سه مشکل عروق بسته شده ، فشار خون ، کلسترول بد را با این میوه شهریور از بین ببرید

0 3,737

به دلیل سطح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در گردو، برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید هستند. مشخص شده است که خوردن تنها چند گردو در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین افرادی که فشار خون بالا دارند، توجه بیشتری داشته باشند. اسیدهای چرب امگا ۳، برای کمک به کاهش کلسترول بد در بدن و افزایش تولید کلسترول خوب شناخته می شوند که این روند هم برای قلب مفید است.

گردو به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد می‌تواند به کاهش فشارخون نیز کمک کند. شاید این خاصیت گردو کمتر شناخته شده باشد اما از اهمیت بالایی برخوردار است. متأسفانه تعداد افرادی که در سرتاسر جهان از فشارخون بالا رنج می‌برند کم نیست و این آمار نیز هر روز در حال افزایش است.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، گردو؛ این ماده‌ی غذایی روغنی به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند. شاید این خاصیت گردو کمتر شناخته شده باشد اما از اهمیت بالایی برخوردار است.
متأسفانه تعداد افرادی که در سرتاسر جهان از فشارخون بالا رنج می‌برند کم نیست و این آمار نیز هر روز در حال افزایش است. علاوه براین فشار خون بالا معمولا علائم روشن و مشخصی ندارد و می‌تواند آسیب جدی به برخی ارگان‌ها و بافت‌های بدن برساند. در نتیجه اگر از فشارخون بالا و مشکلات قلبی عروقی رنج می‌برید و یا می‌خواهید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید بهتر است بدانید که تغذیه خوب به همراه عادت‌های سالم و مصرف مواد غذایی مفیدی مانند گردو می‌تواند وضعیت قلب و عروقتان را بهتر کند.گردو به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند

در این مطلب در خصوص تأثیر کمتر شناخته شده گردو یعنی تأثیر آن در کنترل فشارخون بیشتر صحبت می‌کنیم.

ارزش بالای گردو از نظر مواد مغذی

گردو یک ماده غذایی معروف است که انواع مختلف آن از اروپا گرفته تا کشورهای آسیای جنوب شرقی و مرکز چین یافت می‌شود. به طور کلی، گردو یک ماده غذایی با میزان بالای مواد مغذی و ترکیبات بیواکتیو است. بنابراین فواید ویژه‌ای برای سلامتی بدن دارد. مصرف این میوه خشک سالیان متمادی بخصوص در رژیم غذایی مدیترانه‌ای رواج داشته و شهرت این ماده غذایی بیشتر به دلیل تأثیر آن در سلامت قلب و مغز بوده است.
باید بدانید که گردو حاوی 65 درصد چربی‌های مفید و 15 درصد پروتئین است. این ماده غذایی تقریبا کربوهیدرات ندارد و میزان اندک آن نیز به شکل فیبر است. از طرف دیگر، گردو بیشترین شهرت خود را مدیون اسیدهای چرب اشباع‌نشده به‌ویژه اسید آلفالینولئیک از خانواده امگا 3 ها است. این ماده غذایی میزان قابل توجهی ویتامین E و B6 وارد بدن می‌کند. گردو همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، مس و فسفر است.

گردو و تأثیر آن در کاهش فشار خون بالا

همان‌طور که گفته شد یکی از ترکیبات بسیار مغذی گردو اسیدآلفالینولئیک است. نتایج پژوهش جدیدی که در دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که بین مصرف گردو و بهبود سلامت قلب و عروق ارتباط وجود دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که به برنامه غذایی عادی خود گردو افزوده‌اند فشار خون پایین‌تری نسبت به دیگر افرادی که گردو مصرف نمی‌کنند دارند. علاوه بر این، افرادی که چربی‌های اشباع نشده را جایگزین چربی‌های اشباع شده کرده‌اند از سلامت قلب و عروق بالایی برخوردار هستند.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردو به دلیل دارا بودن اسیدآلفالینولئیک باعث کاهش فشار خون می‌شود اما باید بدانید که تمام فواید آن صرفاً مدیون این ترکیب نیست. در واقع باید گفت که نقش مواد مغذی دیگر گردو مانند توکوفرول‌ها، اسیدهای فنولیک، ملاتونین یا فلاوونوئیدها نیز بسیار پررنگ است. این ترکیبات فواید آنتی‌اکسیدانی دارند که از عملکرد آندوتلیال و کاهش آسیب‌های عروقی حمایت می‌کنند.
تأثیر مثبت گردو در کاهش کلسترول بد خون از مدت‌ها قبل مشخص شده اما تأثیری که این ماده غذایی روی کاهش فشارخون دیاستولیک دارد ناشناخته بود. همان‌طور که می‌دانید کلسترول و فشار خون بالا دو عامل اصلی در به خطر افتادن سلامت قلب و عروق محسوب می‌شوند.

رژیم غذایی مفید برای فشار خون بالا

فشار خون بالا مشکلی است که افراد زیادی را درگیر کرده و باید کنترل شود. پیشگیری از فشار خون بالا و کنترل آن در صورت ابتلا به این بیماری برای کاهش عوارض منفی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کار باعث کاهش خطر مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات عروق کرونری می‌شود.
خوشبختانه با ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی می‌توان از مشکلات ناشی از فشارخون بالا جلوگیری کرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
. از نظر فیزیکی فعال باشید در صورت امکان هر روز ورزش کنید.
. وزن خود را کنترل کنید.

گردو بیشترین شهرت خود را مدیون اسیدهای چرب اشباع‌نشده به‌ویژه اسید آلفالینولئیک از خانواده امگا 3 ها است. این ماده غذایی میزان قابل توجهی ویتامین E و B6 وارد بدن می‌کند. گردو همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، مس و فسفر است

. استرس‌هایتان را کنترل کنید. ورزش و فعالیت فیزیکی مانند یوگا، تای چی، مدیتیشن یا ماساژ باعث کنترل استرس می‌شود.
. از برخی عادت‌های منفی و نادرست مانند مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید.
. تغذیه سالمی داشته باشید.
یادتان باشید که کاهش مصرف سدیم (نمک) یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا است. این کار تأثیر مثبتی روی افراد مسن یا مبتلا به دیابت دارد. علاوه براین افزایش مصرف مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، میوه‌های خشک و محصولات لبنی کم‌چرب غافل نشوید.
به عقیده متخصصان رژیم غذایی دش (DASH) جزو رژیم‌های غذایی خوب و ثابت شده در کنترل فشار خون است. در واقع به طور علمی ثابت شده است که داشتن «رژیم غذایی دش» به همراه کاهش مصرف سدیم به کاهش فشار سیستولیک کمک زیادی می‌کند.

روزانه گردو میل کنید تا فشارتان کنترل شود

باید بدانید که داشتن یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای یا دش و مصرف مواد غذایی مفید مانند گردو به پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا و عوارض منفی آن کمک زیادی می‌کند. بدون شک لازم است که در کنار مصرف گردو عادت‌های سالمی نیز در پیش بگیرید و از فواید این ماده غذایی مفید بهره ببرید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود