آشنایی با فواید شگفت انگیز سیر خام برای سلامتی

0 3,813

سیر خواص اثبات شده زیادی برای سلامتی، پوست و مو دارد. سیر برای خوشمزه کردن غذاها به کار می‌رود. سیر می‌تواند طیفی از مشکلات مربوط به سلامتی، پوست و مو را درمان کند. ما در این مطلب به بیان خواص سیر خام برای سلامتی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

یک حبه سیر حاوی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر، مس، کلسیم، فسفر، ویتامین B1، آهن و پتاسیم است.

مقدمه

گیاه سیر به سرده پیازها تعلق دارد. دیگر گونه‌های این خانواده شامل موسیر، پیاز، پیازچه و تره فرنگی است. سیر، بومی آسیای مرکزی است. این گیاه، ۷۰۰۰ سال است که نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف دارویی نیز به کار می‌رود. چون سیر خواص شگفت انگیز بسیاری دارد، مردم با خوردن سیر خام از آن به عنوان درمان موثری برای مشکلات متعدد استفاده می‌کنند. سیر خام برای سلامتی، پوست و مو مفید است. سیر در اکثر کشورها وجود دارد و مردم می‌توانند آن را به شکل پخته یا خام استفاده کنند. به دلیل خواص بسیاری که سیر دارد، گنجاندن آن در برنامه غذایی فکر خوبی است. همچنین، مردم، پودر سیر یا سیر خشک شده را برای استفاده همیشگی نگه‌داری می‌کنند.

اگرچه هیچ کس نمی‌تواند خواص شگفت انگیز سیر برای سلامتی، پوست و مو را انکار کند اما برای افرادی که می‌خواهند سیر خام یا پخته مصرف کنند، محدودیت‌های مصرف وجود دارد. مصرف بیش از انداز سیر باعث ایجاد مشکلات مربوط به سلامتی و حساسیت می‌شود. بزرگسالان نباید روزانه بیشتر از یک حبه سیر بخورند و کودکان نیز فقط می‌توانند ربع یک حبه سیر خام را مصرف کنند. همان‌گونه که می‌دانید سیر خواص اثبات شده زیادی برای سلامتی، پوست و مو دارد. سیر برای خوشمزه کردن غذاها به کار می‌رود. سیر می‌تواند طیفی از مشکلات مربوط به سلامتی، پوست و مو را درمان کند.

خواص اثبات شده سیر خام – راز سلامتی، پوست زیبا و موی قوی

۱. مزه عالی

اگرچه این مورد ، خاصیت سیر برای سلامتی محسوب نمی‌شود اما دانستن آن مهم است. افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه کار آسانی است و این خوراکی طعم خوبی را به غذاهای پخته و سالادهای شما می‌دهد. می‌توانید از سیر به عنوان جزء ضروری بعضی غذاها مانند سوپ‌ها و سس‌ها استفاده کنید. طعم قوی سیر، غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. شکل‌های مختفی از سیر مانند حبه سیر، پودر سیر، خمیر سیر، روغن سیر، عصاره سیر و حتی مکمل سیر وجود دارد. هر کدام از شکل‌های سیر، تاثیرات مختلف و محدودیت‌های مصرفی خود را دارد.  معمولا مردم دو یا سه بار در روز، یک حبه سیر را با وعده‌های غذایی خود میل می‌کنند.
به هر حال باید بدانید که سیر، بدی‌های خود را نیز دارد، مثلا بوی بد دهان!

برخی افراد دوست ندارند در کنار کسانی که سیر خورده‌اند باسیتند زیرا دهان آن‌ها بو می‌دهد. قبل از استفاده از سیر خام به عنوان درمان طبیعی مشکلات و بیماری‌های متعدد، باید با پزشک مشورت کرده و به توصیه‌های او گوش کنید. مصرف سیر یا مکمل آن می‌تواند در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود. اگر مشکلات مربوط به اختلالات خونریزی دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، باید از مصرف زیاد سیر خودداری کنید. اگر واقعا دوست دارید مقدار مصرف سیر را افزایش دهید، باید به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های او گوش دهید.

۲. خواص دارویی

امروزه سیر در بسیاری از مناطق جهان یافت می‌شود. مردم معمولا از آن در آشپزی استفاده می‌کنند زیرا طعم و عطر خوبی به غذاها می‌دهد. سیر را می‌توان به خیلی از سالادها اضافه کرد. اما در تاریخ باستان از سیر نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف  درمانی نیز استفاده می‌شده است. چرا که سیر خواص دارویی دارد.
مدارک و اسناد زیادی از بابلی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها، یونانی‌ها و چینی‌ها درمورد خواص شگفت انگیز سیر بر جا مانده است. خواص سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبات سولفوری آن است که وقتی سیر را خرد یا له می‌کنیم یا  آن را می‌جویم، آزاد می‌شوند. این ترکیب آلیسین نام دارد که دارای خواص دارویی است. آلیسین، بوی خاصی به سیر می‌دهد. زمانی که سیر را می‌جویم یا سیر خرد شده می‌خوریم، آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و به تمام قسمت‌های بدن می‌رود. در نتیجه، بسیاری از قسمت‌های بدن از خواص آن بهره‌مند می‌شوند.

۳. مواد مغذی بالا، کالری پایین

یکی دیگر از دلایل افزودن سیر خام به رژیم غذایی، مواد مغذی بسیار و کالری کم آن است. یک حبه سیر حاوی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر، مس، کلسیم، فسفر، ویتامین B1، آهن و پتاسیم است. هر کدام از این مواد مغذی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها و حفظ عملکرد درست اندام‌ها ایفا می‌کند. همچنین، ۳۰ گرم سیر،۴۲ کالری دارد. بنابراین، می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کرده و نگران افزایش وزن نباشید.

۴. محافظت از بدن در برابر بیماری و سرماخوردگی

شواهد زیادی مبنی بر فایده‌ی سیر خام برای مبارزه با بیماری به ویژه سرماخوردگی وجود دارد. در فصل‌های سرد، بسیاری از افراد به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ دچار می‌شوند. گفته می‌شود افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از بقیه افراد در برابر بیماری آسیب‌پذیرند. سیستم ایمنی ضعیف نقش مهمی در کمک به بدن برای مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند. سیستم ایمنی قوی‌تر، فرآیند درمان را تسریع می‌کند. اگر نمی‌خواهید در فصل‌های سرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شوید، خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند مصرف کنید.

۵. کاهش فشار خون

هر ساله افراد زیادی به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته و حمله قلبی می‌میرند. اگرچه عوامل زیادی در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر دارند اما فشار خون بالا یکی از دلایل مهم بروز این بیماری‌هاست. مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیر و مکمل آن فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را تنظیم کرده و تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف ۶۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر در یک دوره ۲۴ هفته‌ای می‌تواند فشار خون را کنترل کند.

تاثیر عصاره سیر یا مکمل آن در درمان فشار خون بالا به اندازه داروی آتنولول است. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند سیر را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده یا عصاره آن را مصرف کنند. به هر حال، اگر می‌خواهید نتایج بهتری بگیرید، می‌توانید از مکمل‌های سیر که در فروشگاه‌های سلامت یافت می‌شوند استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، با پزشک مشورت کنید.

۶. کلسترول پایین
همه ما می‌دانیم که داشتن یک رژیم پر از کلسترول ما را در معرض ابتلا به کلسترول بالا قرار می‌دهد. به هر حال، بسیاری از افراد از عواقب کلسترول بالا آگاه نیستند. سطح بالای کلسترول یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است که زندگی افراد را به خطر می‌اندازد. به هر حال، پرهیز از غذاهای دارای کلسترول بالا مخصوصا در مهمانی‌ها کار سختی است.

یکی از راه‌ حل‌ها برای کسی که کلسترول بالایی دارد، سیر است. مصرف روزانه مکمل‌های سیر باعث کاهش ۱۵ درصدی کلسترول کل و کلسترول LDL  می‌شود. چون سیر می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک کند، گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه یا مصرف مکمل آن از سلامت شما محافظت کرده و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.   منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود