فواید گوشت اردک برای سلامتی

0 3,859

گوشت اردک چه فواید و طبعی دارد؟ در هنگام خرید گوشت اردک به چه نکاتی باید توجه شود؟ قیمت گوشت اردک در حال حاضر در بازار چقدر است؟

میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردک، بالاست، بنابراین در افزایش وزن طبیعی، سریع و سالم بدن، نقش دارد. گوشت اردک را باید به صورت متعادل مصرف کنیم زیرا مصرف درست آن باعث وزن ایده‌آل می‌شود. میزان چربی و پروتئین گوشت اردک، دو برابر گوشت مرغ است. در این مطلب به فواید گوشت اردک برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.

مصرف گوشت اردک می‌تواند گردش خون را روان کرده و سیستم عصبی را تقویت کند که این مسئله با توانایی مردان در ارتباط است.

مقدمه

خواص گوشت اردک برای سلامتی بسیار زیاد است. اردک، گونه‌ای از ماکیان است که گوشت آن در تهیه غذا به کار می‌رود. اردک را معمولا سرخ کرده یا آن را می‌پزند. علاوه بر گوشت اردک، تخم آن نیز مصرف خوراکی دارد. منظور از گوشت اردک، گوشت بدن اردک به ویژه سینه و ران آن است. گوشت ران اردک رنگ تیره‌تری دارد و چربی آن از گوشت سینه بیشتر است.

رنگ سینه اردک، تیره‌تر از سینه مرغ است. اردک، یک پرنده آبی است، بنابراین لایه‌ای از چربی در زیر پوست آن قرار دارد تا بدن اردک را گرم کند. گوشت اردک فواید زیادی برای سلامتی داد. همچنین، اردک سرخ شده و کبابی طعمی عالی دارد. مواد مغذی موجود در گوشت اردک برای رشد اهمیت دارند، به همین دلیل فواید گوشت آن را در این‌جا آورده‌ایم.

ارزش تغذیه‌ای گوشت اردک

مواد مغذی موجود در هر ۱۰۰ گرم گوشت اردک:
قسمت مصرفی گوشت اردک (خوراکی)    ۶۰٪
انرژی    ۳۲۶ کیلو کالری
پروتئین    ۱۶ گرم
چربی    ۲۸.۶ گرم
کربوهیدرات    ۰ گرم
کلسیم    ۱۵ میلی‌گرم
فسفر    ۱۸۸ میلی گرم
آهن    ۲ میلی‌گرم
ویتامین A    ۹۰۰ واحد بین‌المللی
ویتامین B۱    ۰.۱ میلی‌گرم

خواص گوشت اردک

۱. حفظ سلامت جسمی و ذهنی
گوشت اردک، دارای مواد مغذی بسیاری از جمله مس است که در حفظ سلامت جسمی و ذهنی فرد نقش دارد. مس، نقش مهمی در رشد طبیعی بدن نیز ایفا می‌کند. به علاوه، در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب تاثیر دارد.
۲. افزایش طبیعی وزن بدن
میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردک، بالاست، بنابراین در افزایش وزن طبیعی، سریع و سالم بدن، نقش دارد. به هر حال، گوشت اردک را باید به صورت متعادل مصرف کنیم زیرا مصرف درست آن باعث وزن ایده‌آل می‌شود. میزان چربی و پروتئین گوشت اردک، دو برابر گوشت مرغ است.
۳. تقویت سیستم عصبی
مصرف گوشت اردک می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد زیرا دارای اسید پانتاتونیک – نوعی ویتامین B کمپلکس- است. اسید پانتاتونیک باعث آزاد شدن انرژی و فعال شدن سیستم عصبی می‌شود. یک سیستم عصبی خوب و قوی، مانع از استرس و افسردگی می‌شود. به علاوه، در کاهش اضطراب نیز نقش دارد.
۴. روان کردن دستگاه گوارش
وجود نیاسین (ویتامین B۳) در گوشت اردک به نرم و روان شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند. نیاسین در جذب کربوهیدرات، پروتئین و چربی نقش دارد. این ماده برای مبارزه با دیابت نیز مفید است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۵.۱ میلی‌گرم نیاسین ( ۲۵٪ نیاز روزانه) وجود دارد.
۵. تثبیت عملکرد عضلات
گوشت اردک، دارای سدیم است که به تغذیه عضلات و حفظ حداکثر عملکرد آنها کمک می‌کند. به علاوه، می‌تواند خطر گرفتگی عضله را کاهش داده یا آن را درمان کند. سدیم، فشار عصبی که باعث ایجاد درد در بدن می‌شود را کاهش می‌دهد.
۶. افزایش توانایی مردان
مصرف گوشت اردک می‌تواند گردش خون را روان کرده و سیستم عصبی را تقویت کند که این مسئله با توانایی مردان در ارتباط است. این به دلیل وجود تیامین (ویتامین B۱) در گوشت اردک است. در ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۳ میلی‌گرم تیامین (۱۷٪ نیاز روزانه) وجود دارد.
۷. مراقبت از پوست
نیاز به چربی را می‌توان با مصرف گوشت اردک تامین کرد. چربی، بر حفظ رطوبت، شادابی و سفتی پوست تاثیر می‌گذارد. اگر بدن به کمبود چربی دچار باشد، پوست، شادابی خود را از دست می‌دهد. در واقع، چربی یکی از شاخص‌های محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی است.
۸. تثبیت دمای بدن
میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردک، بالاست. بنابراین می‌تواند بدن را گرم کرده و مانع از سرما شود. به علاوه، این چربی می‌تواند در برابر تغییرات شدید دما نیز از بدن محافظت کند.
۹. تقویت سیستم ایمنی
روی موجود در گوشت اردک برای تقویت سیستم ایمنی ( به طور طبیعی) مفید است. یک سیستم ایمنی خوب در برابر بیماری‌های متعدد از بدن محافظت می‌کند. این ماده، فرآیند درمان زخم‌ها، به ویژه زخم‌های خارجی را نیز سرعت می‌بخشد.
۱۰. تسکین گلودرد
مواد معدنی موجود در گوشت اردک برای تسکین گلودرد (لارنژیت) بسیار مفیدند. صدای فرد به حالت عادی برگشته، خس خس سینه، رفع شده و درد گلو کاهش می‌یابد.

۱. کمک به عملکرد آنزیم‌ها
اسید پانتاتونیک در بدن انسان مانند یک کمک آنزیم A عمل می‌کند و در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها – برای آزاد کردن انرژی – نقش دارد. با مصرف منظم گوشت اردک، نیاز بدن به اسید پانتاتونیک تامین می‌شود. اسید پانتاتونیک در تسهیل عملکرد آنزیم‌ها در بدن نقش دارد. کمبود آن باعث اختلالات گوارشی متعدد می‌شود. هر ۱۰۰ گرم گوشت اردک، ۱.۵ میلی‌گرم اسید پانتاتونیک (۱۵٪ درصد نیاز روزانه) دارد.
۲. رفع گاز معده
خواص دیگر گوشت اردک برای سلامتی چیست؟ خوب، ویتامین B۳/ نیاسین موجود در گوشت اردک، ضد نفخ است و به رفع گاز معده کمک می‌کند. این خاصیت، از ایجاد نفخ جلوگیری کرده و یا آن را کاهش می‌دهد.
۳. سلامت موها
ریبوفلاوین/ ویتامین B۲ نیز در گوشت اردک یافت می‌شود. ویتامین B۲ باعث حفظ سلامت مو می‌شود. به علاوه، می‌تواند ریزش مو و یا چربی زیاد آن را نیز کاهش دهد. ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۵ میلی‌گرم ریبوفلاوین دارد. به عبارت دیگر می‌تواند ۲۸٪ نیاز روزانه به ریبوفلاوین را تامین کند.
۴. آنتی اکسیدان‌های طبیعی
در گوشت اردک، موادی وجود دارد که می‌توانند در مقابله با رادیکال‌های آزاد مانند آنتی اکسیدان عمل کنند. بنابراین، بدن از بیماری‌های متعدد در امان خواهد بود.
۵. تثبیت فشار خون
وجود سدیم کافی در بدن می‌تواند فشار خون را تثبیت کند. گوشت اردک دارای سدیم است بنابراین می‌تواند در تثبیت فشار خون موثر باشد.
۶. کمک به متابولیسم بدن
گوشت اردک، حاوی ویتامین B۶ (پیریدوکسین) است که در متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی در بدن نقش دارد. هر ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ دارد و ۱۳٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند.
۷. تسریع فرآیندهای بدن
گوشت اردک، ویتامین B۱۲ دارد که باعث سلامت سلول‌های عصبی و خونی می‌شود. ویتامین B۱۲ در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد. در هر ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۰.۴ میکروگرم ویتامین B۱۲ وجود دارد (۷٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند).
۸. جلوگیری از کم خونی
آهن موجود در گوشت اردک، در تامین نیازهای سلول‌های قرمز خون یا هموگلوبین نقش دارد. به علاوه، می‌تواند از کم خونی که به دلیل کمبود سلول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود نیز جلوگیری کند.
۹. تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها
ماده معدنی فسفر نیز در گوشت اردک یافت می‌شود که می‌تواند باعث استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها شود. تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها برای انجام درست فعالیت‌های روزانه اهمیت دارد.
۱۰. رشد ماهیچه‌ها و اندام‌ها
پروتئین- ماده مغذی و منبع انرژی- گوشت اردک بالاست. پروتئین حیوانی و مقدار کمی سدیم، برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها بسیار مفید است، بنابراین افرادی که در سن رشد هستند و مادران باردار، برای عملکرد درست ماهیچه‌های خود به این مواد نیاز دارند. در هر ۱۰۰ گرم گوشت اردک بدون پوست، ۲۳.۵ گرم پروتئین وجود دارد که ۴۷٪ نیاز روزانه به پروتئین را تامین می‌کند.

عوارض جانبی خوردن گوشت اردک

خوردن گوشت اردک فواید بسیاری برای بدن دارد. اما به هر حال، خوردن بیش از اندازه آن عوارضی نیز دارد.
۱. انسداد رگ‌های خونی
گوشت اردک، چربی اشباع بالایی دارد که وارد بدن شده و در بدن باقی می‌ماند. اگر چربی‌های اشباع موجود در گوشت اردک وارد بدن شوند، باعث انسداد عروق خونی خواهند شد. انسداد رگ‌های خونی باعث بیماری‌های خطرناک می‌شود.
۲. بیماری قلبی
کلسترول بالا در بدن باعث بیماری قلبی می‌شود. چربی، فرآیند متابولیسم بدن را سخت کرده، به قلب حمله می‌کند و باعث بیماری قلبی می‌شود.
۳. افزایش کلسترول
مصرف زیاد گوشت اردک می‌تواند باعث کلسترول بالا شود زیرا چربی موجود در گوشت اردک، سطح کلسترول را بالا می‌برد. برای تثبیت سطح کلسترول، باید از پزشک کمک بگیریم.
۴. چاقی
مصرف بیش از اندازه گوشت اردک می‌تواند به چاقی منجر شود. توجه به میزان غذای تهیه شده از گوشت اردک بسیار مهم است زیرا از چاقی جلوگیری می‌کند. مواردی که در بالا گفته شد خواص گوشت اردک برای سلامتی هستند. ممکن است گوشت اردک، سالم و خوشمزه باشد اما باید مراقب عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد آن نیز بود. بنابراین به اندازه بخورید تا سالم بمانید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود