معرفی زیره‌ی سبز و خواص درمانی آن

0 172

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود ۶۰ سانتی‌متر و دارای ریشه‌ای دراز، باریک و سفید رنگ و ساقه گیاه عمودی، منشعب و تقسیم شده به صورت دوتایی می‌باشد. برگ‌های آن سبز رنگ، متناوب، ظریف، منقسم به بریدگی‌های

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cuminum cyminum L.، نام فرانسه Cumin و نام انگلیسی آن Cumin seed می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زیره سبز، سنوت و کمون نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود ۶۰ سانتی‌متر و دارای ریشه‌ای دراز، باریک و سفید رنگ و ساقه گیاه عمودی، منشعب و تقسیم شده به صورت دوتایی می‌باشد. برگ‌های آن سبز رنگ، متناوب، ظریف، منقسم به بریدگی‌های بسیار نازک و نواری شکل هستند. در انتهای ساقه‌ی اصلی، گل دهنده، گل‌های آن کوچک، به صورت مجتمع و رنگ گل‌ها سفید گاهی موارد صورتی یا ارغوانی می‌باشد. میوه‌اش (زیره سبز) فندقه، بیضوی کشیده، در دو انتها باریک، معطر، رنگ میوه قهوه‌ای متمایل به سبز و طول آن حدود ۵ میلی‌متر است.

طبیعت زیره سبز:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نقاط کشورها از جمله مصر و در ایران در برخی از نواحی استان‌های خراسان، تهران، سمنان، یزد و اصفهان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در زیره سبز:

رزین، تانن، روغن ثابت، اسانس شامل سیمن، فلاندرن، کومینول و تعدادی ترپن، کومین، کومینول، پروتئین، پاراسیمول، اوژنول، موسیلاژ و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (زیره سبز). در ضمن ریشه گیاه نیز خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

به طور معمول زیره‌ی سبز را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مقدار و نحوه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تقویت کننده معده و کبد و اشتهاآور، تصفیه کننده خون و رفع کننده سوءهاضمه، بادشکن و ضدعفونی کننده قوی، قطع کننده ترشحات زنانه مربوط به قاعدگی و ضد نزله‌های حاد و مزمن برونش‌ها، برطرف کننده رطوبت معده و معرق، کاهنده اسپرم و مسکن دردهای کلیه و مثانه، آرام‌بخش و ضد تشنج، خارج کننده گازهای معده و تحلیل برنده ورم بیضه، دارای خواص هورمونی و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، قبض کننده و ضد اسپاسم، شیرافزا و افزاینده میل جنسی زنان، بازکننده قاعدگی و تنظیم کننده عادت ماهیانه، ادرارآور و گشاد کننده مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای قطره قطره ادرار کردن، به سختی ادرار کردن، صرع، بلع هوا همراه با غذا و ورم زیر پلک چشم نیز مفید است. در استعمال خارجی گذاشتن ضماد زیره سبز بر روی پستان در موارد جمع شدن شیر در آن مؤثر می‌باشد.

تذکر:

مقدار مصرف مجاز پودر زیره‌ی سبز ۲ گرم در روز می‌باشد و زیاده‌روی در مصرف آن برای ریه و کلیه‌ها مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود