چگونه در ماه رمضان باید ورزش کرد؟

0 3,936

برخلاف تصور بسیاری افراد ورزش در ماه رمضان نه تنها ممنوع نیست، بلکه فواید بسیاری به دنبال دارد. به طور کلی ورزش برای سلامتی جسم و روح بسیار مفید است و این موضوع در ماه مبارک رمضان ورزش جلوه پررنگتری یافته و می تواند نقش خود دراین مهم بهتر و بیشتر ایفا کند.

اگر ورزش کار هستید و در ماه رمضان نمی خواهید ورزش را کنار بگذارید و در اینکه ورزش کردن با روزه داری برای تان سخت است. این مطلب را بخوانید تا بتوانید در ماه رمضان ورزش کنید. با ما همراه باشید.

۳۷۰۴برای روزه دارانی که در طول سال هیچ ورزشی نمی کنند ، انجام ورزش های سنگین در این ماه بیش از آن که مفید باشد، مضر است.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

درماه رمضان  چه زمانی ورزش کنیم؟ بسیاری در ماه مبارک رمضان  بعد از افطار ورزش می‌کنند. با این حال باید توجه داشته باشید که بین غذا خوردن و ورزش کردن فاصله بیندازید. حداقل باید یک ساعت فاصله بین افطار و ورزش  باشد. یک استراتژی دیگر نیز این است که آخرین کاری که قبل از افطار انجام می‌دهید ورزش کردن باشد بدین ترتیب بعد از به پایان رسیدن ورزش می‌توانید غذا و آب کافی دریافت کنید. روش‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید که کدام با بدن شما سازگارتر است.

یک نکته مهم برای ورزش در ماه رمضان

برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی درماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزش ی اجتناب کرد. فعالیت زیاد فرد روزه دار درماه رمضان به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می تواند موجب عطش فراوان و افت فشار خون فرد شود. با کاهش شدت برنامه ورزش درماه رمضان می توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال: اگر همیشه می دویدید آن را به پیاده روی سریع تبدیل کنید. یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش  می کردید زمان آن رابه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاهش دهید.

پیاده روی در ماه رمضان

می خواهید بدانید چطور در ماه رمضان ورزش  کنیم؟ از آنجا که امسال نیز ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است، روزه‌ داران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند. چراکه ممکن است علاوه بر روزه‌ داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌های جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند. اما اگر شما هم به ورزش ی منظم و مرتب عادت داشته‌ اید، شاید نخواهید که یکباره تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید. ورزش درماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند. همچنین ورزش علاوه بر تاثیر مثبت بر توانایی‌های جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و توانایی‌های ذهنی انسان دارد.

چطور در ماه رمضان ورزش کنیم ؟

به‌افرادی که امکان تغییر برنامه ورزش ی خود را  ندارند نیز توصیه می‌شود که درهنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه براینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند، مقداری آب در  بدن ذخیره کنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره جویند و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از کم آبی را به حداقل برسانند. راهکار دیگر هم این است که افراد از مصرف مواد غذایی که باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار می‌شود، خودداری کنند. در این بین کافئین یکی از مهمترین این مواد است که در قهوه و چای فراوان وجود دارد. نباید میزان انرژی دریافتی از پروتئین در ورزش کاران بالا باشد، اگر آنها سعی کنند حدود ۱۵ تا۲۰ درصد کل انرژی دریافتی روزانه را از پروتئین بگیرند، برای بدن شان کافی است، زیرا مصرف زیاد پروتئین سبب ایجاد مواد زاید در خون شده و احساس خستگی را هنگام ورزش  برای ورزش کاران بوجود می آورد.

اگر ورزش کار نیستید

برای روزه دارانی که در طول سال هیچ ورزشی نمی کنند ، انجام ورزش  های سنگین در این ماه بیش از آن که مفید باشد، مضر است. به گفته او افراد در ماه مبارک رمضان  می توانند با در نظر گرفتن توصیه های کار شناسان متخصص به ورزش  هایی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی و شنای سبک و تفریحی بپردازند. چون انجام حرکات ورزش ی سنگین، موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید می شود، در نتیجه ورز شکاران همه رشته های ورزش ی با ید سعی کنند درماه رمضان   ،تمر ین های ورزش ی خود را سبک تر انجام دهند. از دید گاه وی مناسب ترین ورزش ها برای روزه داران شنا و پیاده روی در ساعات بعد از افطار است. به گفته ذبیحی همه فعالیت های سنگین و نیمه سنگین باید قبل از اذان ظهر و در نیمه نخست روز انجام شود و در نیمه دوم روز، فقط به فعالیت های سبک پرداخته شود.

منبع : سایت الو دکتر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود