بسته بندی خرما

0 3,761

برای طراحی ایده آل بسته بندی خرما ، رعایت چه اصول و قواعدی باعث فروش بیشتر خواهد شد؟ خرما یکی از پر فروش ترین محصولات در داخل ایران است.

این میوه در شهرهای گرمسیری جنوب کشور ایران کشت می گردد. این محصول به دلیل خواص فراوان، هم مصرف کننده داخلی دارد و هم صادر می شود. خرما انواع مختلفی دارد که طراحی بسته بندی آن بر حسب نوع خرما می تواند متفاوت شود.

پیش از آنکه به سراغ معرفی بسته بندی خرما برویم، باید ماهیت بسته بندی را بشناسیم.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

بسته بندی چیست: بسته بندی به نوعی، هم از محصول محافظت میکند و هم با طراحی خلاقانه می تواند به فروش بهتر کمک کند.

بسته بندی یا لایه ثانویه ، در برابر آب و هوا، انبارش، جابه جایی ها وظیفه محافظت از کالا را دارد.اما چرا به بسته بندی، لایه حفاظت ثانویه گفته می شود. علت این تعریف این است که بسته بندی به سه قسمت تقسیم می گردد.لیبل یا بسته بندی درجه اول که مستقیما بر روی محصول قرار می گیرد، بسته بندی ثانویه، ظرفی محصول را در برمیگیرد، و در آخر جعبه مادر که وظیفه نگهداری مجموع چند بسته بندی یک برند را بر عهده دارد.

در این مقاله ما در مورد بسته بندی ثانویه خرما صحبت می کنیم.

همانطور که گفته شد خرما علاوه بر انواع مختلفی که دارد هم به صورت خشک شده و هم به صورت شیره قابل استفاده است. خرمای خشک شده یا چیپس خرما، به سبب مصرف راحتتر و البته جا به جایی راحت، طرفدار بیشتری دارد.

خرما به دلیل ارزش غذایی بالا و البته فساد پذیری کمتر، به کشور های دیگر هم صادر می شود..برای هر نوع بسته بندی که به خارج از کشور صادر می شود، باید از طراحی خاص و یک تیم حرفه ایی کمک گرفت.

اولین روش، استفاده از روش عکس برداری از خود خرماست.استفاده از عکس خود خرما می تواند توجه مخاطب را بیشتر، معطوف به نوع خرما کند. دراین روش عکاسی توسط یک دوربین حرفه ایی انجام می شود که از نور و بکراند مناسب با نوع خرما باید استفاده کرد.

روش بعدی استفاده از تصویر سازی برای بسته بندی خرماست. در این روش طراح با استفاده از المان های گرافیکی و ترکیب رنگی، یک تصویر گرافیکی از خرما خلق می کند.

و روش بعدی ترکیب عکس با تصویر سازی ست . طراح می تواند از خلاقیت خود استفاده کند و ترکیبی جدیدی برای بسته بندی خرما خلق کند. البته برای محصولی مانند خرما روش اول برای جذب مخاطب بهتر عمل خواهد کرد.

بسته بندی خرما از نظر حجم و ابعاد به دو دسته خرمای یک نفره و پک های بزرگتر خرما که مناسب پذیرایی و مناسبت هاست، تقسیم میگردد.

تاریخچه طراحی بسته بندی خرما

در گذشته، محصولاتی مانند خرما به صورت فله ایی به فروش می رسید که علت این موضوع ترجیح مصرف کننده بر کمیت بیشتر نسبت قیمت کمتر بوده .یعنی مصرف کننده برای صرفه جویی در هزینه اقدام به خرید محصولات به صورت فله ایی می کرده که عرضه ی این محصول به صورت فله ایی اصلا بهداشتی نبوده و تحت شرایط کرونا فروش آن کاهش یافت.

همانطورکه پیشتر گفته شد، خرما به صورت چیپس و خشک شده هم عرضه میشود که جزو دسته ی خشکبار قرار میگیرد.

این نوع از خرما از نظر مدت زمان، ماندگاری بیشتری دارد و البته مصرف راحت آن باعث شده در میان خشکباری مانند میوه های خشک و اجیل ها قرار بگیرد.برای این دست از محصولات مانند بسته بندی حبوبات و میوه خشک ها از زیپ کیپ ها و بسته بندی پلاستیکی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : طراحی لیبل

اما استفاده از بسته بندی پلاستیکی مزایا و معایبی هم دارد. هم برای خرمای خشک شده و هم برای خود میوه خرما.

از جمله مزایای استفاده از پک های پلاستیکی می توان به استفاده طولانی مدت از این پک ها اشاره کرد.پک های پلاستیکی شکسته نمی شوند، اسیب نمی بینند، حمل و نقل راحتتری دارند اما در مقابل پک های پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیری، به محیط زیست آسیب می رسانند.

طراحی این پک ها با توجه به شرایط استفاده از خرما متفاوت است.گاه نیاز است برای طراحی آن از رنگ های تیره تر مثل رنگ سیاه استفاده شود و گاهی هم نیاز است تا از طراحی های شادتر بهره بگیرد.

منبع : بسته بندی خرما

نتیجه گیری بسته بندی خرما

خرما محصولیست که اگر به صورت خشک استفاده نشود، ممکن است شهد آن به بیرون از بسته بندی خود نفوذ کند که موجب اسیب به ظاهر جعبه خود شود.

پس نوع متریال جعبه برای این نوع محصول بسیار مهم است. استفاده از جعبه های مقوایی به خودی خود کافی نمی باشد و معمولا برای خرما قبل از قرار گیری در جعبه، پلاستیکی هم نیز در نظر گرفته می شود تا باعث عدم رسیدن رطوبت خرما به بیرون شود. درعین حال استفاده از جعبه هایی با گرماژ بالا نیز برای خرما مورد نیاز است.

منبع : https://tarahanebartar.com/

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود