آشنایی با خواص درمانی کرفس پرورشی

0 4,018

کرفس پرورشی واریته‌ای از کرفس وحشی می‌باشد که از نظر شکل ظاهری و خواص درمانی تقریباً مشابه یکدیگر می‌باشند.

کرفس پرورشی واریته‌ای از کرفس وحشی می‌باشد که از نظر شکل ظاهری و خواص درمانی تقریباً مشابه یکدیگر می‌باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به کرفس پرورشی که جزء سبزی‌های خوردنی می‌باشد اشاره شده است. استفاده از تخم کرفس برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف تخم کرفس افزاینده فشار خون، تضعیف کننده نیروی جنسی و سبب ایجاد ناراحتی‌های ریوی، استفراغ، دلپیچه، ضعف حافظه و زخم معده می‌شود.

نام علمی:

Apium graveolens var dulce Dc.، نام فرانسه Celeri و نام انگلیسی آن celery می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، کرفس پرورشی، کرفس معمولی و کرفس بستانی نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و دو ساله به ارتفاع حدود ۷۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ی منشعب، تو خالی و شیاردار، برگ‌های آن مرکب و متشکل از حدود ۷ برگچه‌ی دندانه‌دارِ سبز رنگ و دمبرگ‌های آنها گوشتی، دراز و سبز مایل به سفید می‌باشند. در انتهای شاخه، گل دهنده، گل‌های آن به صورت گل آذین چتری و رنگ گل‌ها سفید مایل به سبز است. میوه‌اش فندقه، قهوه‌ای رنگ با خطوط سفید و محتوای دو عدد تخم می‌باشد. در ضمن کرفس دارای ریشه‌ای قائم است که از اطراف این ریشه، ریشه‌های جانبی متعدد و از قسمت انتهایی آن ساقه‌های تو خالی و شیاردار خارج می‌شوند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها و در ایران به صورت پرورشی کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه و ریشه:

حاوی اسانس‌های روغنی فرار، فلاونوئید، آپی ئین، آپی ژنین، آسپاراژین، کولین، اسیدهای رزینی، اسیدهای چرب، ویتامین‌های C, B, A، مواد معدنی، فسفر و سیلیس می‌باشند.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت‌های گیاه به جز ریشه

نحوه مصرف:

معمولاً ساقه و برگ‌های گیاه را به صورت تازه یا پخته استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

تقویت کننده نیروی جنسی و رفع کننده ناراختی‌های عصبی، خواب‌آور و آرام‌بخش، ضد اضطراب و عصبانیت و تقویت کننده حافظه، ضد افسردگی و ضد اسکوربوت (خونریزی لثه)، سرشار از ویتامین C و اشتهاآور، افزاینده ترشحات ادراری و برطرف کننده سوزش ادرار، لاغرکننده و صاف کننده صدا، کاهنده فشار خون و ضد عفونی کننده مجاری ادراری، دفع کننده سنگ کلیه و قاعده‌آور، خارج کننده گازهای دستگاه گوارش و رفع کننده سکسکه، تصفیه کننده خون و خارج کننده سموم از بدن می‌باشد. در ضمن برای سرماخوردگی، سیاتیک، آسم، زردی چهره، اگزما، برص، ورم لوزه‌ها، نقرس، کچلی، درد مفاصل و اسید اوریک بالا نیز مفید است. در استعمال خارجی شستشوی موها با آب کرفس پخته، جلوگیری کننده از ریزش موی سر و پوسته پوسته شدن کف سر می‌باشد. در ضمن غرغره آب کرفس رفع کننده گلودرد چرکی است.

تذکر:

استفاده از تخم کرفس برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف تخم کرفس افزاینده فشار خون، تضعیف کننده نیروی جنسی و سبب ایجاد ناراحتی‌های ریوی، استفراغ، دلپیچه، ضعف حافظه و زخم معده می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
نویسنده: صمصام صانعی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود