با ورزش پیلاتس بیشتر آشنا شوید

0 3,992

ورزش پیلاتس برای بهبود سلامت عمومی و تندستی مناسب است و ورزش پیلاتس می تواند به کاهش وزن، کمر درد و ساخت ماهیچه های قوی کمک شایانی کند.

ورزش پیلاتس یکی از جدیدترین رشته های ورزشی است که به دلیل فواید زیادی که دارد امروزه با استقبال زیادی روبرو شده است. تمرینات پیلاتس بیشتر بر انعطاف پذیری و قدرت عضلانی تمرکز دارند.

پیلاتس یکی از ورزش های مشابه ورزش یوگا می باشد اما تمرکز بیشتر این ورزش بر عضلات شکم, کمر, پهلوها و ران ها است. ورزش پیلاتس یکی از ورزش های تناسب اندام و کاهش وزن به شمار می آید. در این مطلب با مهمترین تاثیرات این ورزش بر جسم و روح آشنا می شویم.

ورزش پیلاتس چیست؟

ورزش پیلاتس

پیلاتس یکی از ورزش های تناسب اندام می باشد که انعطاف پذیری و استقامت بدن را بیشتر می کند و موجب هماهنگی و تعادل همه ی اعضای بدن با یکدیگر می شود. این ورزش نسبت به دیگر ورزش ها, آسیبی بر بدن وارد نمی کند. یکی از نکات مهم در انجام تمرینات پیلاتس, نظم و انضباط و صحیح انجام دادن آن ها است.

انجام حرکات پیلاتس نیازمند برقراری تعادل در تمام اعضای بدن, است. در هر بار از انجام تمرینات, ممکن است برخی از ماهیچه های بدن کشیده شوند. این ورزش انواع مختلفی دارد و برخی از حرکات آن نیازمند دستگاه بدنسازی می باشد. کسانی که این ورزش را انجام می دهند باید به خاطر داشته باشند که در حین انجام تمرینات پیلاتس, حتما دم و بازدم داشته باشند و انجام حرکات آن ها توام با تمرکز بر روی حرکات باشد.

تمرینات پیلاتس

با ورزش پیلاتس یاد می گیرید که چگونه از بدن خود در طول زندگی روزمره استفاده کنید. از جمله تمریناتی که در پیلاتس آموزش داده می شود عبارت است از: نحوه صحیح ایستادن, نشستن و راه رفتن است. این ورزش ظاهر بدن را کشیده تر و متناسب تر نشان داده و موجب تقویت بیشتر اعضای بدن می شود.

مطلب جالب در مورد ورزش پیلاتس این است که بیشتر حرکات این ورزش از حرکات حیواناتی نظیر گربه ها و ورزش یوگا نشات گرفته است. این ورزش بدون حجیم کردن عضلات, موجب قوی تر شدن آن ها می شود.

تاثیرات ورزش پیلاتس بر روح و جسم

ورزش پیلاتس می تواند سلامتی را برای بدن فرد به ارمغان آورد بدون اینکه صدمه ایی به آن وارد سازد. تمرینات معمولا از یک جهت خاص شروع و برای سمت دیگر بدن نیز انجام می شود. ورزش پیلاتس بر انعطاف پذیری و قدرت اندام های بدن تمرکز دارد و از آن جایی که با پرش و جهش نمی باشد, برای افراد در تمام سنین و با هر شرایطی مفید است. برخی از تاثیرات این ورزش بر روح و جسم به شرح زیر می باشد.

تقویت ذهن با پیلاتس

ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس با تکیه بر تنفس صحیح, تنظیم لگن و درست نگه داشتن ستون فقرات و تمرکز بر روی صافی و کشیدگی اندام ها, ذهن را جهت تعادل و هماهنگی همه ی اعضای بدن, تقویت می کند. در واقع فرد آموزش می بیند که چگونه حرکات را کنترل کند و این مسئله موجب تقویت ذهن می شود. در ورزش پیلاتس, کیفیت انجام حرکات ورزشی بر کمیت تکرار حرکات, ارجعیت دارد. در طول انجام حرکات, دم و بازدم ضروری است چرا که به فرد کمک می کند تا حرکات را با قدرت و تمرکز و بهره وری بیشتری انجام دهد. یادگیری تنفس صحیح در این ورزش, استرس را در افراد کاهش می دهد.

صاف شدن شکم و قوی تر شدن ماهیچه های پشت بدن

تفاوت پیلاتس و یوگا

تمرینات پیلاتس موجب ایجاد یک هسته قوی در بدن می شود. این هسته قوی شامل عضلات عمیق شکم با عضلات نزدیک به ستون فقرات می شود. کنترل هسته با ادغام و یکپارچه سازی تنه, لگن و شانه ها انجام می شود.

ایجاد ماهیچه های لاغر و کشیده و انعطاف پذیر

ورزش پیلاتس

اغلب تمرینات پیلاتس, بر روی کشش و انعطاف پذیری بیشتر ماهیچه های بدن تمرکز می کنند. تمرکز بر روی این تمرینات موجب بهبود کشش عضلانی و تحرک مفصل ها می شود. در نتیجه بدن قوی تر و انعطاف پذیر تر شده و احتمال اسیب رسیدن به آن کمتر می شود. از طرفی دیگر این مسئله, سبب زیباتر و متناسب تر شدن اندام ها می شود. همچنین پیلاتس یکی از ورزش های لاغری نیز به شمار می آید.

پاک کردن افکار منفی از ذهن با پیلاتس

یکی از مهمترین اثرات ورزش پیلاتس بر روح, ایجاد آرامش ذهنی است. اغلب افرادی که این ورزش را انجام می دهند, سخن از ایجاد آرامش پس از تمرینات می زنند. آرامش به دست آمده موجب تقویت روح شده و افکار منفی را از ذهن پاک می کند.

درمان دردهای پشت و کمر با پیلاتس

تمرینات پیلاتس نه تنها از دردهای ناحیه پشت و کمر جلوگیری می کند, بلکه درمان کننده دردهای مزمن کمر و پشت نیز می باشد. این اثر پیلاتس ناشی از تمرینات ترکیبی تقویت کننده عضلات بدن و انعطاف پذیری و ایجاد تعادل در بدن است.

بازگشت جوانی با پیلاتس

ورزش پیلاتس

از آن جایی که ورزش پیلاتس در روح و جسم افراد, تاثیر مثبتی دارد و این اثرات به سن و شرایط افراد بستگی ندارد, باعث بازگشت احساس جوانی در افراد می شود. قوی شدن عضلات, تناسب اندام, انعطاف پذیری نتایج انجام تمرینات پیلاتس هستند که فرد با وجود آن ها احساس جوانی در خود می کند.

با توجه به مطالب بیان شده, در واقع ورزش پیلاتس سبب ایجاد هماهنگی کامل بین روح و جسم فرد شده و این مسئله منجر به کنترل کامل جسم و ایجاد نوعی هماهنگی طبیعی در کل بدن می شود.  منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود