معرفی کاکوتی و خواص درمانی آن

0 259

ضدعفونی کننده مجاری تنفسی و تب بر، ضد اسهال خونی و دفع کننده کرم معده، ضد نفخ و تقویت کننده دستگاه گوارش، مقوی قوه باه و مسکن دردهای روماتیسمی، مفاصل و سیاتیک، نرم کننده سینه و خلط‌آور، خنک کننده و مفید برای

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی گیاه:

Ziziphora Tenuior L. و نام فرانسه آن Ziziphore می‌باشد.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله با ساقه‌ای به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر، شاخه‌های آن کوچک و با میان گره‌های کوتاه، برگ‌های آن انبوه، سبز تیره، باریک و نوک تیز، از قاعده گلدار و گل‌های آن ریز و بنفش رنگ می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم است.

رویش جغرافیایی:

در بخشی از نواحی اروپا، آسیای مرکزی، منطقه ماورای قفقاز و در ایران در قسمتی از نواحی استان‌های شمالی، آذربایجان، اصفهان، البرز، بلوچستان، فارس، تهران و سمنان انتشار دارد.
ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن: اسانس روغنی فرّار و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

قسمت‌های هوایی گیاه.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

ضدعفونی کننده مجاری تنفسی و تب بر، ضد اسهال خونی و دفع کننده کرم معده، ضد نفخ و تقویت کننده دستگاه گوارش، مقوی قوه باه و مسکن دردهای روماتیسمی، مفاصل و سیاتیک، نرم کننده سینه و خلط‌آور، خنک کننده و مفید برای سوء هاضمه می‌باشد. در ضمن برای معطر کردن غذاها نیز از آن استفاده می‌کنند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود