کشورهای مختلف بیشتر از پیش به فکر تدابیر بهداشتی برای مقابله با این بیماری هستند. از مردم خواسته شده در خانه هایشان بمانند و بسیاری از مشاغل نیز تعطیل شده اند. یکی از نگرانی های موجود بحث درباره انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی است. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

آیا ویروس کرونا یا کووید ۱۹ از طریق غذا هم منتقل می شود؟

بر اساس تجربیات و تحقیقاتی که روی ویروس های مشابه با کرونا یعنی ویروس مرس (MERS) و سارس (SARS) انجام گرفته مشخص شده است که این ویروس ها از طریق غذا به انسان منتقل نمی شوند. بنابراین بعید به نظر می رسد که ویروس کرونا از طریق مصرف مواد غذایی آلوده به شما منتقل شود و تا به امروز نیز هیچ شواهدی مبنی بر ابتلای انسان به کرونا از طریق مصرف غذای آلوده به ویروس گزارش نشده است.

ویروس کرونا از خانواده ویروس هایی است که برای رشد و تکثیر به بدن یک میزبان یعنی انسان یا حیوان نیاز دارند و نمی توانند در مواد غذایی رشد کنند. بنابراین انتظار می رود که پخت کامل و دقیق مواد غذایی ویروس را از بین ببرد چون حرارت بالای ۶۰ درجه سانتیگراد و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه این ویروس را نابود می کند.

راه های انتقال ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس ها معمولا از بین حیوانات و همینطور از یک انسان به انسان دیگر منتقل می شوند. از نظر تئوری اعتقاد بر این است که منبع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا حیوانات هستند اما هنوز منبع دقیق آن مشخص نیست. ویروس کرونا از طریق راه های زیر به دیگران منتقل می شود:

  • تماس مستقیم با مایعات و ترشحات بدن فرد آلوده مثل قطرات سرفه یا عطسه
  • تماس غیر مستقیم با ویروس از طریق لمس سطوحی که آلوده به قطرات عطسه یا سرفه فرد آلوده هستند

اطلاعات موجود نشان می دهند که ویروس کرونا می تواند تا چند ساعت روی سطوح مختلف زنده بماند اما محصولات ضد عفونی کننده خانگی به راحتی ویروس را از بین می برند. تحقیقات در چین برای شناسایی منبع شیوع و راههای انتقال آن همچنان ادامه دارد.

کارگرانی که مشاغل مربوط به تولید مواد غذایی کار می کنند چه اقداماتی باید انجام بدهند؟

این امکان وجود دارد که کارگران آلوده که در صنعت مواد غذایی مشغول به کار هستند با سرفه و عطسه و یا از طریق تماس دستشان با مواد غذایی مختلف آنها را آلوده کنند؛ مگر اینکه به طور جدی نکات بهداشتی را رعایت کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که کارگران مواد غذایی حتما توصیه های بهداشتی را برای کاهش انتقال این ویروس جدی بگیرند. این توصیه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • رعایت بهداشت مناسب
  • سرفه و عطسه کردن به شیوه صحیح ( در آرنج دست یا در دستمال)
  • ایمن سازی مواد غذایی با گرم کردن مجدد آنها
  • خودداری از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری های تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد
  • شستن دست قبل از شروع به کار، قبل از دست زدن به غذای پخته یا آماده برای خوردن، بعد از تهیه یا استفاده از مواد خام، بعد از دست زدن به زباله ها، بعد از استفاده از توالت، بعد از انجام نظافت، بعد از عطسه یا سرفه کردن، بعد از پرداخت یا دریافت پول، بعد از خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن

صاحبان مشاغل یا مدیران صنایع غذایی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا چه اقداماتی باید انجام بدهند؟

مدیران شرکت های غذایی و یا کارفرمایانی که در ارتباط با تولید مواد غذایی مشغول به کار هستند نباید کارگرانی که دارای علائم تنفسی مثل سرفه، عطسه و یا تب هستند را استخدام کنند. از این گذشته انتظار می رود این مدیران تمام نکات بهداشتی مرتبط با مقابله با ویروس کرونا را رعایت کنند. به طور کلی این افراد باید:

  • مطمئن شوند که کارکنانشان همه نکات بهداشتی را آموزش دیده اند و رعایت می کنند
  • حتما روی اقدامات بهداشتی کارکنان و کارگران نظارت کنند
  • امکانات مناسب بهداشتی مثل دستشویی و توالت بهداشتی را در اختیار کارکنان قرار بدهند
  • از کارکنان و کارگران بخواهند قبل از شروع به کار هر نوع علامت جسمی مشکوک را گزارش بدهند
صاحبان مشاغل یا مدیران صنایع غذایی در صورت بروز مشکل زنجیره تأمین ناشی از ویروس کرونا چه اقداماتی باید انجام بدهند؟

ابتلای کارکنان شاغل در صنایع غذایی به ویروس کرونا در سراسر جهان ممکن است منجر به اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی در محل هایی می شود که با کمبود نیرو برای تهیه یا بسته بندی مواد غذایی روبرو هستند. در چنین شرایطی و در صورتی که کارگران بخش های تولید مواد غذایی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا قادر به انجام فعالیتشان نیستند مدیران صنایع غذایی باید با جایگزین کردن محصولات یا تغییر در روند بسته بندی آنها به تعهدات قانونی شان مبنی بر ارائه مواد غذایی سالم به بازار پایبند باشند.

  • رژیم غذایی
  • تهیه و بسته بندی مواد غذایی با رعایت کلیه نکات بهداشتی و ایمنی

در صورت ایجاد هر نوع تغییر در روند تهیه و بسته بندی مواد غذایی، این موضوع باید با رعایت کلیه نکات بهداشتی و ایمنی صورت بگیرد. نمونه هایی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • معرفی آلرژن ها هنگام تغییر مواد و تأمین کننده های مواد تشکیل دهنده
  • در صورت تغییر بسته بندی یا ارائه محصول به شکل جدید، ایمنی و ماندگاری آن در نظر گرفته شود
  • معرفی خطرات جدید میکروبیولوژیکی ، فیزیکی ، شیمیایی با ترکیبات جدید

علاوه بر این به طور کلی به همه افرادی که در زمینه تولید و تهیه محصولات غذایی مثل نان و غلات و یا هر ماده غذایی دیگر توصیه می شود موارد زیر را به حتما رعایت کنند:

  • در صورت تجربه علائم بیماری کرونا مثل سرفه، عطسه، تنگی نفس و یا تب، از دیگران دور شوید و خودتان را در خانه قرنطینه کنید
  • از لمس اشیاء و سطوحی که دیگران نیز به آنها دست میزنند خوددار کنید و یا بعد از این کار حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید
  • اگر احساس می کنید به بیماری کرونا مبتلا شده اید نباید به محل کارتان بروید. در خانه بمانید و از همه افراد خانواده تان دور شوید.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود