فواید گوشت قرمز برای سلامتی

0 3,809

هر ماده غذایی با توجه به ارزش غذایی و خواصی که دارد باید درست و به اندازه مصرف شود. در مورد خواص گوشت قرمز هرآنچه لازم است بدانیم را در ادامه می‌خوانیم.

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید، تا از تمام خواص گوشت قرمز برای سلامتی آگاه شوید!

مقدمه

گوشت قرمز واقعا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و خواص گوشت قرمز برای سلامتی انسان واقعا انکار ناپذیر است. با وجود این، برخی آدم‌ها مخالف مصرف گوشت قرمز هستند، زیرا معتقدند گوشت قرمز برای سلامتی انسان مضر است. یکی از مضرات مصرف گوشت قرمز افزایش کلسترول خون به شمار می‌رود. ولی آیا حقیقت دارد که گوشت قرمز برای سلامتی‌مان مضر است؟‌ پاسخ این سوال به نحوه‌ی مصرف گوشت قرمز بستگی دارد. اگر بیش از اندازه گوشت قرمز مصرف شود، قطعا مضر خواهد بود. با این حال، اگر گوشت قرمز را به شکل مناسب مصرف کنید، منبع خوب و سرشاری از مواد مغذی به شمار می‌رود.

در این میان، مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز مشکلات زیادی، از جمله افزایش سطوح کلسترول، ایجاد می‌کند که باعث بروز علائم بیماری قلبی می‌شود. در حقیقت، این علائم به خاطر وجود چربی اشباع شده در گوشت قرمز هستند. با این حال، با عدم مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز و توجه به تعداد کالری‌های مصرفی روزانه در رژیم غذایی می‌توانید از بروز تمام این مضرات جلوگیری کنید، و بدون نگرانی، از خواص گوشت قرمز بهره‌مند شوید.

هم‌زمان با مصرف گوشت قرمز، توصیه می‌شود با مصرف میوه‌هایی نظیر گواوا، پاپایا و انگور که جزء منابع سرشار از فیبر به شمار می‌روند، رژیم غذایی‌تان را متعادل کنید؛ زیرا گوارش پروتئین حیوانی در مقایسه با پروتئین گیاهی دشوارتر است. بنابراین، به طور کلی، اگر گوشت قرمز طی یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، می‌تواند سلامتی را برای بدن به ارمغان بیاورد و شما را از بیماری‌ها دور نگه دارد.

ارزش غذایی گوشت قرمز

پروتئین
هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز حاوی ۲۰ الی ۲۵ گرم پروتئین است. میزان جذب پروتئین موجود در گوشت گوسفند و گوساله (۹۴ درصد) در مقایسه با پروتئین موجود در گندم (۸۶ درصد) و پروتئین موجود در لوبیا (فقط ۷۸ درصد) بیش‌تر است.
چربی
چربی اشباع شده و چربی ترانس موجود در گوشت قرمز واقعی نسبتا کم است. بنابراین، مصرف گوشت قرمز به بروز مشکلات سلامتی منجر نمی‌شود. کلسترول موجود در گوشت قرمز سطوح کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد.
انرژی
مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز می‌تواند ۲۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به انرژی برآورده کند.
ویتامین D
هم‌چنین، گوشت قرمز به عنوان منبع  خوبی برای ویتامین D محسوب می‌شود؛ ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها و تقویت دندان ضروری است.
مجموعه‌ی ویتامین B
گوشت حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌های مربوط به خانواده‌ی ویتامین B است؛ از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، و ویتامین B12. برای کمک به کارکرد دستگاه عصبی مغز و بهبود توانایی تمرکز و یادآوری در خردسالان ویتامین B12 بسیار ضروری است.
آهن
مواد مغذی تشکیل دهنده‌ی سلول‌های خونی قادر هستند ۲۱ درصد از نیازهای بدن خردسالان را تامین کنند. آهن موجود در گوشت در مقایسه با آهن موجود در سبزی به شکل آسان‌تری در بدن خردسالان جذب می‌شود. این ماده‌ی معدنی برای انتقال اکسیژن، تولید انرژی، و بهبود کارکرد سلول‌های مغزی ضروری است.
اسیدهای چرب امگا-۳
گوشت قرمز، بعد از ماهی و سایر غذاهای دریایی، حاوی بیش‌ترین مقدار اسیدهای چرب امگا-۳ است. ۱۵۰ گرم گوشت قرمز حاوی حدود ۳۰ میلی گرم اسید چرب امگا-۳  است. این ترکیب برای کمک به کارکرد قلب، دستگاه عصبی مرکزی، و کبد بسیار با اهمیت است.
روی (زینک)
این ماده‌ی مغذی برای تشکیل و تقویت دستگاه ایمنی بدن خردسالان، کمک به فرایند رشد، و تسریع در التیام زخم‌ها بسیار ضروری است. هر صد گرم گوشت گوساله حاوی بیش از ۴ میلی گرم روی (زینک) است.
سلنیوم
آنتی‌اکسیدان‌ها به افزایش قدرت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کنند؛ خردسالان می‌توانند مقدار زیادی از این آنتی‌اکسیدان‌ها را از طریق مصرف گوشت قرمز دریافت کنند. هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۱۷ میلی گرم سلنیوم است؛ در حالی که ۱۰۰ گرم گوشت گوساله حدود ۱۰ میلی گرم سلنیوم دارد.

بنابراین، گوشت قرمز منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها و مواد مغذی است که فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند. تا انتهای این مقاله همراه باشید، تا از تمام خواص گوشت قرمز برای سلامتی آگاه شوید!

خواص گوشت قرمز برای سلامتی

۱. حاوی آنتی‌اکسیدان و مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد
یکی از فواید و کارکردهای گوشت قرمز در بدن، این است که این ماده‌ی غذایی به عنوان منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین ببرد. هم‌چنین، سلنیوم موجود در گوشت قرمز با همکاری ویتامین E می‌تواند کارکرد آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود ببخشد و به حداکثر برساند؛ و در نتیجه، می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که به سلامتی بدن آسیب می‌رسانند، مبارزه کند. ولی میزان مصرف روزانه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها چه‌قدر باید باشد؟ با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید پاسخ این سوال مهم را به دست بیاورید.
۲. کنترل فرایند تولید مثل
هم‌چنین، فواید سلنیوم موجود در گوشت قرمز برای کنترل و حفظ کارکرد تولید مثل در انسان بسیار عالی هستند. این خاصیت به ویژه برای زنانی که از قاعدگی نامنظم رنج می‌برند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین، گوشت قرمز می‌تواند به کنترل برخی اختلالات مربوط به دستگاه تولید مثل بدن کمک کند.

فواید گوشت قرمز برای سلامتی

۱٫ پیشگیری از کم خونی
مهم‌ترین کارکرد آهن در بدن عبارت است از تشکیل هموگلوبین یا گلبول‌های قرمز خون. وظیفه‌ی هموگلوبین انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن است. بنابراین، کمبود آهن می‌تواند به بروز کم خونی یا کاهش گلبول‌های قرمز خون منجر شود؛ این وضعیت باعث بروز خستگی مفرط، لتارژی، و دلمردگی می‌شود. چنان‌چه از ۲۰ مهم‌ترین علائم کم خونی که به شما هشدار می‌دهند رنج می‌برید، حتما گوشت قرمز را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.
۲٫ پیشگیری از بی خوابی
هم‌چنین، گوشت قرمز به مبارزه علیه اختلالات خواب یا بی خوابی کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن می‌تواند به برخی افراد برای داشتن خواب با کیفیت کمک کند. آهن برای تنظیم افت و خیز فشار خون در بدن و در نتیجه، آسان‌تر شدن فرایند خواب مفید است. عدم تعادل در فشار خون آدم‌ها می‌تواند به بی خوابی منجر شود. افزایش فشار خون تاثیر مخربی بر کارکرد دستگاه‌های مختلف بدن می‌گذارد؛ از این رو، لازم است اطلاعات کافی از این مسئله داشته باشید.
۳٫ پیشگیری از راشیتیسم
بیماری راشیتیسم در زمان رشد استخوانی کودکان، بر سلامتی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به کمبود ویتامین D ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند. بیماری راشیتیسم به دلیل کمبود مواد معدنی لازم، باعث عدم استحکام و سختی استخوان‌ها می‌شود؛ به این ترتیب، احتمال خطر شکستگی یا ترک خوردگی استخوان افزایش می‌یابد.

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. یکی دیگر از بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D که می‌توان از طریق مصرف گوشت قرمز،‌ احتمال خطر بروز آن را نیز کاهش داد، پوکی استخوان است؛ مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین D به عنوان یکی از ۱۶ درمان خانگی پوکی استخوان به شمار می‌رود.

۴٫ مفید برای بارداری
گوشت قرمز در کمک به ایجاد و رشد انواع مختلفی از اندام‌ها نظیر ماهیچه، استخوان، دستگاه تنفسی، و مغز بسیار مفید است. مصرف پروتئین کافی در دوران بارداری به زنان باردار کمک می‌کند نوزاد سالمی را به دنیا بیاورند که مشکل کمبود مواد مغذی نداشته باشد.
۵٫ کاهش سطح کلسترول
گوشت قرمز حاوی نیاسین است که می‌تواند کلسترول بد را در بدن کاهش، و کلسترول خوب مورد نیاز بدن را افزایش دهد. در نتیجه، با مصرف گوشت قرمز به اندازه‌ی کافی و با رعایت اعتدال، می‌توانید سطح کلسترول خون‌تان را حفظ کنید. بنابراین، گوشت قرمز لزوما کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد؛ در عوض، حتی برخی خوراکی‌های بدون کلسترول وجود دارند که ممکن است میزان کلسترول خون‌تان را بالا ببرند. این حقیقت یکی از ۵ چیز درباره‌ی میزان کلسترول خون است که هیچکس به شما نمی‌گوید.
۶٫ کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
بر اساس نتایج برخی پژوهش‌ها، مصرف گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و برخی بیماری‌های مزمن مربوط به سلامت قلب را کاهش دهد. زیرا امگا-۳ موجود در گوشت قرمز می‌تواند انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی سرخرگ‌ها را بهبود ببخشد. از این رو، خطر فشار خون بالا و آریتمی یا ضربان نامنظم قلب را می‌توان با مصرف گوشت قرمز به حداقل رساند. ولی اگر دچار علائم بیماری قلبی شده‌اید، ابتدا باید از ۵ نشانه‌ی تشخیص این‌که بیماری قلبی دارید یا دچار اضطراب شده‌اید، آگاه شوید. سپس با رعایت یک رژیم غذایی سالم به جنگ این بیماری بروید.
۷٫ حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی
دستگاه قلبی و عروقی شامل تمام فرایندهایی است که به کارکرد اندام قلب مربوط می‌شوند. قلب یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن به شمار می‌رود. با حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی، بدن همیشه در برابر انواع مختلفی از اختلالاتی که باعث صدمه زدن به قلب می‌شوند، مقاوم می‌ماند. علاوه بر این‌ها، برای حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی‌تان لازم است از ۳۰ شیوه موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی نیز استفاده کنید.

خواص گوشت قرمز برای سلامت مغز

۱٫ بهبود حافظه
امگا-۳ موجود در مواد غذایی مفید برای مغز نقش مهمی در رشد غشای سلولی در مغز و مسیر پیام‌رسانی دستگاه عصبی ایفا می‌کند. طبق تاییدات علمی، امگا-۳ قادر است حافظه‌ی مغزی انسان را در دوران کودکی و هم‌چنین، بزرگسالی بهبود ببخشد. به این ترتیب، بهتر است نیاز بدن‌تان را به امگا-۳ برآورده کنید؛ به خصوص اگر غالبا دچار فراموشی می‌شوید. و البته فراموش نکنید، تقویت حافظه یکی از ۷ فایده قصه گویی برای سلامت روان کودکان و بزرگسالان نیز هست.
۲٫ پیشگیری از آلزایمر زودرس
به علاوه، با افزایش سن، اندازه‌ی مغز انسان به تدریج کاهش می‌یابد. کاهش اندازه‌ی مغز انسان یک مسئله‌ی طبیعی است، ولی این اتفاق می‌تواند یکی از علائم بیماری‌های جدی و خطرناک نظیر بیماری آلزایمر و دمانس (زوال عقل) نیز باشد. ولی نگران نباشید، زیرا مصرف کافی امگا-۳ می‌تواند اندازه‌ی مغز را بزرگ‌تر کند. توصیه می‌شود آدم‌هایی که دچار صدمات مغزی شده‌اند، به اندازه‌ی کافی امگا-۳ مصرف کنند، زیرا اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند کارکرد مغز را به سرعت بهبود ببخشند. گوشت قرمز حاوی امگا-۳ است و می‌تواند حافظه‌ تان را تقویت کند. علاوه بر گوشت قرمز، ماهی نیز به عنوان منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است؛ ماهی یکی از ۸ خوراکی فوق‌العاده برای تقویت تمرکز و حافظه‌ تان به شمار می‌رود.
۳٫ بهبود تمرکز
مصرف گوشت قرمز می‌تواند جریان خون را در بدن‌تان بهبود ببخشد. این ماده‌‌ی غذایی باعث سلامتی‌تان می‌شود و می‌تواند تمرکزتان را برای انجام فعالیت‌های روزانه بهبود ببخشد.
۴٫ بهبود افسردگی
امگا-۳ موجود در گوشت قرمز می‌تواند مشکلات ناشی از افسردگی خفیف را کاهش دهد. هم‌چنین، اسیدهای چرب امگا-۳  می‌توانند به بهبود اثربخشی داروهای ضد افسردگی نیز کمک کنند. اثرگذاری امگا-۳ بر مغز،‌ به طور کلی، با اثرگذاری داروهای ضد افسردگی متفاوت است. موثرترین راه برای کاهش افسردگی با استفاده از هر دو راه این است که به مقدار کافی امگا-۳ مصرف کنید و استفاده از داروها و روش‌های درمانی ضد افسردگی را نیز ادامه دهید. البته، ۱۰ راه درمان افسردگی بدون دارو نیز وجود دارند که مصرف گوشت بدون چربی یکی از این راه‌ها به شمار می‌رود.
۵٫ افزایش انرژی
بدن انسان هنگام تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز، و در نتیجه، تولید انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها، به مجموعه‌ی ویتامین B موجود در گوشت قرمز نیاز دارد. اگر بدن انرژی کافی نداشته باشد، حتی به راحتی نمی‌توانیم راه برویم و به سرعت احساس خستگی می‌کنیم. گوشت گاو بدون چربی یکی از ۲۳ خوراکی انرژی‌زا طبیعی است که زندگی‌تان را دگرگون می‌کنند.

خواص گوشت قرمز برای سلامت چشم

۱٫ حفظ سلامت چشم‌ها
همواره ماده‌ی مغذی محبوب برای سلامت چشم‌ها و قوه‌ی بینایی ویتامین A بوده است. ولی بهتر است بدانید امگا-۳ موجود در گوشت قرمز نیز دارای همان فواید ویتامین A است. بر اساس نتایج برخی پژوهش‌ها، امگا-۳ یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی شبکیه به شمار می‌رود. امگا-۳ می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود کلی بینایی کمک کند.
۲٫ پیشگیری از آب مروارید
آب مروارید یکی از بیماری‌های تباه کننده (دژنراتیو) است که غالبا بعد از ۶۰ سالگی به سراغ آدم‌ها می‌آیند. آب مروارید می‌تواند به اختلالات بینایی، و حتی در نهایت، به نابینایی منجر شود. طبق شواهد علمی، گوشت قرمز دارای قابلیت خوبی برای پیشگیری از بروز آب مروارید در چشم‌ها است.

خواص گوشت قرمز برای سلامت پوست

۱٫ پیشگیری از پیری زودرس
هم‌چنین، سلنیوم موجود در گوشت قرمز قادر است از پیری زودرس پیشگیری کند و می‌تواند علائم پیری زودرس را از بین ببرد. برخی علائم پیری زودرس عبارت هستند از خشکی و زبری پوست، تیرگی پوست، چین و چروک پوست، و از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست؛ که با استفاده از ۳۰ راه جلوگیری از پیری زودرس می‌توانید از بروز این علائم پیشگیری کنید.
۲٫ بهبود سلامت پوست
هم‌چنین، این منبع غنی از آنتی‌اکسیدان برای بهبود سلامت پوست نیز مفید است. آنتی‌اکسیدان نخستین اسلحه‌ی بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزادی به شمار می‌رود که به پوست حمله می‌کنند. در نتیجه، با مصرف گوشت قرمز می‌توانید پوستی مرطوب، نرم، و درخشان داشته باشید.
۳٫ حفظ سلامت مو
عدم مصرف گوشت قرمز به اندازه‌ی کافی می‌تواند باعث بروز کم خونی شود؛ به علاوه، این مسئله ممکن است به برخی مشکلات دیگر نظیر ریزش مو نیز منجر شود. به این ترتیب، تقریبا تمام خواص گوشت قرمز را برای سلامتی بدن بیان کردیم. گوشت قرمز منبع خوبی برای پروتئین و کربوهیدرات نیز هست؛ از این رو، مصرف این ماده‌ی غذایی برای رفع نیازهای روزانه‌ی بدن مفید است.

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز

الف. بوی نامطبوع بدن
ب. افزایش خطر سرطان روده‌ی بزرگ
پ. افزایش خطر سرطان سینه
ت. افزایش خطر بیماری قلبی
ث. چاقی مفرط
ج. نارسایی کلیه
چ. یبوست
ح. ابتلا به دیابت

بنابراین، مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت قرمز دارای اثرات مخربی برای بدن است. گوشت قرمز نیز درست مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر دارای اثرات منفی و هم‌چنین اثرات مثبت است. با این حال، این اثرات به نحوه‌ی مصرف شما بستگی دارند. به هر صورت، گوشت قرمز دارای فواید زیادی برای سلامتی است. بنابراین، حتما در مصرف گوشت قرمز تعادل را رعایت کنید تا بتوانید از فواید آن به صورت کامل بهره‌مند شوید. اگر از ۱۲ خطرناک‌ترین مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز به طور کامل آگاه شوید، حتما این تعادل را رعایت خواهید کرد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود