معرفی آذاراقی – تخم درخت استریکنین و خواص درمانی آن

0 4,053

درختی است همیشه سبز و ناخزان به ارتفاع حدود ۱۵ متر با تنه‌ای ضخیم و شیاردار، شاخه‌های آن نامنظم، سبز و درخشان، برگ‌های آن متقابل، تخم مرغی شکل، براق و با دمبرگی کوتاه می‌باشند. گلهایش به صورت گل

آذاراقی تخم درخت استریکنین می‌باشد که دارای ماده‌ی عامل سمّی معروف استریکنین است.

نام علمی درخت استریکنین:

Strychnos nux-vomica، نام فرانسه Noix vomique و نام انگلیسی آن Nux-vomica tree می‌باشد. نام‌های دیگر دانه‌ی درخت به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کچوله، قاتِل الکَلب، کوچلا و کوچوله نامیده شده است.

تیره گیاه:

لوگانیاسه Loganiaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری درخت:

درختی است همیشه سبز و ناخزان به ارتفاع حدود ۱۵ متر با تنه‌ای ضخیم و شیاردار، شاخه‌های آن نامنظم، سبز و درخشان، برگ‌های آن متقابل، تخم مرغی شکل، براق و با دمبرگی کوتاه می‌باشند. گلهایش به صورت گل آذین، کوچک، سفیدِ مایل به سبز و تقریباً قیفی شکل هستند. میوه‌اش به ابعاد یک پرتقال با پوستی ضخیم، صاف و براق، رنگ میوه هنگام رسیدن پرتقالی رنگ و محتوای آن گوشتی ژله مانند است که در آن ۵ الی ۱۵ دانه طبقی شکل، مدور، شبیه دکمه‌های پولکی با رنگ خاکستری پرزدار و سخت وجود دارد. ریشه درخت بسیار سخت و پوست ریشه خیلی تلخ می‌باشد.

طبیعت آذاراقی:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خیلی خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در برخی از مناطق جنوب شرق آسیا، مناطق خشک هندوستان، سیلان و استرالیا روییده و کاشته نیز می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در دانه:

مواد چرب، یک گلیکوزید به نام لوگانیزید، کلوروژنیک اسید، مانان، گالاکتان، آلکالوئیدهای استریکنین، بروسین، چند کولوبرین و پزودواستریکنین، استروکسین و مس در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه (آذاراقی). در ضمن قسمت‌های دیگر درخت نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

از بین برنده انگل‌ها و جمع کننده زخم‌های کوچک، برطرف کننده تب معده و مفید برای ناراحتی‌های گلو، تحلیل برنده ورم‌های کمر و پشت و التیام‌بخش زخم‌ها و ناراحتی‌های پوستی، تحریک کننده اعضای داخلی شکم و مجاری تناسلی، مقوی قلب و ایجاد کننده هیجان می‌باشد. در ضمن برای فلج، سستی اعضا، بیماری‌های عصبی و درد مفاصل نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود