معرفی گل حلوا یا گلِ تاج خروسی پرورشی و خواص درمانی آن

0 4,322

به فارسی گل حلوا، گل یوسف و گل تاج خروسی پرورشی نامیده می شود. در طب سنتی با نام های بستن افروز، حبق بستانی و زینه الریاحین آمده است.

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Celosia cristata L.، نام فرانسه Passe velours و نام انگلیسی آن Cock’s com می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل حلوا، گل یوسف، گل تاج خروسی پرورشی، زینه الریاحین، بستان افروز و حبق بستانی نامیده شده است.

تیره گیاه:

تاج خروس Amaranthaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یکساله به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن بیضوی و نوک تیز و گل‌های آن درشت دارای لایه‌های متعدد و پیچیده به رنگ قرمز مخملی، سایه‌دار و براق و قسمت بن گل صاف، پهن، زبر و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای است. در ضمن گل حلوا رنگ‌های متنوع دیگری نیز دارد.

طبیعت گل حلوا:

.طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب مناطق معتدله کشورها و ایران انتشار دارد. در ایران در بعضی مواقع به عنوان گل زینتی کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه گل حلوا:

بتائین، یک آنتوسیانین دارای ازت و… در آن تأیید شده است و تخم آن نیز دارای یک روغن چرب می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت‌های گیاه.

نحوه مصرف:

معمولاً له شده سرشاخه هایِ سبز و جوان گیاه را به صورت ضماد و خشک شده قسمت‌های مختلف گیاه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مقدار و نحوه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

کاهنده کلسترول و آنتی اکسیدان قوی، جلوگیری کننده از سفید شدن مو و تقویت کننده و افزاینده شنوایی، دفع کننده سموم از بدن و تقویت کننده بینایی، خارج کننده سنگ کلیه و ضد انگل، ضد خونریزی روده‌ها و افزاینده ترشح اسید معده، ضد کرم و تصفیه کننده خون، ضد التهاب و اشتهاآور، برطرف کننده سرفه‌های خونی و رفع کننده اختلالات خون، ادرارآور و قبض کننده، آرام‌بخش و تقویت کننده قوای فکری و مغزی می‌باشد. در ضمن برای پوکی استخوان نیز مفید است.
گل‌های تاج خروسی پرورشی که در حقیقت قسمتی از آن گل و قسمتی میوه است که دانه‌های آن را در برگرفته است موقعی خواص خود را حفظ می‌کنند که پس از چیده شدن سریع خشک شوند و برای معالجه اسهال خونی، زیادی ترشح عادت ماهیانه، ترشحات سفید رنگ مهبل و همچنین برای مواردی که عادت ماهیانه بدون دلیل قطع شود و برای قطع خونریزی از روده‌ها و یا از ریه‌ها مفید می‌باشد.
در استعمال خارجی له شده سرشاخه‌های سبز گیاه به صورت ضماد التیام‌بخش جراحت‌ها، جوش، کورک و التهاب‌های جلدی و تحلیل برنده ورم‌ها پس از شکستگی‌ها و کوفتگی‌ها می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود