آشنایی با گیاه کلمبو و مزایای درمانی آن

0 4,515

تقویت کننده عمومی بدن و مقوی معده، تسهیل کننده عمل هضم و تصفیه کننده خون، رفع کننده استفراغ‌های با منشأ عصبی و آرام‌بخش، ضد اسکوربوت و اشتهاآور، برطرف کننده ضعف دوره نقاهت و رفع کننده ضعف‌های مربوط به

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی گیاه:

Jateorhiza Columba Miers، نام فرانسه گیاه Chasmanthere، نام فرانسه ریشه‌ی گیاه Colombo و نام انگلیسی ریشه‌ی گیاه Columba می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کلمبیا، کلمبو، سک الحمام و ساق الحمام نامیده شده است. سه ماده‌ی تلخ به نام‌های کلوم بین، کاسمان تین و پالمارین و به علاوه آلکالوئیدهای کلوم بامین، ژات روریزین و پالماتین در ریشه‌ی گیاه مشخص شده است.

تیره گیاه:

منیس پرماسه Menispermaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری گیاه:

گیاهی است علفی، پایا، دوپایه و بالارونده با ساقه‌های پیچنده، باریک، بدون انشعاب و کرکدار و برگ‌های آن متناوب و دمبرگدار با کناره‌هایی صاف و نوک تیز می‌باشند. گل‌های آن نر و ماده و میوه‌اش شفت، کرکدار و سطح خارجی میوه دارای برجستگی‌های سیاه رنگ است و میوه محتوی هسته‌ای کلیوی شکل می‌باشد. ریشه‌ی گیاه که بخش مورد استفاده آن است، ضخیم، دوکی شکل و سطح خارجی آن چروکیده، زبر، ناصاف و قهوه‌ای رنگ می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در سواحل شرقی آفریقا، بخش‌هایی از جنگل‌های موزامبیک و در بعضی از نواحی جنگلی ماداگاسکار انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه‌ی کلمبو:

سه ماده‌ی تلخ به نام‌های کلوم بین، کاسمان تین و پالمارین و به علاوه آلکالوئیدهای کلوم بامین، ژات روریزین و پالماتین در ریشه‌ی گیاه مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه

نحوه مصرف:

معمولاً ریشه را به صورت دم کرده، جوشانده، ضماد و یا تنطور استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تقویت کننده عمومی بدن و مقوی معده، تسهیل کننده عمل هضم و تصفیه کننده خون، رفع کننده استفراغ‌های با منشأ عصبی و آرام‌بخش، ضد اسکوربوت و اشتهاآور، برطرف کننده ضعف دوره نقاهت و رفع کننده ضعف‌های مربوط به اختلالات دستگاه هاضمه می‌باشد. در ضمن برای کم خونی، تب و اسهال خونی نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود