معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

0 4,096

همان طور که از نامش پیداست، کدو مسمایی از خانوادۀ کدو هاست. حالا می‌خواهیم بیشتر در مورد این مادۀ خوراکی بدانیم.

نام علمی:

Cucurbita pepo L. و نام انگلیسی آن Summer Squash می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو مسمایی، کدو سبز، کدو سبز خورشتی و کدوی تابستانه نام برده شده است. دفع کننده بلغم و کاهنده چربی، لاغر کننده و تمیزکننده رگ‌های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام‌بخش بافت‌های بدن، دفع کننده انواع کرم‌ها و رفع کننده یبوست، پیشگیری کننده از سرطان‌ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می‌باشد.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه‌ای خوابیده، خزنده، پیچنده، بالارونده، شیاردار و کرکدار، برگ‌های آن قلبی شکل، پهن، با دمبرگی بلند و پوشیده از کرک‌های خشن، گل‌های آن زردِ پررنگ، نر و ماده، گل‌های نر به صورت دسته‌ای و گل‌های ماده به صورت منفرد دیده می‌شوند. میوه‌اش (کدو) استوانه‌ای، بیضی شکل و کشیده در بعضی موارد بندرت کروی، سبز رنگ گاهی نیز به رنگ زرد، پوست آن صاف یا زگیل‌دار و دانه‌های داخل آن سفید رنگ می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی کاشته می‌شود. در استان‌های دیگر نیز به صورت پرورشی و گلخانه‌ای کشت می‌شود.
ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کدو: ترکیبات روغنی، استرول‌ها و گلیکوزید استرول‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، آب، چربی، مواد قندی، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های K, C, B6, A در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (کدو مسمایی)

نحوه مصرف:

به طور معمول کدو مسمایی را به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌کنند.

خواص درمانی:

دفع کننده بلغم و کاهنده چربی، لاغر کننده و تمیزکننده رگ‌های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام‌بخش بافت‌های بدن، دفع کننده انواع کرم‌ها و رفع کننده یبوست، پیشگیری کننده از سرطان‌ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می‌باشد. در ضمن برای دیابت، بزرگی خوش خیم پروستات، زردی و اختلالات کلیه و مثانه نیز مفید است.

تذکر:

مقدار اگزالات کدو مسمایی نسبتاً بالا بوده و برای بیماران با سابقه سنگ مجاری ادراری یا کیسه صفرا مضر است.

 

منبع مقاله :صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود