شیوه های زندگی سالم چیست؟

0 13,409

شیوه ها و الگوی زندگی سالم: برای داشتن یک الگو سالم در زندگی باید ابتدا از تغییر رفتارهای نامطلوب و آسیب زا شروع کنید این رفتارها عادت های مختلفی هستند که زندگی و سلامت انسان تهدید می کنند عادت های رفتاری مانند سیگار کشیدن، ترک کردن ورزش و برنامه غذایی ناسالم از جمله این رفتارها می باشند. در ادامه بیشتر درباره نحوه تغییر این عادت های مطلوب مطالعه خواهید کرد.

در شیوه زندگی سالم عاملی که می تواند تعیین کننده و تأثیرگذار باشد برقراری تعادل در زندگی می باشد افرادی که در زندگی از سلامت برخوردار هستند با آگاهی از شیوه های سالم زیستن و حفظ تعادل به یک الگوی مناسب در زندگی دست یافته اند. سلامت ابعاد مختلف و گسترده ای دارد که سلامت روان و سلامت جسم در جامعه کنونی بسیار مورد تهدید و خطر واقع شده است به این منظور در این مقاله با شیوه ها و الگو مناسب برای زندگی آشنا می شوید.

برنامه سالم زندگی کردن

شیوه ها و الگوی زندگی سالم:

برای داشتن یک الگو سالم در زندگی باید ابتدا از تغییر رفتارهای نامطلوب و آسیب زا شروع کنید این رفتارها عادت های مختلفی هستند که زندگی و سلامت انسان تهدید می کنند عادت های رفتاری مانند سیگار کشیدن، ترک کردن ورزش و برنامه غذایی ناسالم از جمله این رفتارها می باشند. در ادامه بیشتر درباره نحوه تغییر این عادت های مطلوب مطالعه خواهید کرد.

چگونه زندگی سالمی داشته باشیم؟

۱- داشتن تغذیه مناسب:

تغذیه یکی از عوامل مهمی است که در سلامت انسان تأثیرگذار است با خوردن غذا انسان بخش قابل توجهی از نیروی مورد نیاز بدن را دریافت می کند از دیگر مزایای غذا خوردن می توان به رشد بدن، ترمیم بافت آسیب دیده بدن و… اشاره کرد.

در تغذیه رعایت کردن اعتدال عامل مهمی است که به بهبود کیفیت برنامه غذایی و سلامت شما کمک می کند کم خوری و پرخوری از عواملی است که سلامت انسان را تهدید می کند. عادت های سالم تغذیه ای که به حفظ سلامت انسان کمک می کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • توجه و کنترل کردن وزن در حد تعادل
  • استفاده کردن از مواد غذایی متنوع و دارای ارزش غذایی بالا
  • استفاده کمتر از چربی، نمک و قند
  • استفاده از لبنیات مورد نیاز بدن

۲- ورزش کردن:

داشتن برنامه ورزشی روزانه به حفظ سلامت و تنظیم میزان سوخت و ساز بدن کمک فراوانی می کند همچنین موجب حفظ سلامت قلب و ریه می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد. ورزش کردن علاوه بر سلامت جسمی به حفظ سلامت روحی و روانی افراد نیز کمک می کند.

یکی از عادت های نادرستی که موجب به خطر انداختن زندگی سالم شما می شود ورزش نکردن می باشد که با تغییر این رفتار شما به الگوی زندگی سالم نزدیک تر خواهید شد در زیر شیوه های جالب تغییر عادت نادرست ورزش نکردن را مطالعه می کنید.

  • انتخاب ورزش لذت بخش و مورد علاقه
  • پیاده روی در فضاهای جذاب مثل پارک
  • انجام دادن نرمش های ساده و راحت با همراهی یک شخص

تغییر رفتارهای نامطلوب زندگی

۳- ترک سیگار کشیدن:

امروزه مصرف دخانیات یکی از عوامل پر خطری است که سلامت افراد را تهدید می کند و دلیل عمده آن عدم آگاهی افراد می باشد کشیدن سیگار موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مشکلات ریوی، سرطان دهان و حنجره می شود. کشیدن سیگار عمر انسان را کاهش می دهد و در تمام جنبه ها سلامت انسان را مورد تهدید قرار می دهد. برای تغییر عادت نامطلوب سیگار کشیدن و داشتن زندگی سالم از روش های زیر برای تغییر این می توانید استفاده کنید.

  •  در مواقعی که دچار استرس می شوید به جای مصرف سیگار روش های غلبه بر استرس را بیاموزید
  • تفریحات سالم و روابط اجتماعی سالم را در برنامه خود بگنجانید
  • از راه های تقویت عزت نفس استفاده کنید.

تکنیک های سالم زندگی کردن

۴- رعایت اصول رانندگی:

رانندگی های پرخطر و عدم کنترل آن از دیگر عواملی است که زندگی انسان و سلامت آن را تحت الشعاع قرار می دهد رعایت نکردن قوانین رانندگی و بی توجهی نسبت به آن انسان را از شیوه زندگی سالم و درست دور خواهد کرد و موجب بالا رفتن آمار مرگ و میر خواهد شد. در زیر شیوه ی تغییر این عادت نامطلوب را مطالعه می کنید.

  • رانندگی نکردن در هنگام خواب آلودگی
  • بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی
  • توجه و رعایت کردن علائم رانندگی

شاید مهم تر از همه این مواردی که بیان شد حفظ سلامت روحی و روانی برای داشتن زندگی با شیوه ای سالم دارای اهمیت می باشد افرادی که در زندگی از سلامت روان برخوردارند و افرادی نسبتاٌ شاد می باشند در زندگی سالم تر زندگی می کنند و راحت تر با مشکلات و تنش ها روبه رو می شوند.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود