معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن

0 281
معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای راست، استوانه‌ای شکل، به رنگ سبز نقره‌ای گاهی مایل به قرمز و پوشیده از تارهای ظریف و مایل به سفید، برگ‌های آن دارای

معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن
معرفی برنجاسف و خواص درمانی آن

برنجاسف

نویسنده: صمصام صانعی
برنجاسف از جنس درمنه‌ها می‌باشد و با بومادران متفاوت است.

نام علمی:.

Artemisia vulgaris L.، نام فرانسه Armoise commune و نام انگلیسی آن Mugwort می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، برنجاسف، حبق الراعی، شویلاء و بلنجاسف نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای راست، استوانه‌ای شکل، به رنگ سبز نقره‌ای گاهی مایل به قرمز و پوشیده از تارهای ظریف و مایل به سفید، برگ‌های آن دارای بریدگی‌های عمیق و تقسیمات نامساوی و نوک‌تیز، سطح فوقانی پهنک برگ سبز رنگ و سطح تحتانی پهنک برگ به رنگ سفید پنبه‌ای است. استفاده از برنجاسف برای خانم‌های باردار ممنوع می‌باشد و زیاده‌روی در مصرف آن ایجاد مسمومیت شدید کرده و گاهی مواقع منجر به مرگ می‌شود. کاپیتول‌های کوچک و متعدد گیاه شامل گلهایی به رنگ زرد مایل به قرمز و معطر با طعمی تلخ و پوشیده از تارهای سفید پنبه‌ای است. گل‌های میانی کاپیتول‌ها، نر و گل‌های کناری آنها ماده می‌باشند. میوه‌اش فندقه، استوانه‌ای شکل، صاف و منتهی به یک برجستگی مسطح است. ریشه‌ی گیاه نیز دراز و ضخامت آن حدود ۲ سانتی‌متر می‌باشد. در ضمن تمام قسمت‌های گیاه تلخ است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای آسیای مرکزی و در ایران بیشتر در استان‌های اصفهان، یزد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان و سمنان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برنجاسف:

موسیلاژ، رزین، قند، اینولین، اسانس، سینئول، تویون، آدنین، پی‌نن، ترپن، آرتمیزین، تانن و مواد رزینی در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

اندام هوایی گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً سرشاخه‌های گلدار را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

کاهنده قند و فشار خون و صفرابر، هضم کننده غذا و تقویت کننده معده، بازکننده قاعدگی و دفع کننده انگل‌های روده، خارج کننده سنگ‌های کلیه و مثانه و ضد اسپاسم، مسکن دردهای مفصلی و مفید برای قاعدگی دردناک، تحلیل برنده ورم روده و بادشکن، بندآورنده آبریزش بینی و ضد باکتری، تصفیه کننده خون و اشتهاآور، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی و مسکن اعصاب، ضد گاستریت‌های حاد و مزمن و مفید برای انواع حساسیت‌های پوستی، آرام کننده دردهای عمومی بدن و مفید برای هیستری، بندآورنده اسهال و ضد دل درد می‌باشد. در ضمن برای نقرس، ناراحتی‌های زنان، هموروئید، التهاب ناحیه مقعد و دردهای واریسی نیز مفید است. در استعمال خارجی التیام‌بخش زخم‌ها و جراحات می‌باشد.

تذکر:

استفاده از برنجاسف برای خانم‌های باردار ممنوع می‌باشد و زیاده‌روی در مصرف آن ایجاد مسمومیت شدید کرده و گاهی مواقع منجر به مرگ می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود