معرفی اذخرمکی و خواص درمانی آن

0 89
معرفی اذخرمکی و خواص درمانی آن

Cymbopogon schoenanthus(L.) Spreng، نام فرانسه Jonc odorant و نام انگلیسی آن Sweet rush می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کاه‌مکی، تبن‌مکه، خلال

معرفی اذخرمکی و خواص درمانی آن
معرفی اذخرمکی و خواص درمانی آن

اذخرمکی

نویسنده: صمصام صانعی

 

نام علمی:

Cymbopogon schoenanthus(L.) Spreng، نام فرانسه Jonc odorant و نام انگلیسی آن Sweet rush می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کاه‌مکی، تبن‌مکه، خلال مامونی، گورگیاه، کورگیاه و کَزنِه دشتی نامیده شده است.

تیره گیاه:

گندمیان Gramineae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله با ساقه‌ای راست به ارتفاع حدود ۳۰ سانتی متر گاهی موارد بیشتر، ساقه‌ی زیرزمینی گیاه ضخیم و خوشبو، برگ‌های آن پرپشت، باریک، دراز و نوک تیز و پهنک برگ‌ها خطی و هر دو سطح برگ‌ها زبر می‌باشد. گلهایش متعدد، سفید رنگ، معطر و طعم آنها تند و گزنده است.

طبیعت گیاه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن بسیار گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی گرم و گرم و مرطوب کشور خصوصاً عربستان، افغانستان و هندوستان و در ایران نیز در نواحی غرب و در استان سیستان و بلوچستان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه:

اسانس شامل ترپن‌ها، دیپانتن، ژرانیول، سیترونل لول، اسید استیک و اسید کارپونیک و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت‌های گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تسکین دهنده دردهای عصبی و برطرف کننده آشفتگی، تب‌بر و قطع کننده خونریزی از سینه، بازکننده قاعدگی و خارج کننده سنگ‌های مجاری ادراری و مثانه، خلط‌آور و ضد برونشیت، ضد نفخ و تحلیل برنده گاز معده، ضد تهوع و تقویت کننده دهانه معده، ضد آب آوردن بدن و باز کننده انسداد مجاری کبد می‌باشد. در ضمن در استعمال خارجی برای اسپاسم عضلانی، بیماری‌های لثه و دهان، دردهای روماتیسمی، کمردرد و برص نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود