معرفی شبدر و خواص درمانی آن

0 319

شبدر گونه‌های مختلفی دارد و تمام گونه‌ها دارای خواص دارویی می‌باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها به نام شبدر گل قرمز اشاره شده است.

نویسنده: صمصام صانعی

شبدر گونه‌های مختلفی دارد و تمام گونه‌ها دارای خواص دارویی می‌باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها به نام شبدر گل قرمز اشاره شده است.

نام علمی:

Trifolium pratense L.، نام فرانسه Trefle rouge و نام انگلیسی آن Red clover می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شبدر، سه برگ آبی، شودر، شبدر چمنی، نفل الماء، شبذر و قُرط نامیده شده است.

تیره گیاه:

پروانه واران Leguminosae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی با عمری تقریباً ۷ سال و در آب و هوای گرم و خشک عمر آن به یک الی دو سال هم ممکن است کاهش پیدا کند، ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی‌متر و برگ‌های آن سبز مرکب، سه برگچه‌ای، دراز و بیضی شکل هستند. گل‌های آن به صورت گل‌آذین، کروی شکل، قرمز رنگ در بعضی موارد ارغوانی و شامل تعداد زیادی گل‌های کوچک می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در سراسر اروپا و آسیا و در ایران نیز در اغلب استان‌ها کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمایی و مواد موجود در شبدر:

آرسنیک، اسید سیانیدریک، گلوکوزید تریفولیانول و ویتامین‌های E و K در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و دانه. در ضمن گلهای گیاه نیز دارای خواص دارویی می‌باشند.

نحوه مصرف:

معمولاً دانه، گل و برگ را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند. از برگ‌های تازه شبدر نیز به صورت خوراکی استفاده می‌شود.

خواص درمانی:

ضد یرقان و جلوگیری کننده از بیماری‌های قلبی بخصوص تشکیل آمبولی‌ها، تصفیه کننده خون و صفرابر، تقویت کننده نیروی جنسی و اشتهاآور، خواب‌آور و ضد تشنج، برطرف کننده عفونت‌های سینه و ضد استسقاء، مسکن دردهای عمومی بدن و ضد آسم، ضد سرطان بخصوص (سرطان‌های گلو، سینه، تخمدان، غدد لنفاوی و معده) و برای تصلب شرائین مفید می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف شبدر به دلیل داشتن اسید سیانیدریک مضر است و سبب ایجاد ناراحتی‌هایی در حس بینایی کرده و چشم را نسبت به نور حساس می‌کند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود