آشنایی با فواید اسطوخودوس برای سلامتی (بخش سوم)

0 4,021

اسطوخودوس نقش مهمی در رایحه درمانی ایفا می‌کند. استفاده از گل‌های اسطوخودوس و همچنین روغن اسطوخودوس مزایای مختلفی برای سلامتی دارد. التیام زخم، کاهش نفخ معده، محافظت از قلب، رفع استرس و ایجاد استرس، درمان گردن درد برخی از فواید این گیاه به حساب می آید.

خواص آرامش‌بخش اسطوخودوس، که به‌خاطر ترکیبات ارگانیک و آنتی‌اکسیدان های موجود در آن است، به کاهش فشار خون و از بین رفتن فشار درون رگ‌های خونی کمک می‌کند.

خواص اسطوخودوس برای سلامتی

۱٫ زخم‌ها را التیام می‌بخشد
روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی کننده قوی است. استفاده موضعی از این روغن بر جراحت‌ها، بریدگی‌ها، و خراش‌ها باعث افزایش رشد سلولی است،‌ در نتیجه التیام زخم ها را تسریع می‌کند. خواص ضدمیکروبی آن از زخم‌ها در برابر عفونت محافظت می‌کنند. شما می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون یا جوجوبا رقیق کنید  (با نسبت ۱ قسمت اسطوخودوس و ۱۰ برابر زیتون یا جوجوبا) و به زخم بزنید.
۲٫ تهوع را از بین می‌برد
روغن معطر اسطوخودوس در تسکین نشانه‌های تهوع یا بیماری سفر مؤثر است. به این منظور، یک قطره روغن اسطوخودوس را روی یک طرف زبان، پشت گوش‌ها یا زیر ناف بریزید.
۳٫ نفخ معده را کاهش می‌دهد
رشد باکتری‌های بد در بدن می‌توانند به نفخ معده منجر شوند.اسطوخودوس حاوی پلی‌فنول‌هایی است که به کاهش باکتری‌های بد در خون‌تان کمک می‌کنند، درنتیجه در خلاص شدن از نفخ معده مؤثر هستند. اگر از نفخ معده رنج می‌برید، می‌توانید اسطوخودوس خشک شده را روی ماست یونانی‌تان بریزید. این کار نفخ را از بین می‌برد و هضم را بهبود می‌بخشد.
۴٫ عملکردهای شناختی مغز را بهبود می‌بخشد
روغن اسطوخودوس نه تنها باعث بهبود خلق و خو می‌شود، بلکه به استناد تحقیقات انجام شده در این زمینه رایحه‌ی اسطوخودوس باعث سرعتی‌تر و دقیق‌تر شدن عملکردهای افراد می‌شود.
۵٫ از قلب محافظت می‌کند
خواص آرامش‌بخش اسطوخودوس، که به‌خاطر ترکیبات ارگانیک و آنتی‌اکسیدان های موجود در آن است، به کاهش فشار خون و از بین رفتن فشار درون رگ‌های خونی کمک می‌کند. به این ترتیب از بروز تصلب شرایین و دیگر مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و خطر حمله قلبی یا سکته را پایین می‌آورد.
۶٫ عطر طبیعی است
روغن اسطوخودوس جایگزین غیرشیمیایی و سالمی برای عطرها و اودکلن‌ها است. شما می‌توانید کمی از این روغن را به پشت گردن یا مچ دست‌تان بزنید تا هم بوی خوشی بدهید و هم حس خوبی داشته باشید.
۷٫ با چشم بند اسطوخودوس خستگی چشم را برطرف کنید
در زمان خواب با یک چشم بند مناسب خستگی چشمان‌تان را از بین ببرید. یک تکه پارچه بردارید و دو سوم اسطوخودوس خشک شده و یک سوم برنج ارگانیک یا دانه‌ی کتان بریزید و درب آن را بدوزید و در زمان خواب روی چشم‌های‌تان بگذارید.
۸٫ خوشبو کننده‌ی مناسبی برای حوله و لباس است
یکی دیگر از خواص اسطوخودوس خوشبو کنندگی آن است. مقداری اسطوخودوس خشک شده را در یک کیسه‌ی نخی بریزید قبل از آن‌که از خشک‌کن استفاده کنید این کیسه را به همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.
۹٫ دمنوش اسطوخودوس مناسب برای لاغری است
این دمنوش لاغری گیاهی آرامش بخش و ضد اسپاسمیک است. بهترین درمان برای آسم، بی‌خوابی، سردرد، برونشیت، اسپاسم، گرفتگی عضلات، اضطراب، ناراحتی معده و نفخ است. شما همچنین می‌توانید به صورت موضعی این دمنوش را در قسمت مورد نظر ماساژ دهید تا عفونت‌ها را درمان کنید و زخم‌ها التیام پیدا کنند.
۱۰٫ برای رفع استرس و ایجاد آرامش مناسب است
برخی انواع دمنوش گیاهی قادر هستند سطوح پیام‌رسان‌های عصبی را متعادل کنند، اضطراب را کاهش ‌دهند و با تاثیرات آرامش‌بخش‌شان باعث داشتن خوابی راحت م‌شوند. بهترین گزینه‌های دمنوش گیاهی برای حل مشکلات خواب استفاده از دمنوش‌ اسطوخودوس است.
۱۱٫ درمان گردن درد است
قرن‌ها است از این گیاه دارویی برای مقاصد مختلف پزشکی استفاده می‌شود. مالیدن روغن اسطوخودوس روی نواحی دردناک گردن باعث تسکین درد و آرامش ماهیچه‌های‌تان می‌شود.
۱۲٫ برای درمان عفونت ماستیت خوب است
اسطوخودوس برای کاهش ورم و درد ناشی از عفونت پستان مفید است.  می‌توانید چا‌ی کیسه‌ای اسطوخودوس گرم را بر ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. همچنین می توانید مقداری روغن اسطوخودوس را روی سینه‌های خود ریخته و به آرامی ماساژ دهید. زمانی که می‌خواهید به نوزاد خود شیر بدهید، باید روغن را بشویید.
۱۳٫ سیستم گردش خون را تقویت می‌کند
اسطوخودوس برای تقویت گردش خون و گردش خون در بدن مفید است. به علاوه، در مطالعات اخیر دریافته‌اند که رایحه‌ درمانی با روغن اسطوخودوس در بهبود جریان گردش خون کرونری موثر است. فوائدی که روغن اسطوخودوس دارد می‌تواند به پایین آوردن فشار خون و برطرف کردن مشکل فشار خون بالا کمک کند. گردش خون درست و مفید به افزایش اکسیژن‌ رسانی به ارگان های بدن، تقویت سلامتی، افزایش نیروی عضلات، تقویت فعالیت مغز و حفظ درخشندگی و طراوت پوست کمک می‌کند. گردش خون ضعیف هم می‌تواند به راحتی منجر به خطرات تصلب شرایین و حملات قلبی شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود