آشنایی با خواص دارویی هندوانه

0 3,785

هندوانه و فواید هندوانه و فواید هندوانه و هندوانه چه فوایدی دارد و آب هندوانه و هندوانه برای چه بیماری خوب است.

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Citrullus vulgaris Scharad، نام فرانسه Pasteque و نام انگلیسی آن Water melon می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هندوانه، هندونه، حب الحجاز و بطیخ هندی نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یکساله با ساقه‌ای خزنده و منشعب، برگ‌های آن متناوب با بریدگی‌های عمیق، پهن، پنج قسمتی و دندانه‌دار و گل‌های آن زردِ کمرنگ و کوچک می‌باشند. میوه‌اش گرد در بعضی موارد دراز و بزرگ، پوست آن صاف، لیز، سبز تیره یا روشن، در بعضی ارقام قطر پوست، کلفت و در بعضی نازک، گوشت داخل میوه، قرمز، در بعضی ارقام زرد یا سفید و رنگ تخم‌های داخل گوشت میوه بسته به نژاد آن سیاه، قرمز، سفید یا به رنگ زرد می‌باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود. ایران سومین تولید کننده هندوانه در جهان است. هندوانه ایران در انواع مختلفی همچون قرقی، محبوبی، جهرمی، ترکمن و در رنگ های قرمز و زرد تولید می شود. هندوانه به صورت خام و مرباخورده می شود و تخم آن را خام یا بوداده، به عنوان آجیل مصرف می کنند. هندوانه سرشار از مواد غذایی مختلف بوده و نقش بسزایی در سلامتی ایفا می کند. برخی از خواص آن عبارتند از:

  •   سرشار از ویتامین C، A  و B  و مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم
  •   سرشار از آنتی اکسیدان کاروتن
  •   رفع کننده عطش
  •   مناسب برای بیماران کلیوی
  •   کاهنده خطر ابتلاء به سرطان
  •   بسیار موثر در شادابی بدن

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در هندوانه:

سیترولین، کاروتن، لیکوپن، مانیتول، آب، تیامین، پتاسیم، فسفر، آهن، مواد چرب، پروتئین، کلسیم، هیدرات‌های کربن، سدیم، نیاسین، رایبوفلاوین و ویتامین‌های C, A در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و دانه (تخم)

نحوه مصرف:

هندوانه‌ی رسیده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

رفع کننده حدت خون و کاهنده حرارت بدن، ضد التهاب مثانه و برطرف کننده به سختی ادرار کردن، ضد تب و دفع کننده سموم از بدن، خون‌ساز و کاهنده فشار خون، صفرابر و التیام‌بخش زخم‌های دهان و گلو، ضد یرقان و کاهنده ورم پروستات، ضد عطش و خارج کننده سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری، کم کننده حرارت‌های کبد و کلیه و مفید برای بیماری بری بری، تصفیه کننده خون و کاهنده اسید اوریک، برطرف کننده یبوست و ادرارآور می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف آن برای اشخاص سرد مزاج و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مفصلی، مننژیت، حصبه و جراحات روده می‌باشند مضر است و در اشخاص سرد مزاج نیروی جنسی را ضعیف می‌کند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود