با خواص دارویی گیلاس بیشتر آشنا شوید

0 3,985

خواص گیلاس و ارز غذایی گیلاس و تمام فواید و مزایای گیلاس و خواص مصرف گیلاس برای پوست و بهترین نوع گیلاس را در نصرینو مشاهده نمایید.

نام علمی:

Cerasus avium
(L.) Moench، نام فرانسه Guignier sauvage و نام انگلیسی آن Sweet cherry می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گیلاس، قراصیای شیرین، آلوکک و گیراس نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود ۱۰ متر گاهی موارد بیشتر با پوستی تیره و مایل به سیاه، شاخه‌های جوان درخت، صاف و به رنگ سبز و سپس به مرور زمان قهوه‌ای مایل به سرخ می‌شوند. برگ‌های آن بیضی شکل با قاعده گوه‌ای، دندانه اره‌ای و نوکدار، گلهایش سفید، چتری و دمگل‌دار و طول دمگل‌ها حدود ۳ تا ۶ سانتی‌متر است. میوه‌اش کروی شکل و درخشان با قطر تقریبی ۱ تا ۲ سانتی‌متر به رنگ سرخ یا قرمز مایل به سیاه، گوشت میوه آبدار و هسته‌ی آن صاف و کروی شکل می‌باشد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت میوه رسیده گرم و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله و معتدله سرد کشورها به صورت خودرو انتشار داشته و کاشته می‌شود. در ایران به صورت خودرو در نواحی جنگلی استان‌های شمالی و به صورت پرورشی در اغلب استان‌ها کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه:

آب، پروتئین، مواد چرب، هیدرات‌های کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های C, A در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه،‌ هسته و دمگل (باکس گیلاس)

نحوه مصرف:

میوه‌ی رسیده مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. در طب سنتی هسته و دمگل گیلاس به صورت دم کرده یا جوشانده کاربرد دارند.

خواص درمانی گیلاس:

افزاینده نیروی جنسی و برطرف کننده عفونت‌های مجاری ادراری، کاهنده چربی و اسید اوریک بالا، تعدیل کننده خون و پاک کننده مجاری ادراری، تمیز کننده دستگاه هاضمه و جلوگیری کننده از افزایش کلسترول، تقویت کننده چشم و خارج کننده سموم از بدن، افزاینده رشد بچه‌ها و تصفیه کننده خون، بازکننده رگ‌ها و خارج کننده سنگ‌های کلیه و مثانه، مسکن اعصاب و صفرابر، التیام‌بخش زخم‌ها و خلط‌آور و قطع کننده خونریزی و تقویت کننده معده می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های دیابتی، ورم پروستات، عوارض کبد، روماتیسم مزمن، کلیه‌های ضعیف، نقرس، درد مفاصل، درد سیاتیک، تصلب شرائین و درد آرتروز نیز مفید است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف گیلاس سبب ایجاد نفخ، دل پیچه، سردرد، ترش کردن و ناراحتی‌های معده و روده می‌گردد.

دم گیلاس – باکس گیلاس

پس از برداشت میوه‌های رسیده موقع استفاده، دم گیلاس را جدا کرده و خشک می‌کنند. باکس گیلاس پس از خشک شدن باریک و رنگ آن قهوه‌ای تیره می‌باشد.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تسهیل کننده گردش خون و دفع کننده توکسین‌های بدن، برطرف کننده ورم و آماس دوران قاعدگی و ادرارآور، خارج کننده سنگ‌های کلیه و مثانه و مفید برای به سختی ادرار کردن می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های کلیوی و مثانه نیز مفید است.

صمغ درخت آلبالو و گیلاس

از تنه بعضی از درختان آلبالو و گیلاس صمغی ترشح می‌شود که به فارسی زدو، ازدو، انگوم و صمغ فارسی می‌گویند که به غیر از استفاده در طب سنتی در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد. رنگ آن زردِ تیره و دارای ماده‌ای به نام سرازین است.

طبیعت صمغ:

طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است.

خواص درمانی:

خرد کننده سنگ مثانه و محرک اشتها، برطرف کننده سرفه‌های مزمن و قطع کننده اخلاط لزج، روشن کننده رنگ چهره و جلادهنده قلب، برطرف کننده خشونت قصبه ریه و مفید برای بیماری‌های صرع و نقرس می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. نویسنده: صمصام صانعی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود