معرفی بسباسه و خواص درمانی آن

0 4,899

خواص دارویی بسباسه درتقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم سازی است. مصرف این گیاه انزال را به تاخیر می اندازد و در خانمها باعث تنظیم زمان تخمک گذاری می شود

جدارِ نازکِ خُشبیِ توریِ خارجیِ هسته‌ی جوزبویا در طب سنتی، بسباسه نامیده می‌شود و به فرانسوی Macis و به انگلیسی Mace نامیده شده است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بسباسه:

اسانس روغنی فرّار در آن تشخیص داده شده است که دارای ماده‌ای سمّی به نام میریستی سین می‌باشد.

نحوه مصرف بسباسه:

به طور معمول به صورت دم کرده یا پودر شده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

ضد نفخ و تحلیل برنده گازهای معده و روده، قابض و قطع کننده اسهال‌های کهنه، تقویت کننده قوه باه و مولد اسپرم، بازکننده گرفتگی‌ها و انسداد عروق و خشک کننده رطوبت‌های سینه و ریه، تقویت کننده کبد و مقوی معده، خوشبو کننده دهان و آرام‌بخش، مقوی رحم و هضم کننده، انزال کننده زودرس (باعث انزال اشخاصی می‌شود که دور ارضاء می‌شوند) و مقوی قلب می‌باشد. در ضمن برای تکرار ادرار که در اثر رطوبت و برودت حاصل می‌شود، درد معده، خونریزی از سینه و زخم روده‌ها نیز مفید است. در استعمال خارجی پودر شده بسباسه مخلوط با عسل چنانچه در حمام به پشت خانم‌های باردار که زمان زایمان آنها نزدیک است و یا خانم‌هایی که زایمان انجام داده‌اند مالیده شود مسکن دردهای موضعی در آنها می‌باشد. علاوه بر خواص درمانی ذکر شده در فرمول بعضی از فرآورده‌های دارویی نیز کاربرد دارد.

تذکر:

زیاده‌روی و مصرف بیش از حد مجاز آن برای کبد مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. نویسنده: صمصام صانعی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود