کاپاریس، گیاهی سرشار از آهن

یک متخصص طب گیاهی مطرح کرد:

0 3,752

یک متخصص طب گیاهی با اشاره به این‌که آهن به عضلات کمک می‌کند تا اکسیژن را ذخیره یا از آن استفاده کنند، عنوان کرد: آهن بخشی از آنزیم‌هایی است که در هضم غذا در بدن نقش دارند که گیاه کبر یا کاپاریس سرشار از آهن است.

محمود درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کَبَر همان جوانه‌ی نارس گیاه کاپاریس اسپینوزاست که با نام‌های داغ قارپوزی، هندوانه‌ کوهی و خیاروک با طعم و رایحه‌ی خوب خود به‌عنوان چاشنی یا برای تزیین غذاها کاربرد فراوان دارد و با داشتن ویتامین‌های و مواد معدنی ازجمله ویتامین A و فیبر خواص درمانی فراوانی ازجمله درمان روماتیسم مفصلی و مشکلات پوستی دارد.

وی با اشاره به این‌که یک قاشق غذاخوری کبر محتوی تنها دو کالری انرژی است، گفت: بنابراین اگر به‌دنبال کاهش کالری دریافتی‌تان هستید، کبر یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شود که علاوه‌بر کالری پایین، محتوی آنتی‌اکسیدان، فیتوکمیکال‌ها و ویتامین‌های موردنیاز برای سلامتی است.

درگاهی تصریح کرد: هر ۱۰۰ گرم کبر محتوی پنج گرم کربوهیدرات، چهار دهم گرم قند، سه گرم فیبر، ۹ دهم گرم چربی، دو گرم پروتئین، چهار میلی‌گرم ویتامین C، مقدار ۱۳۸ IU ویتامین A، مقدار ۲۴ و شش دهم میلی‌گرم ویتامین K، مقدار ۸۸ صدم میلی‌گرم ویتامین E، مقدار ۶۵۲ صدم میلی‌گرم نیاسین، مقدار ۱۳۹ صدم میلی‌گرم ریبوفلاوین، مقدار یک و هفت دهم میلی‌گرم آهن، ۲۹۶۰ میلی‌گرم سدیم، ۴۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۹۶ کیلوژول انرژی است.

این متخصص طب گیاهی با اشاره به خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه، عنوان کرد: کاپاریس سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی مانند روتین و کوئرستین است که هر دویِ آن‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های پوستی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد هستند، بیان کرد: مطالعات اخیر فاش کرده که کوئرستین خاصیت تسکین‌دهندگی، ضد التهاب، ضدباکتری و ضدسرطانی دارد.

درگاهی با اشاره به این‌که کبر سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و مقادیر بالایی از سدیم است، عنوان کرد: کلسیم در تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثر بوده و مس با برخی پروتئین‌ها ترکیب شده و آنزیم‌هایی به‌وجود می‌آورد که به انجام برخی واکنش‌های بدن کمک می‌کنند.

این متخصص طب گیاهی با اشاره به این‌که آهن به عضلات کمک می‌کند تا اکسیژن را ذخیره یا از آن استفاده کنند، عنوان کرد: آهن بخشی از آنزیم‌هایی است که در هضم غذا در بدن نقش دارند.

وی با اشاره به این‌که این گیاه خوشمزه منبع خوبی از ویتامین‌های K، A، نیاسین و ریبوفلاوین است، بیان کرد: ویتامین A به بینایی کمک و دیدن در نور کم را برای ما آسان می‌کند، این ویتامین خطر بروز برخی سرطان‌ها را کاهش داده و در مبارزه با برخی عفونت‌ها به بدن کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

درگاهی ادامه داد: ویتامین K نقش حیاتی در سلامت استخوان‌ها داشته و خطر تشکیل لخته‌های خونی در بدن را کاهش می‌دهد و نیاسین از بدن در برابر بیماری‌های قلبی ـ عروقی محافظت و به عملکرد شناختی، عصبی و دستگاه گوارش افراد کمک می‌کند.

این متخصص طب گیاهی افزود: ریبوفلاوین به بدن کمک می‌کند تا غذا را به سوخت تبدیل کند و در تأمین انرژی بدن نقش دارد، همچنین این ویتامین به انجام عملکرد غدد فوق کلیوی کمک و درنتیجه در حفظ سلامت دستگاه عصبی مؤثر است.

وی افزود: کبر منبع خوبی از فیبر است که موجب کاهش یبوست می‌شود، یک قاشق غذاخوری کاپاریس محتوی سه دهم گرم فیبر بوده که معادل سه درصد نیاز روزانه‌ بدن است.

درگاهی تصریح کرد: افرادی که در رژیم غذایی خود از مقادیر بالای چربی و گوشت قرمز استفاده می‌کنند، باید بیشتر کبر مصرف کنند، زیرا در اثر مصرف این غذاها برخی مواد مضر در بدن تولید می‌شوند که کاپاریس آن‌ها را نابود می‌کند.

این متخصص طب گیاهی با اشاره به این‌که کبر در درمان نفخ و نیز درمان درد معده مؤثر است، عنوان کرد: همچنین این جوانه‌ها در بهبود اشتها مؤثرند.

وی ادامه داد: کبر به کنترل و درمان دیابت کمک کرده و محتوی مواد شیمیایی‌ است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند، البته اگر از داروهای کاهنده‌ قند خون استفاده می‌کنید، کاپاریس را در مقادیر بالا مصرف نکنید، زیرا ممکن است موجب کاهش بیش‌ازحد قند خون شوند.

درگاهی تصریح کرد: همچنین از کبر در تسکین گرفتگی سینه، کاهش خشکی پوست، درمان مشکلات پوستی و کمک به رویش مو استفاده می‌شود.

این متخصص طب گیاهی با اشاره به عوارض جانبی گیاه کبر، عنوان کرد: اگر می‌خواهید رژیم غذایی کم سدیمی داشته باشید، باید از مصرف کاپاریس خودداری کنید، زیرا کاپاریس منبع سرشار از سدیم است، اگر فشار خون بالا دارید، باید از مصرف کبر خودداری کنید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف زیاد کبر افزایش خطر پوکی استخوان است، زیرا سدیم با کاهش تراکم استخوان می‌تواند باعث ضعف آن بشود.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود