عوارض مصرف تمر هندی برای سلامتی

0 4,179

تمبرهندی درختی با چوب سخت و اسم علمی آن Tamarindus indica است. این درخت، بومی آفریقاست ولی در هند، پاکستان و سایر مناطق گرمسیری رشد می‌کند.

مصرف مقادیر زیادی از تمر هندی می‌تواند مشکلات متعددی را نیز به وجود بیاورد. گلودرد، اسهال و التهاب بینی برخی از مشکلات خفیف ناشی از مصرف زیاد تمر هندی هستند. مصرف منظم تمر هندی می‌تواند اختلالات خونریزی را بدتر کند، باعث سقط جنین ناگهانی شود و علائم آرتریت را بدتر کند. با ما همراه باشید.

ماهیت اسیدی تمرهندی می‌تواند علائم سنگ صفرا را تشدید کند. افرادی که به سنگ صفرا دچار هستند باید مصرف تمر هندی را محدود کنند.

مقدمه

میوه ترش درخت تمر هندی یکی از پر استفاده‌ترین چاشنی‌ها در غذاهای غرب آسیاست. این میوه غلاف‌دار، منبعی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات شیمیایی فرار است. به هر حال، مصرف مقادیر زیادی از این میوه ترش می‌تواند مشکلات متعددی را نیز به وجود بیاورد. گلودرد، اسهال و التهاب بینی برخی از مشکلات خفیف ناشی از مصرف زیاد تمر هندی هستند. مصرف منظم تمر هندی می‌تواند اختلالات خونریزی را بدتر کند، باعث سقط جنین ناگهانی شود و علائم آرتریت را بدتر کند. برای دانستن مضرات تمر هندی این مطلب را تا آخر بخوانید.

عوارض مصرف تمر هندی برای سلامتی

۱. افت ناگهانی قند خون
افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف این میوه احتیاط کنند. تمر هندی به داشتن خواص کاهنده قند خون شهرت دارد. اگر این میوه همراه با داروی دیابت مصرف شود می‌تواند باعث کاهش قابل توجه قند خون – وضعیتی به نام هیپوگلیسمی – شود.
۲. ساییدگی دندان
این میوه ماهیتی اسیدی دارد. تمرهندی سطح بالایی از اسید تارتاریک دارد. مواجهه طولانی با تارتاریک اسید می‌تواند باعث ساییدگی مینای دندان شود. ساییدگی غیر قابل بازگشت مینای دندان می‌تواند به پوسیدگی دندان و از بین رفتن آن  منجر شود.
۳٫ گلو درد
افرادی که به گلودرد مزمن دچارند باید از خوردن غذاهای اسیدی مانند تمرهندی خودداری کنند. خواص اسیدی طبیعی این میوه می‌تواند لایه مخاطی ظریف گلو را تحریک کند. مصرف مقادیر زیاد میوه ترش باعث ریفلاکس اسید می‌شود. زمانی که اسید معده به طور مرتب وارد مری شود می‌تواند مشکلات زیادی مانند گلودرد مزمن ایجاد کند.
۴. تشدید اختلالات خونریزی
افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی باید مصرف تمرهندی را محدود کنند. این میوه انعقاد خون را به تعویق انداخته و خونریزی را تشدید می‌کند. افرادی که داروهای خونی مانند فراگمین، هپارین یا لوونوکس مصرف می‌کنند باید از خوردن مقادیر زیاد این میوه پرهیز کنند.
۵. واکنش حساسیتی شدید
مصرف منظم این میوه ترش می‌تواند باعث واکنش حساسیتی شدید – به ویژه در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند  – شود. این میوه ترش و شیرین منبع خوبی از پروتئین (۲.۸ گرم در هر ۱۰۰ گرم) است. سیستم ایمنی ممکن است به پروتئین‌های موجود در تمرهندی واکنش عکس نشان دهد. پادتن‌های IgE توسط سیستم ایمنی آزاد می‌شوند تا با پروتئین‌های موجود در گوشت و دانه تمرهندی مبارزه کنند. این مسئله می‌تواند باعث افزایش هیستامین خون شود. افزایش هیستامین علائم ناخوشایندی مانند خارش، درد معده و تنگی نفس را به وجود می‌آورد.
۶٫ افزایش سنگ صفرا
مصرف منظم این میوه به تشکیل سنگ صفرای دردناک در ارتباط است. ماهیت اسیدی تمرهندی می‌تواند علائم سنگ صفرا را تشدید کند. افرادی که به سنگ صفرا دچار هستند باید مصرف تمر هندی را محدود کنند.
۷. اختلالات گوارشی
ماهیت اسیدی این میوه غلاف‌مانند می‌تواند باعث اختلالات گوارشی شود. مصرف مقادیر زیاد تمر هندی می‌تواند باعث بروز اسهال شود. مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک‌پذیر در افرادی که به طور منظم تمر هندی مصرف می‌کنند، شایع است. سوء هاضمه مزمن یک مشکل گوارشی دیگر است که می‌تواند با مصرف این میوه به وجود آید.
۸٫ سقط جنین
تمرهندی منبعی سرشار از ویتامین C است. ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۳.۵ میلی‌گرم  ویتامین C دارد. مصرف زیاد خوراکی‌های سرشار از ویتامین C مانند تمرهندی می‌تواند استروژن خون را بالا ببرد. استروژن بالا می‌تواند باعث انقباضات رحم و خونریزی شود. بنابراین، برای جلوگیری از سقط جنین ناگهانی، زنان باردار باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C را محدود کنند.
۹. تشدید آرتریت

علائم دردناک آرتریت ممکن است به دلیل مصرف بیش از اندازه این میوه باشد. خوراکی‌های ترش مانند تمرهندی می‌توانند باعث عدم تحمل و واکنش‌های شدید التهابی شود. این مسئله می‌تواند ضعف سیستم ایمنی را تشدید کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود