ویژگی ها و مزایای عرق شنبلیله

0 3,903

طبیعت عرق شنبلیله گرم و خشک می باشد و به شدت مقوی و نیروبخش است از این رو برای اشخاص ضعیف بسیار مفید می باشد. در این مطلب بیشتر با خواص شنبلیله آشنا خواهید شد.

گیاه شنبلیله در اکثر خانه های ایرانی یافت می شود و دارای خواص بی نظیری می باشد به طور مثال از جمله خواص عرق شنبلیله می توان به درمان دیابت، لاغری، چربی خون و نوسانات خلقی ناشی از یائسگی، درد های پیش از قاعدگی و…. اشاره نمود.

عرق شنبلیله

خواص عرق شنبلیله

شنبلیله  که جزو گیاهان بومی ایران است دارای خواص درمانی و آشپزی زیادی می باشد. علاوه بر برگهای گیاه شنبلیله، دانه های شنبلیله فوق العاده مفید و دارای مواد مغذی است. از عرق شنبلیله در درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی نیز می توان استفاده کرد.

برخلاف بعضی از افراد که از عطر گیاه شنبلیله در قورمه سبزی لذت می برند. اما عموما شنبلیله بوی ناپسندی دارد که برای این منظور می توان آن را همراه مواد معطر دیگری در ترکیب غذاها استفاده کرد. با این حال نمی توان از خواص شنبلیله این سبزی فوق العاده غافل شد.

خواص عرق شنبلیلهبرگهای سبز گیاه شنبلیله و خواص بی نظیر آن

خواص کلی گیاه شنبلیله

  • باعث افزایش اشتها در افراد می شود.
  • همچون عرق پونه، گلو درد و سرفه‌های مزمن را بهبود می بخشد.
  • به عنوان تسکین دهنده دردهای عضلانی و بیماری‌های التهاب مفصلی مؤثر است.
  • در درمان سردردهای میگرنی مؤثر است.
  • باعث بهبود التهاب معده و روده می شود.
  • باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود.
  • در تسریع روند زایمان تاثیر به سزایی دارد.
  •  میل جنسی را افزایش می دهد.
  • باعث بهبود بیماری‌های قلبی می شود.

از مزیت های دیگر عرق شنبلیله، برطرف کننده قند و چربی خون، ضد لاغری، اشتها آور، جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو و درمان شوره سر است.

مزایای عرق شنبلیلهمزایای گیاه شنبلیله

خواص شنبلیله برای پوست

از پودر دانه شنبلیله می توان برای درمان طبیعی مشکلات پوستی نظیر اگزما، زخم ها، جوش، سوختگی و… استفاده کرد. برای این کار پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط کنید و  ضماد آماده شده را بر روی سطح آسیب دیده پوست قرار دهید. برای پرپشت و ضخیم شدن مو، نیز این روش می تواند مؤثر باشد.

خواص دانه های شنبلیله

با اینکه خواص عرق شنبلیله بسیار زیاد می باشد، با این حال ممکن است مضراتی برای بدن داشته باشد لذا باید در مصرف آن دقت بیشتری داشته باشیم. مثلا شنبلیله باعث کاهش سطح قند در بدن انسان می شود اگر چه برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند مفید می باشد اما استفاده بیش از اندازه به افراد با قند خون پایین توصیه نمی شود.

خاصیت عرق شنبلیله

از آنجا که عرق شنبلیله طبیعت گرم دارد لذا به افراد گرم مزاج مصرف آن توصیه نمی شود. طریقه مصرف شنبلیله به این صورت است که می توانید عرق شنبلیله را بعد از هر غذا، نصف استکان میل نمائید. عرق شنبلیله طعم تلخی دارد برای این منظور شما می توانید آن را همراه کمی عسل میل کنید.

در این مطلب سعی شده است اطلاعات کلی از آنچه که تا کنون در مورد مزایا و خواص عرق شنبلیله نمی دانستید در اختیارتان قرار گیرد که امیدواریم مفید واقع شود. برای آشنایی با فواید دیگر خوراکی ها به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید و از اطلاعات ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود