ویژگی ها و فایده های عصاره مالت

0 4,016

در این نوشتار از آرگا خواص عصاره مالت و فواید گوناگون آن، همچنین نحوه تهیه عصاره مالت را به اشتراک گذاشته ایم امیدواریم تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید و اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه استفاده از عصاره مالت کسب نمایید.

عصاره مالت که به آن عصاره مالت جو نیز گفته می شود، ماده غذایی طبیعی و بسیار مفید است که از جوانه دانه های جو بدست می آید و این شیره به رنگ قهوه ای می باشد. در ادامه با خواص عصاره مالت بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص عصاره و پودر مالت جو

خواص عصاره مالت

این عصاره پس از جنگ جهانی دوم برای کودکانی که مشکل سوء تغذیه داشتند، به عنوان ماده غذایی ارزان قیمت و مکمل سایر مواد غذای مورد استفاده قرار می گرفت. چرا که حاوی مواد معدنی(مس، فسفر، آهن)، ویتامین ها( B8 ،B3 ،B2 ،B1، A ،K ) است. البته عصاره مالت همچون سبوس جو و جوانه گندم نه تنها برای کودکان بلکه برای تمامی افراد به ویژه ورزشکاران مفید می باشد و این مکمل غذایی فواید گوناگونی دارد که شامل موارد زیر است:

۱. مصرف عصاره مالت باعث تنظیم کارکرد روده ها است و به مانند یک ملین عالی سبب حرکت روده در مدت زمان ۱۲ الی ۷۲ ساعت می شود، از این رو به درمان یبوست کمک می کند و همچنین برای کودکانی که سیستم گوارشی آنان ضعیف است، مصرف این عصاره بسیار کمک کننده است.

فواید گوناگون عصاره مالت

۲. وجود قند طبیعی و همچنین آمینواسیدهای ضروری در جوانه دانه های جو، سبب شده این عصاره از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار باشد.

۳. یکی دیگر از خواص عصاره مالت همچون خواص جوانه گندم این است که برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید می باشد. همچنین به درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن در بدن کمک می کند زیرا این عصاره سرشار از املاح و مواد معدنی نظیر آهن، منگنز، روی، فسفر، مس، سدیم، پتاسیم و کلسیم است.

۴. به دلیل وجود فیبرهای محلول در عصاره مالت جو، برای پیشگیری از مبتلا شدن به برخی سرطان ها و کاهش میزان کلسترول خون و ابتلا به بیمارهای قلبی بسیار موثر می باشد.

خواص عصاره مالت

۵. بیماران دیابتی با مشورت پزشک می توانند از این عصاره استفاده کنند، چرا که هضم آن در بدن زمان می برد و فرآیند تبدیل قند موجود در جوانه جو به گلوکز به آرامی اتفاق می افتد، در نتیجه میزان قند خون به صورت ناگهانی افزایش نمی یابد.

۶. یکی دیگر از خواص عصاره مالت جو رشد و ترمیم سلول ها و بافت های بدن است و این خاصیت برای سلامتی تمامی افراد بخصوص مادران باردار مفید می باشد، چرا قند موجود در آن خطری برای سلامتی مادر و جنین ایجاد نمی کند. همچنین مصرف این عصاره برای مادران در دوران شیردهی باعث ترشح غدد شیر مادر می گردد.

مهم ترین فواید عصاره مالت

۷. جوانه جو باعث تقویت ریشه مو می باشد و از ریزش و سفید شدن مو نیز جلوگیری می کند.

۸. به دلیل دارا بودن ویتامین A باعث سلامتی چشم و  همچنین تقویت بینایی افراد در مواقعی مانند شب می شود.

۹. مزیت دیگر مصرف عصاره مالت خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد، که به دلیل وجود ویتامین E است و به همین دلیل قدرت دستگاه ایمنی بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد، همچنین برای درمان بیماری چشمی(آب مروارید) مفید است.

۱۰. مصرف عصاره مالت به دلیل دارا بودن ویتامین K برای بهبود زخم های پوستی، تقویت استحکام استخوان و درمان پوسیدگی آن، جلوگیری از خونریزی و ابتلا به سنگ کلیه مفید می باشد.

مزایای استفاده عصاره مالت

توجه داشته باشید که آشنایی با خواص مواد غذایی می تواند نقش بسیار مثبتی در روند تغذیه شما داشته باشد، از این رو بهتر است با خواص و فواید تمامی مواد غذایی آشنا شده و با توجه به نیاز بدنتان مصرفی برخی را افزایش و برخی دیگر را کاهش دهید.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود