شناخت بیشتر خواص دارویی اسفناج کوهی

0 4,822

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه‌ای ایستاده و منشعب به ارتفاع حدود ۱۰۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن منفرد، سبز مایل به کبود، پهن، ناصاف، موجدار و مثلثی شکل و گلهایش گل آذین به صورت خوشه‌ای و رنگ آنها سبز مایل به زرد می‌باشد.

نام علمی:

Atriplex hortensis L.، نام فرانسه Atriplex و نام انگلیسی آن Garden orch می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اسفناج کوهی، سلمه، اسفناج رومی، سرمه، سرمک، قطف و سرمق نامیده شده است.

تیره گیاه:

اسفناج Chenopodiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه‌ای ایستاده و منشعب به ارتفاع حدود ۱۰۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن منفرد، سبز مایل به کبود، پهن، ناصاف، موجدار و مثلثی شکل و گلهایش گل آذین به صورت خوشه‌ای و رنگ آنها سبز مایل به زرد می‌باشد. در ضمن میوه آن نیز کفه‌ای شکل است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی، آسیایی و قسمتی از نواحی روسیه انتشار دارد. در ایران نیز بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و فارس یافت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

ساپونین، بتانین، خاکستر، املاح معدنی و تانیک اسید در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ

نحوه مصرف:

معمولاً برگ را به صورت پخته شده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

سریع الهضم و خون‌ساز، رفع کننده التهاب کبدی و صفرابر، کاهنده تب‌های گرم و ضد عطش، خرد کننده سنگ کلیه و مثانه و برطرف کننده حالت قطره قطره ادرار کردن، نرم کننده سینه و افزاینده نیروی جنسی، برطرف کننده ناراحتی‌های ناشی از کمبود ویتامین A و مسهل و قی‌آور می‌باشد. اسفناج کوهی باید تازه پخته شده و مصرف شود چنانچه بماند فاسد و سمّی می‌شود.

تذکر:

استفاده از اسفناج کوهی برای اشخاص سرد مزاج مضر و نفاخ است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود