گیاه تاجریزی چه خواص درمانی دارد؟

0 3,882

از خواص گیاه تاجریزی کاهش فشار خون بالا است. به این منظور می‌توانید مقداری از برگ تازه گیاه را مصرف نموده و یا از جوشانده آن استفاده کنید.

تاجریزی (Black nightshade) جزو گیاهان دارویی است و از آن در ساخت داروهای ضد تومور، ضد تورم و داروهای ضد بارداری استفاده می‌شود. از خواص تاجریزی می‌توان به درمان بیماری‌های مربوط به قلب، گردش خون و بیماری‌هایی مربوط به سیستم عصبی اشاره کرد.

گیاه تاجریزی یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم است که از برگ، میوه و سرشاخه‌های گل‌دار این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین اندام رویشی گیاه تاجریزی دارویی، به واسطه داشتن ترکیبات استروئیدی، گلیکوآلکالوییدها، سولاسونین و سولامارگین در صنایع داروسازی اهمیت فراوانی دارد. برای آشنایی با خواص تاجریزی در درمان بیماری‌ها با ما همراه شوید.

خواص تاجریزی (طبیعت و خواص درمانی)
طبع تاجریزی براساس طب سنتی خیلی سرد و خشک (سوداوی) است. کاهش تب، قطع خونریزی، تسکین درد، ملین، مدر، معرق، مخدر، ضد روماتیسم، ضد سرفه و ضد آسم از ویژگی‌های این گیاه است. برخی از مهمترین خواص درمانی گیاه تاجریزی در طب سنتی عبارتند از:

مصرف میوه تاجریزی برای درمان خانگی یبوست مفید است.
استفاده از میوه گیاه تاجریزی همراه با برخی گیاهان دارویی دیگر مانند پرسیاوش، گل زوفا، گل بنفشه، ختمی خبازی، عناب و سپستان برای کاهش تب و تسکین درد موثر است.
جوشانده برگ و سرشاخه‌های گلدار تاجریزی برای رفع خارش اندام تناسلی زنان، التیام و تسکین درد محل کوفتگی و دچار ضرب‌دیدگی مفید است.
در طب سنتی از کمپرس تاجریزی برای التیام سوختگی استفاده می‌شود.
برای درمان دل درد و سوزش معده بعد از غذا، مصرف یک فنجان دمکرده تاج ریزی مفید است.
استفاده از ضماد برگ این گیاه برای درمان ترک نوک پستان و بیماری بواسیر موثر است.
از خواص گیاه تاجریزی کاهش فشار خون بالا است. به این منظور می‌توانید مقداری از برگ تازه گیاه را مصرف نموده و یا از جوشانده آن استفاده کنید.
در طب سنتی از تاجریزی برای درمان اسهال استفاده می‌شود.
استفاده از خاکستر تاجریزی برای تسکین دندان درد ناشی از گرمی و حرارت مفید است.
در طب سنتی از خواص تاجیزی برای درمان بیماری دیفتری استفاده می‌شود.

مشخصات گیاه تاجریزی
تاج‌ریزی گیاهی یکساله از خانواده سیب‌زمینی است. این گیاه در اروپا و آسیا در هندوستان و بعضى نقاط آمریکاى شمالى به‏ طور خودرو یافت می‌شود. همچنین در کشور ما در بخش‌هایی از گرگان، بندر گز، بابل، تمیشان، دره هراز، درّه چالوس، لاهیجان، شیراز و سیستان رشد می‌کند.

مهمترین ویژگی ظاهری این گیاه، میوه‌های گرد، کوچک، آبدار و سیاه‌رنگ آن است که همانند دانه‌های انگور یاقوتی است و از این رو در بسیاری کتب طب سنتی از این گیاه با نام انگور روباه، سگ انگور، خرس انگور و در عربی عنب الثعلب یاد شده است.

اندام مورد استفاده‌ تاجریزی‌ برگ، پیچ‌ برگ‌، ساقه‌ و میوه‌ آن‌ است‌ که‌ در اواخر پاییز یا در بهار قبل‌ از ظاهر شدن‌ جوانه‌ها جدا کرده و آنرا پس‌ از قطع‌ کردن،‌ قطعه‌ قطعه‌ و خشک می‌کنند.

طریقه مصرف گیاه تاجریزی
جوشانده تاجریزی: برای تهیه جوشانده گیاه، ۵۰ گرم از برگ و سرشاخه‌های گلدار گیاه که خشک شده است را در یک لیتر آب بجوشانید. کمپرس کردن این جوشانده بر روی محل ضربدیدگی و کوفتگی، باعث تسکین درد می‌شود و همچنین برای رفع خارش واژن مفید است.
دم کرده تاجریزی: به این منظور مقدار ۱۵ گرم از برگ خشک تاج‏ریزى سیاه را با ۱۵ گرم پوست کوکنار مخلوط کنید و در یک لیتر آبجوش دم کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند. دم کرده فوق را صاف نموده و آن را به صورت کمپرس روی عضو مورد نظر قرار دهید.
تنتور: در برخی از کشوها، از تنتور گیاه تاجریزی برای تسکین دردهای عصبی استفاده می‌شود. (تنتور هرگیاه با خیساندن گیاه خشک شده و یا تازه در محلول حاوی ۲۵ درصد الکل سفید و آب تهیه می‌شود؛ از تمامی بخش‌های گیاه می‌توان برای تهیه تنتور منظور استفاده کرد.)

مضرات تاجریزی (موارد احتیاطی و منع مصرف)
برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار گیاه حاوی ماده سمی سولانین هستند، علائم مسمومیت با تاج ریزی شامل خارش گردن، احساس خستگی زیاد همراه با سردرد، درد معده، اسهال و استفراغ است و در صورت زیاده‌روی برای مدت طولانی در مصرف گیاه، احتمال فلج دستگاه عصب مرکزی وجود دارد. لذا به منظور استفاده دارویی از آن بایستی حتما زیر نظر پرشک متخصص، مقدار کم و برای دوره درمانی کوتاهی مصرف شود.

منبع:سایت ستاره

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود