گریپ فروت و تداخل دارویی

0 3,798

بیشتر داروها این ویژگی را ندارند؛ ولی ، بیش از ۵۰ نوع دارو وجود دارد که با مواد شیمیایی موجود در این میوه تداخل می کنند. داروهایی که برای درمان مشکلات زیر به کار می روند، چنین خاصیتی دارند:

چه داروهایی متأثر از گریپ فروت هستند؟

 بیشتر داروها این ویژگی را ندارند؛ ولی ، بیش از ۵۰ نوع دارو وجود دارد که با مواد شیمیایی موجود در این میوه تداخل می کنند. داروهایی که برای درمان مشکلات زیر به کار می روند، چنین خاصیتی دارند:
*ریتم غیر طبیعی قلب
*آلرژی ها
*اضطراب
*آسم
*لخته های خونی
*سرطان
*سرفه
*افسردگی
*آمفیزم(نوعی ناراحتی ریوی)
*صرع
*سکته یا بیماری های قلبی
*پرفشاری خون
*کلسترول بالا
*ایدز
*عفونت
*درد
*بزرگی پروستات
*سکته مغزی

البته، همه داروهایی که برای درمان مشکلات بالا تجویز می شود، چنین خاصیتی را در برابر گریپ فروت ندارد. برای اطمینان بیشتر باید با پزشک تان در این باره مشورت کنید تا اگر عادت به مصرف گریپ فروت دارید، آن را با انواع خاصی از این دارو مصرف نکنید.

آیا مصرف آب گریپ فروت مفید است؟

آب گریپ فروت دارای مواد مغذی فراوانی چون ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن است؛ ولی، در نوشیدن آب این میوه زمانی که داروهای خاصی را مصرف می کنید، باید دقت نمایید. اگر به طور معمول آب گریپ فروت می نوشید و حس می کنید که داروهای تان عوارضی بیشتر ازحد معمول داده، حتماً با پزشک مشورت کنید. همه داروهایی را که سازمان غذا و داوری آمریکا (FDA)تأیید کرده است، پیش از تأیید از لحاظ تأثیر آب گریپ فروت روی آنها آزمایش می شود. اگر دارویی چنین واکنشی را نسبت به گریپ فروت نشان بدهد، در کاغذ راهنمای آن این نکته درج خواهد شد. زمانی که پزشک دارویی را برای شما تجویز می کند، حتماً درباره محدودیت های مصرف غذا همراه با آن از او بپرسید. هر قدر شما از آب این میوه بیشتر بخورید، امکان بروز این اثرات ناخوشایند بیشتر خواهد شد.
دیده شده که گاهی نوشیدن یک لیوان از آب این میوه می تواند روی داروهایی خاص اثرات نامطلوب بگذارد. ولی، نگران نباشید، تعداد این داروها زیاد نیست و در بیشتر موارد شما می توانید با خیال راحت آب گریپ فروت بنوشید.

اگر آب گریپ فروت روی دارویی اثر بگذارد، چه خواهد شد؟

این حالت بیشتر به نوع دارویی که مصرف می کنید، بستگی دارد. بعضی اوقات مشکلات خفیفی پیش می آید؛ ولی، بعضی اوقات هم این مشکلات شدیدتر است. به طور کلی، امکان بروز عوارض شدیدتر در افراد مسن بیشتر است.
برای مثال، اگر داروی ضد پرفشاری خون مصرف می کنید، ممکن است با مصرف آب گریپ فروت فشار خون تان ناگهان پایین بیاید یا اگر دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون مصرف می کنید، ممکن است با نوشیدن آب این میوه دچار ضعف عضلانی شده یا برای کبدتان مشکلاتی به وجود آید.

چگونه می توانیم از بروز مشکل پیشگیری کنیم؟

*پیش از مصرف دارو درباره محدودیت های غذایی آن بپرسید و به ویژه این که آیا نوشیدن آب گریپ فروت در زمان مصرف این دارو مانعی دارد یا خیر.
*زمان مصرف دارویی که با آب گریپ فروت تداخل دارد، دقت کنید فرآورده های غذایی دیگری که مصرف می کنید، دارای عصاره این میوه نباشد. برای مثال هنگام خریدن مربا یا آب میوه های مصنوعی دقت کنید.
*همیشه برچسب های هشدار داروها را بخوانید. اگر پرسشی دارید، حتماً از مسؤول داروخانه یا پزشک تان بپرسید.
*اگر هنگام مصرف دارو عوارضی جانبی ناخوشایندی حس کردید، با پزشک در میان بگذارید.
*وقتی پیش پزشک جدیدی می روید، درباره همه داروهایی که می خورید با او صحبت کنید. گاهی داروهای گوناگون نیز با هم تداخلاتی دارند که اگر پزشک از همه داروهای مصرفی شما آگاه باشد، از تجویز دارویی جدید که با قبلی ها تداخل داشته باشد، خودداری می کند.
بعضی از داروهایی که نوشیدن آب گریپ فروت در زمان مصرف آنها می تواند عوارض ناگواری داشته باشد عبارتند از:
*داروهای ضد افسردگی مثل:سرترالین(زولوفت)، بوسپیرون
*داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مثل: سیکلوسپورین، تاکرولیموس
*داروهای ضد صرع مثل: کاربامازپین (تگرتول)
*بلوک کننده های کانال کلسیم(برای درمان فشار خون)مثل: نیفدیپین، فلودیپین، نیزولدیپین
*داروهای پایین آورنده کلسترول خون مثل: اتروواستاتین، لواستاتین و سیمواستاتین
دقت کنید که حتی اگر ۲۴ ساعت پس از نوشیدن آب این میوه داروی تان را بخورید، باز هم عوارض ناخواسته بروز خواهد کرد.
در سال ۲۰۰۵ محققان دانشکده پرستاری دانشگاه روچستر با انجام تحقیقاتی بر تأثیر گریپ فروت بر برخی داروها صحه گذاشتند. نتایج این تحقیق در ژورنال پرستاری آمریکا به چاپ رسید. این ژورنال مخصوص فعالیت پرستاری در آمریکاست.
منبع: نشریه ی دنیای تغذیه، شماره ی ۹۰

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود