معرفی کاهو و خواص درمانی آن

0 3,936

کاهو جز یکی از سبزیجات پر خاصیت است که مصرف آن توسط افراد بسیار رایج می باشد، برگ کاهو برای سلامت بدن هم بسیار مفید است و به درمان بیماری ها کمک شایانی می کند.

نویسنده: صمصام صانعی

 

کاهو گونه‌های مختلفی دارد پرورشی و وحشی. گونه وحشی کاهو خاردار و در مواردی سمّی و گونه پرورشی آن خوراکی و ارقام مختلفی دارد که بعضی از ارقام آن برگ‌هایشان به هم پیچیده، گلوله‌ای شکل و بزرگ می‌باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع از گونه خوراکی کاهو که بزرگ و کشیده است و به آن کاهوی ایرانی، کاهوی رسمی و کاهوی سالادی می‌گویند اشاره شده است.

نام علمی:

Lactuca sativa L.، نام فرانسه Laitue cultivee و نام انگلیسی آن Lettuce می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کاهو، کاهوی مزروعی، کاهوی سالادی، کاهوی پرورشی، کاهوی بستانی، کاهوی خوراکی و خس نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک تا دو ساله به ارتفاع حدود ۴۰ سانتی‌متر و شیرابه‌دار، برگ‌های آن به رنگ سبز روشن، ساغه آغوش، بدون دمبرگ، طوقه‌ای، فشرده، پهن و دراز، ساقه و ریشه‌ی آن دوکی شکل و برگ‌ها از یقه یا بیخ گیاه خارج می‌شوند. گل‌های آن به صورت گل آذین، زبانه‌ای و به رنگ زردِ کم رنگ و میوه‌اش (تخم) فندقه و واژتخم مرغی می‌باشد.

طبیعت:

از نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و مرطوب است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی مرطوب و معتدله اغلب کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، خوزستان و اصفهان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کاهو:

آب، پروتئین، انرژی، مواد نشاسته‌ای، چربی، کلسیم، فسفر، آهن، نیکل، کبالت، ید، مس، گوگرد، سدیم، پتاسیم، ارسنیک، اسید اکسالیک و ویتامین‌های C, B3, B2, B1, A در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و تخم کاهو

نحوه مصرف:

معمولاً برگ کاهو به صورت خام مصرف خوراکی دارد و در طب سنتی نیز ازله شده برگ به صورت ضماد استفاده می‌شود.

خواص درمانی:

برطرف کننده تشنگی و صاف کننده خون، مقوی و بادشکن، ضد اسپاسم و شفاف کننده پوست صورت، آرام‌بخش و خلط‌آور، سرشار از آهن و ویتامین‌های لازمه بدن، صفرابر و خون‌ساز، خارج کننده سموم از بدن و رقیق کننده خون، خنک کننده و تأمین کننده مواد معدنی بدن، اشتهاآور و مسکن شهوات جنسی (آرام کننده شخص نسبت به تمایل شدید به جنس مخالف)، پاک کننده کبد و ضد سرفه، ضد یرقان و مسکن درد مثانه و مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای سردرد، احتلام شبانه، جوش صورت، جلوگیری از سفید شدن مو، قاعدگی دردناک، خارش‌های پوستی، بی‌خوابی و یبوست نیز مفید است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف کاهو ایجاد نفخ کرده و برای اشخاصی که مبتلا به بیماری‌های زخم روده، اثنی‌عشر، ورم روده، روماتیسم و نفخ معده می‌باشند مضر است و کاهنده نیروی جنسی، قدرت حافظه و دید چشم نیز می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود