آشنایی با خواص درمانی رازیانه (بخش اول)

0 3,788

رازیانه یکی از گیاهان سنتی است که اخیرا مصرف آن در ایران خیلی باب شده است. این گیاه به درمان بیماری‌های زیادی مثل تنظیم فشار خون یا افزایش شیر مادران کمک می‌کند. از خواص رازیانه می‌توان به بهبود معده درد، تسکین گلودرد و حتی کاهش خارش نیش حشرات اشاره کرد.

 رازیانه، به دلیل خواص بادشکن اسید آسپارتیک موجود در خود، به عنوان ضد نفخ بسیار محبوب است.

رازیانه چیست؟

رازیانه از دریای مدیترانه منشاء می گیرد و فرهنگ این منطقه مدت ها از رازیانه در آشپزی و پزشکی استفاده می کرد. رازیانه به عنوان یک گیاه در سراسر جهان گسترش نیافته است و بومی نشده است، بلکه این گیاه عمدتا در آب و هوای ساحلی و در رودخانه ها رشد می کند. رازیانه نیز از اجزای اصلی بنزیل الکل نیز هست، اگرچه این گیاه خواص توهم زایی ندارد.

فواید سلامتی رازیانه

فواید رازیانه برای سلامتی عبارتند از تسکین مشکلاتی از قبیل: کم خونی، سوء هاضمه، تنگی نفس، یبوست، کولیک، اسهال، ناراحتی تنفسی، اختلالات قاعدگی و فواید آن در مورد مراقبت از چشم. رازیانه، که دارای نام علمی Foeniculum Vulgare Miller، و یا جوهر رازیانه است، به طور گسترده در سراسر جهان در خوشبو کننده های دهان، خمیر دندان ها، دسرها و آنتی اسیدها مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد های مختلفی در آشپزی دارد.

کم خونی

 آهن و هیستیدین، اسید آمینه های موجود در این گیاه ، در درمان کم خونی مفید هستند. در حالی که آهن سازنده اصلی هموگلبین است، هیستیدین تولید هموگلوبین را تحریک می کند و همچنین در تشکیل سایر اجزای تشکیل دهنده خون کمک می کند.

سوء هاضمه

 رازیانه روشی رایج برای سوء هاضمه است، به ویژه در شبه قاره هند، که دانه های رازیانه را پس از غذا می جوند. این کار برای تسهیل هضم و از بین بردن بوی بد دهان انجام می شود.
برخی از اجزای روغن اسانس رازیانه، محرک هستند و باعث ترشح هورمون های گوارشی و معده می شوند، در حالی که کاهش تورم معده و روده را کاهش میدهند و جذب مناسب مواد مغذی از مواد غذایی را تسهیل می کنند. علاوه بر این، رازیانه می تواند یبوست را از بین ببرد و بدین ترتیب بدن را از طیف گسترده ای از مشکلات روده که ریشه در یبوست دارند، محافظت کند. همچنین رازیانه دارای خواص آنتی اسیدی (basic) است و به طور گسترده ای در آماده سازی آنتی اسیدها مورد استفاده قرار می گیرد. در برنامه های آشپزی، این گیاه به عنوان یک ماده تشکیل دهنده اصلی بسیاری ازپیش غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

نفخ

 رازیانه، به دلیل خواص بادشکن اسید آسپارتیک موجود در خود، به عنوان ضد نفخ بسیار محبوب است. عصاره آن می تواند توسط همه افراد، از نوزادان تا سالمندان، به عنوان راهی برای کاهش اشتها و حذف گاز اضافی از معده استفاده شود. این گیاه معمولا در داروها برای کاهش علائم دیسپپسی غیر زخم و نفخ در نوزادان و خردسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

یبوست

 دانه های رازیانه، به ویژه به شکل پودر شده، می توانند به عنوان یک ملین عمل کنند. عصاره گیاهی آن به پاک کردن روده کمک می کند، در حالی که اثر تحریک کننده آن باعث حفظ حرکات دودی مناسب در روده می شود و در نتیجه از طریق تحریک اسید معده و تولید صفرا به دفع مناسب کمک می کند. این گیاه معمولا در داروهایی که درد شکمی، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر مسائل روده را درمان می کنند، یافت می شود.

بیماری قلبی

 رازیانه منبع خوبی از فیبر است، همانطور که در بالا ذکر شد، اما علاوه بر مزیت هضم غذا که فیبر فراهم می آورد، رازیانه به حفظ میزان کلسترول سالم در جریان خون نیز کمک می کند. این بدان معنی است که رازیانه می تواند حذف کلسترول LDL را که عامل مهمی در بیماری های قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی است را تحریک کند.

سرطان

 سبزی خام این گیاه، به طور گسترده در مورد محافظت فرد علیه سرطان مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما عصاره دانه رازیانه مورد مطالعه قرار گرفته است، و یافته های مربوط به حفاظت فرد علیه سرطان کاملا چشمگیر هستند. این یافته ها نشان می دهند که عصاره رازیانه به علت غلظت فلاونوئید ها، آلکالوئیدها و فنل ها نه تنها می تواند از رشد تومورها جلوگیری کند، بلکه می تواند تا حدودی محافظ شیمیایی در برابر اثرات مضر پرتودرمانی در طول درمان سرطان باشد. مشخص شده است که عصاره دانه رازیانه در پیشگیری از سرطان های مختلف سینه و کبد موثر است.

فشار خون

 رازیانه منبعی غنی از پتاسیم است که ماده مغذی ضروری در بدن ما است و برای تعدادی از فرآیندهای مهم حیاتی است. یکی از ویژگی های پتاسیم، کیفیت آن به عنوان یک وازودیلاتور است که بدین معنی است که تنش عروق خونی را کاهش می دهد و بنابراین فشار خون کاهش می یابد. فشار خون بالا به طیف گسترده ای از مسائل مربوط به سلامتی مرتبط است، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، و آترواسکلروز. همچنین برای بیماران دیابتی، مشکلات فشار خون می توانند باعث کاهش سطح انسولین و قند خون شوند و می توانند علت بسیاری از عوارض احتمالی کشنده باشند. یک فنجان رازیانه در رژیم غذایی روزانه شما پتاسیم مورد نیاز شما را تامین می کند و مزایای بسیار زیادی همراه خود دارد.

عملکرد مغز

 پتاسیم که در سطوح بالا در دانه های رازیانه یافت می شود، یک الکترولیت است یعنی هدایت الکتریکی را در سراسر بدن تسهیل می کند. این هدایت الکتریکی شامل اتصالات درون مغز است که یک صفحه کلید واقعی از جریان الکتریکی است. پتاسیم می تواند باعث افزایش عملکرد مغز و توانایی های شناختی از طریق این ویژگی شود. همچنین، رازیانه یک وازودیلاتور است، یعنی اکسیژن بیشتری به مغز می رساند و فعالیت عصبی می تواند به صورت مطلوبی انجام شود.

ادامه دارد …

منبع : سایت راستینه

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود