با فواید پیاز کوهی بیشتر آشنا شوید

0 7,173

پیاز کوهی از منابع غذایی ست که خواص بسیاری دارد. از جمله خواص پیاز کوهی خاصیت ضد سرطانی، ضدعفونی، کاهش وزن، سلامت پوست و سلامت استخوان است.

پیاز کوهی یک منبع غذایی مفید و یک ضد عفونی کننده قوی است؛ همچنین به هضم غذا نیز کمک می کند و خاصیت ضد سرطانی دارد. به منظور معرفی و آشنایی بیشتر با خواص پیاز کوهی در ادامه همراه ما باشید.

خاصیت های پیاز کوهی

پیاز کوهی یا سیر کوهی، گیاهی با طبیعت گرم و خشک است. این گیاه به شکل تخم مرغی باریک با پوسته خارجی چوبی شکل و دارای برگهای استوانه ای توخالی است که به صورت خوشه ای از بالای پیازهای کوچک بیرون می آیند؛ ساقه های آن گل می دهند و گلهای آن به صورت زنگوله ای و به رنگ بنفش کمرنگ می باشد. پیاز به صورت خام  یا به عنوان چاشنی در غذاها مصرف می شود.

خواص پیاز کوهی و فواید دارویی آن

از قدیم استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماریها در بین ایرانیان رواج بسیار داشته و امروزه نیز این راهکار در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و به روش های مختلفی از خواص گیاهان دارویی استفاده می کنند. در مطالب زیر با برخی از خواص بی نظیر پیاز کوهی و فواید آن آشنا می شوید. توجه داشته باشید که برخی از خواص پیاز معمولی با پیاز کوهی مشابه می باشند.

خواص پیاز کوهی

پیاز کوهی حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین های B کمپلکس و مواد معدنی مانند مس، آهن، نیاسین، منگنز، تیامین، کلسیم و ریبو فلاوین است.

پیاز کوهی به دلیل کالری کمی که دارد تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن دارد. بنابراین یک رزیم غذایی فوق العاده می باشد.

آلیسین موجود در پیاز کوهی در پایین آمدن کلسترول و کاهش فشار خون نقش مهمی دارد، همچنین خواص ضد باکتری آنها باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارش در مقابله با باکتری ها می شود.

فیبر موجود در پیاز کوهی به هضم غذا کمک شایانی می کند و این امر مانع از بروز یبوست در افراد می شود.

گوگرد و فلاونوئیدهای موجود در این گیاه در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان هایی نظیر ریه، معده، روده بزرگ، سینه و پروستات مؤثر است.

به دلیل ویتامین K موجود در پیاز کوهی، مصرف مداوم آن در سلامت استخوانها بسیار مؤثر است.

پیاز کوهی منبع غنی از فولات می باشد از آنجا که اسید فولیک در تقسیم سلولی نقش بسزایی دارد لذا مصرف این گیاه برای زنان باردار مفید می باشد.

از دیگر خواص پیاز کوهی می توان به نقش این گیاه در از بین رفتن سفیدی مو اشاره کرد. این خاصیت به دلیل داشتن فلز منگنز می باشد که باعث شده فولیکول های مو تقویت شده و جریان خون را به سمت پوست سر بکشاند.

خواص و فواید پیاز کوهی

امیدوارم بعد از خواندن این مطلب و آشنایی با خواص پیاز کوهی ، این سبزی مفید و سودمند را در صورت امکان تهیه کنید و در برنامه غذایی خود از آن استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده عالی دیدن نمایید.   منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود