خواص باورنکردنی قهوه و روغن زیتون

0 3,810

از طرفی روغن زیتون بازکننده عروق است و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند و در بهبود بیمارانی که جراحی قلب دارند، مفید است.

 مصرف قهوه و تعویق آلزایمر

متخصصان می گویند مصرف قهوه ضمن کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر از شدت بیماری می کاهد.
بر اساس نتایج یک تحقیق جدید که در مجله آنلاین «آلزایمر» به چاپ رسیده است، مصرف روزانه قهوه می تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیاندازد و یا علائم بیماری را کاهش دهد.
محققان تأکید کردند که این اولین تحقیقی است که رابطه مستقیم بین مصرف کافئین و تأثیر آن را برروی بیماری آلزایمر نشان می د هد.
محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی در این پژوهش روی ۵۵ موش آزمایشگاهی مطالعه کردند. این موش ها با دستکاری ژنتیکی علائم زوال عقل را ازخود بروز دادند به طوری که با افزایش سن به بیماری آلزایمر مبتلا می شدند. این بیماری زمانی بروز می کند که تکه های چسبنده از پروتئین های غیر طبیعی درمغز تشکیل پلاک هایی را می دهند که نقش آن ها تخریب عملکردهای ذهنی فرد است.
در این آزمایش محققان دریافتند که وقتی به موش هایی که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند آب حاوی کافئین داده شود، پس از گذشت دو ماه عملکرد ذهنی آن ها در تست های حافظه بهبود پیدا می کند و علت آن است که با مصرف کافئین از میزان پلاک های مخرب در مغز کاسته می شود.
به طور معمول بیماری آلزایمر دو تا پنج درصد اشخاص مسن را در بر می گیرد و گاهی هم بر اشخاص جوان تر حمله می کند.
به نظر می رسد که بیماری آلزایمر در اثر فاسد شدن سلول های منطقه هیپوکامپ که معمولاً مقدار زیادی استیل کولین تولید می کنند به وجود می آید.
سلول های مغزی یا نورون هایی که آسیب دیده اند پلاک هایی جمع می کنند و به تعداد زیادی می میرند.
منطقه آسیب دیده مغز و استیل کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل می شوند به همین دلیل یکی از نشانه های اصلی بیماری آلزایمر، عدم توانایی در تحکیم یک یادگیری تازه (مثل یادآوری آدرس تازه) و دشواری در جهت یابی است؛ اما، خاطرات رویدادهای دور معمولاً کمتر آسیب می بینند.

روغن زیتون و پیشگیری از سکته قلبی

روغن زیتون به علت داشتن کلسترول خوب بازکننده عروق است و از بروز سکته قلبی پیشگیری می کند. در واقع روغن زیتون مخلوطی از ۶۵ تا ۸۰ درصد اولیئک اسید، لینولئیک اسید و پالمیتیک اسید است.
روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد که به دلیل وجود چربی های اشباع نشده در این روغن است و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربی های اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد و مصرف روزانه زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می کند.
روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول، نرم کننده و صفرابر است و حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان و از سرطان سینه و سرطان کولون جلوگیری می کند.
همچنین روغن زیتون پایین آورنده فشار خون است وبرای مصرف در سالاد و بسیاری از غذاهای آماده به صورت خام قابل مصرف بوده و بسیار مفید است. برای طبخ انواع مختلف غذاها می توان از روغن زیتون و با استفاده از حرارت کم و با صرف وقت و مدت زمان بیشتر (برای حفظ خواص مفید) آن استفاده کرد.
از طرفی روغن زیتون بازکننده عروق است و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند و در بهبود بیمارانی که جراحی قلب دارند، مفید است.
برگ زیتون هم کاهش دهنده فشار خون، قند خون، ضد اسپاسم، آنتی اکسیدان، ضد ویروس تبخال، ضد قارچ، گشاد کننده عروق خونی، کاهش دهنده کلسترول بد، ضد تب، قابض، ضد باکتری، صفرابر، ادرارآور و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.
زیتون همچنین مسهل ضعیف و نرم کننده مسیر گوارشی است و برای یبوست مفید است، ضد چسبندگی پلاکت ها و محافظ قلب است. زیتون ضد امراض قلبی، کاهش دهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است، ضد باکتری های گرم منفی است اما برای افرادی که سنگ مثانه و صفرا دارند مضر است.

منبع:نشریه سروش شماره۱۴۰۶

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود