علت جوش زدن بخاطر مصرف مکمل های ورزشی

0 5,247

مکمل بدنسازی پروتئین مزایای زیادی بر سلامتی دارند و به عضله سازی و حفظ سلامت بدن کمک می کنند، اما بدن بعضی از افراد بسیار حساس است و سبب بروز جوش می شود.

 شاید یکی از نگرانی ها شما در طول دوره بدنسازی ایجاد عوارض ناشی از استفاده مکمل های ورزشی باشد و بخواهید در خصوص میزان مصرف و تاثیر مکمل های مختلف اطلاعاتی کسب کنید تا با مصرف صحیح و مدیریت شده آن ها از عوارض ناشی از سوء مصرف آن ها جلوگیری نمایید.

دلیل جوش زدن بدن در مراحل مصرف مکمل های ورزشی:

بدن به تمامی مواد مغذی احتیاج دارد تا سلامتی پوست را حفظ کند و از بیماری های پوستی جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که هر نوع مکملی باید تحت نظر پزشک مصرف شود و به صورت افراطی مصرف نشود، در غیر این صورت آثار مخربی را به وجود خواهد آورد.

صورت بدنسازان مرد به علت تعریق زیاد و مصرف داروهایی که برای عضله سازی استفاده می‌شوند جوش می‌زند و بسیاری از این داروها حاوی ترکیبات هورمونی بوده و پوست را چرب و جوش دار می‌کند.

خانم‌هایی که به کلاس‌های بدنسازی و ایروبیک می‌روند به دلیل تعریق زیاد دهانه‌ی منافذ پوستی آن‌ها بسته شده، تحریک می‌شود و در نتیجه سبب ایجاد جوش در ناحیه صورت آن‌ها می‌شود.

به بدنسازان توصیه می‌شود از داروهایی که تحت عنوان عضله سازی و داروهای مکمل و پروتئین در بدنسازی به کار می‌روند استفاده نکنند به این علت که بسیاری از آن‌ها دارای ترکیبات هورمونی بوده و بعضی از آن‌ها حتی حاوی کورتون نیز هستند که این ترکیبات باعث ایجاد جوش در پوست صورت می‌شوند.

 بهتر است چه خانم‌ها و چه آقایان بلافاصله پس از کلاس‌های ورزشی و بدنسازی دوش بگیرند و در صورتی که در این کلاس‌ها هستند و تعریق زیاد دارند صورت خود را خشک کند تا موجب جوش در صورت آن‌ها نشود.

استروییدهای آنابولیک:

بعضی افراد و ورزشکاران از استروییدهای آنابولیک استفاده می‌کنند تا توده و قدرت عضلانی‌شان را بیشتر کنند. این نوع استروییدها در بدن ترشح می‌شود و نوع اصلی آن تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) است که دو اثر عمده در بدن ایجاد می‌کند: اول آثار آنابولیک که ساخت عضله را تحریک می‌کند و دوم آثار آندروژنی که سبب رشد موی صورت و بدن و کلفتی صدا در آقایان می‌شود. استروییدهایی که بعضی نوجوانان و ورزشکاران استفاده می‌کنند، نوع صناعی و ساختگی تستوسترون است. در این داروها سعی شده آثار آنابولیک بیشتر شده و آثار آندروژنی کمتر باشد اما به هر حال با مصرف این داروها هر دو اثر در بدن دیده می‌شود. البته در تهیه این داروها هدف درمانی وجود داشته است. برای مثال، در مردانی که به دلایلی هورمون استروژن کم ترشح می‌شود، در مبتلایان به ایدز برای اینکه توده عضلانی آنها تقویت شده و در نوع خاصی کم خونی تا خون‌سازی تحریک شود.

اما چرا این نوع دارو در میان ورزشکاران جوان و نوجوان خواهان بیشتری دارد؟ چون علاوه بر ساخت عضله، سبب کاهش آسیب عضلانی طی جلسات تمرین شده و در نتیجه بهبود فرد بعد از آسیب، سریع‌تر می‌شود. متاسفانه مصرف این دارو در ورزشکاران جوان و نوجوان بیشتر از میزان تجویزی در موارد درمانی است و به این دلیل عوارض هم در آنها بیشتر می‌شود: در آقایان بزرگی پستان‌ها، طاسی، کوچک شدن بیضه‌ها، کلفتی شدید صدا و ناباروری پدید می‌آید. در خانم‌ها هم این عوارض بروز می‌کند: کلفتی صدا، بزرگی ناحیه تناسلی، افزایش موهای بدن، طاسی، افزایش اشتها. عوارضی که در مرد و زن (هر دو) دیده می‌شود: آکنه (جوش صورت) شدید، ناهنجاری‌ها و تومورهای کبدی، افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب، رفتارهای تهاجمی، خشونت و عصبانیت، اختلالات روان‌شناختی مانند افسردگی و وابستگی دارویی.

گرد آوری تدوین آرش توکلی

منابع: راسخون،مکمل ها،ادکوان

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود