آشنایی با خواص درمانی آلو بخارا

0 3,936

خنک کننده و کاهنده فشار خون، ملین و تخلیه کننده کیسه صفرا و مواد صفراوی بدن، ضد چسبندگی پلاکت‌ها و خون‌ساز، حفاظت کننده از مغز و کاهنده قند و چربی خون

نویسنده: صمصام صانعی

درختان آلو بر اثر کشت‌های متوالی و نژادهای مختلفی که با هم پیوند زده شده‌اند، میوه‌های آنها از نظر شکل، ابعاد و رنگ متفاوت شده است و نام‌های انواع آن در بسیاری از نواحی آلو بخارا، آلو زرد و آلوسیاه می‌باشد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع از آلوها با نام آلو بخارا اشاره شده است.

نام علمی:

Prunus domestica L. var insititia Bailey می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، آلو بخارا، آلو ترش و اجاص نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود ۵ متر گاهی موارد بیشتر و به مرور زمان هرچه درخت مسن‌تر می‌شود تنه‌ی آن تیره رنگ و ترک‌هایی روی آن ظاهر می‌شود. پوست ساقه‌های درخت، صاف و رگه‌های قرمزی روی آن دیده می‌شود. برگ‌های آن بیضی شکل، قوسی و دندانه‌دار هستند. گلهایش درشت، سفید و دمگل‌دار، میوه‌اش تخم مرغی شکل یا کروی، رنگ میوه سیاه در مواردی مایل به بنفش و هسته میوه تخم مرغی شکل مایل به پهن و چسبیده به گوشت می‌باشد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، کرمانشاه و فارس کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در

میوه و هسته:
انرژی، قند، هیدرات‌های کربن، موادد پکتیک، اسید مالیک، اسید سیتریک، اسید سوکسینیک، اسید سالسیلیک، آب، پروتئین، چربی، کلسیم، آهن و ویتامین‌های PP, C, B2, B1, A در آن مشخص شده است. در هسته اسید سیانیدریک وجود دارد به همین دلیل مغز هسته آلو، تلخ، سمّی و خوردن آن خطرناک می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

میوه

نحوه مصرف:

معمولاً میوه‌ی رسیده به صورت خام یا پخته مصرف خوراکی داشته و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد.

خواص درمانی:

خنک کننده و کاهنده فشار خون، ملین و تخلیه کننده کیسه صفرا و مواد صفراوی بدن، ضد چسبندگی پلاکت‌ها و خون‌ساز، حفاظت کننده از مغز و کاهنده قند و چربی خون، تنظیم کننده عادت ماهیانه و قطع کننده ترشحات سفید رنگ مهبلی، آرام‌بخش و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. استفاده از آلوی پخته شده ضد آلرژی، برطرف کننده جوش و رفع کننده کک مک‌های صورت است. آلو بهترین، طبیعی‌ترین و بی‌خطرترین دارو برای رفع یبوست و درمان بواسیر می‌باشد.

تذکّر:

مغز هسته آلو بخارا، تلخ و سمّی است و به دلیل وجود اسید سیانیدریک در آن خطرناک می‌باشد.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود