آشنایی با برنگ کابلی و ویژگی های درمانی

0 4,506

دفع کننده قوی انگل‌های بدن (بخصوص انگل‌های دستگاه گوارش) و ضد کرم، مسهل بلغم غلیظ، سودا و اخلاط لزج از مفاصل بدن و خشک کننده رطوبت‌ها، مقوی و ضد تب، فبض کننده و ضد اسهال، نرم کننده سینه و …

نام علمی:

Embelia ribes Burm F.، نام فرانسه Ribelier و نام انگلیسی آن Embelia می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بیرنگ کابلی، برنج و برنق نامیده شده است.

تیره گیاه:

میرسیناسه Myrsinaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری گیاه:

گیاهی است چند ساله با ساقه‌های چوبی و میوه‌های گیاه، سخت، ریز، گرد، گوشتی، قرمز تیره و ابعاد میوه از فلفل دانه کوچکتر و خوشه‌ای شکل می‌باشند. به طور کلی در بازرگانی دو نوع برنگ عرضه می‌شود یکی ریز و دیگری درشت. نوع ریز آن کمی مایل به سرخ است و معمولاً مغز میوه پس از گرفتن پوست آن در طب سنتی کاربرد دارد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی مختلف هند، اندونزی و چین انتشار داد. به دلیل اینکه به صورت تجارتی از مرز افغانستان به ایران وارد می‌شود به آن برنگ کابلی می‌گویند.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در دانه:

آمبلیک اسید، آمبلین، کوئرسیتول، اجزای چرب، یک آلکالوئید به نام کریستمبین، یک رزینوئید و اسانس در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

مغز میوه.

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک.

خواص درمانی:

دفع کننده قوی انگل‌های بدن (بخصوص انگل‌های دستگاه گوارش) و ضد کرم، مسهل بلغم غلیظ، سودا و اخلاط لزج از مفاصل بدن و خشک کننده رطوبت‌ها، مقوی و ضد تب، فبض کننده و ضد اسهال، نرم کننده سینه و ضد سرفه می‌باشد.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود