معرفی چغندر قرمز یا لبو و خواص درمانی آن

0 148

خارج کننده سموم از بدن و خون‌ساز، دفع کننده اسید اوریک و بازکننده قاعدگی، ملین و تصفیه کننده خون، تقویت کننده حافظه و آرام‌بخش، افزاینده هورمون‌های جنسی زنانه و آنتی اکسیدان، ضد نفخ و بندآورنده خونریزی،

نام علمی:

Beta vulgaris Esculenta L.، و نام انگلیسی آن Red beet می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و عربی، چغندر قرمز، لبو، سِلق، سَلق و سَلَق نامیده شده است.

تیره گیاه:

اسفناج Chenopodiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است دو ساله و برگ‌های آن سبز، پهن، چیندار و نوک کند می‌باشند که مستقیماً از یقه گیاه بیرون می‌آیند. پس از گذشت یک سال از کشت چغندر (یک زمستان از شک بگذرد) ساقه گیاه به گل نشسته و میوه می‌دهد. گل‌های آن دسته‌ای و گوی مانند و در هر میوه چند دانه وجود دارد. ریشه‌ی گیاه (چغندر قرمز) کروی شکل، حجیم، کمی شیرین و شبیه شلغم به رنگ قرمز تیره و سیاه است که تا عمق ۱۰ تا ۲۵ سانتی‌متر یا بیشتر در زمین فرو می‌رود و وزن آن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم می‌باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در اکثر کشورها و در ایران کشت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه (چغندر قرمز):

انرژی، پروتئین، مواد چرب، مواد قندی، هیدرات‌های کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های PP, C, B6, B2, B1, A و ویتامین ث در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه (چغندر قرمز)

نحوه مصرف:

به طور معمول چغندر قرمز به صورت پخته مصرف خوراکی داشته و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد.

خواص درمانی:

خارج کننده سموم از بدن و خون‌ساز، دفع کننده اسید اوریک و بازکننده قاعدگی، ملین و تصفیه کننده خون، تقویت کننده حافظه و آرام‌بخش، افزاینده هورمون‌های جنسی زنانه و آنتی اکسیدان، ضد نفخ و بندآورنده خونریزی، ضد کلسترول و استحکام بخش استخوان‌ها، تقویت کننده عمومی بدن و مسکن دردهای مفصلی، دفع کننده سنگ کیسه صفرا و برای مغز و اعصاب و بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب نیز مفید است.

تذکر:

مصرف لبو برای افراد مبتلا به قند خون، کولیت، ناراحتی‌های معده و فشار خون بالا مضر و در بعضی از کودکان حساسیت ایجاد می‌کند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود