خواص و فواید نمک دریا

0 3,794

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود. که بیشتر آن را به عنوان چاشنی در غذاها، پخت و پز، درمان دردها و بیماریها، لوازم آرایشی و برای حفظ مواد …

نمک دریا ماده خوارکی است که علاوه بر مصرف آن در پخت و پز، در تهیه لوازم آرایش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با خواص نمک دریـا در ادامه با این نوشتار همراه شوید.

تفاوت نمک دریـا با نمک معمولی در طعم آن می باشد، که خوش طمع تر از نمک معمولی است و این نمک در مزه دار کردن چیپس ها نیز بسیار کاربرد دارد، همچنین نمک دریـا سرشار از پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم می باشد. البته این نمک برخلاف نمک های معمولی در ترکیب خود عنصر ید را ندارد. در این بخش با دیگر خواص نمک دریـا و فایده های متفاوت آن آشنا خواهید شد.

فواید درمانی نمک دریا

از خواص نمک دریـا چه می دانید؟

نمک دریـا به دلیل داشتن ۸۲ ماده مغذی نظیر منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، بروماید، روی (زینک)، مس و کلرید ماده ای ارزشمند می باشد که ترکیبات موجود در آن، در سلول های پوستی نیز وجود دارد. به همین منظور از آن برای تهیه محصولات زیبایی و درمان بعضی از بیماری های پوستی و غیر پوستی بهره می گیرند.

از دیگر خواص نمک دریـا درمان سینوزیت می باشد، خاصیت ضد التهابی نمک دریـا در رفع حساسیت های بینی و رفع اختلالات تنفسی سبب شده اسپری و سرم های بینی حاوی نمک دریـایی نسبت به نمونه های دیگر که حاوی محلول نمک هایپرتونیک هستند، اثر بخشی بیشتری داشته باشند و مواد معدنی موجود در این نمک ورم  و احتناق را التیام می بخشد.

خواص مهم نمک دریایی

یکی از مزیت های استفاده از نمک دریایی این است که سبب مراقبت از پوست می گردد؛ به نحوی که اگر پوست را با محلول نمک دریا شست و شو دهند، علاوه بر این که بر بازسازی و حفظ رطوبت پوست کمک می کند، در رفع التهاب های پوستی و ناهمواری های سطح آن، نقش بسزایی دارد و همچنین جریان گردش خون را بهبود می بخشد و سموم بدن را نیز از منافذ پوستی خارج می کند.

یکی دیگر از خواص نمک دریا سلامت دهان و دندان است؛ این نمک برای حفظ سلامت دندان بسیار موثر است چرا که حاوی فلوراید می باشد، که از خرابی دندان ها و پوسیدگی آن جلوگیری می کند. همچنین غرغره کردن آب نمک دریا به صورت منظم برای رفع خونریزی لثه، التیام زخم های دهانی و گلو درد بسیار مفید می باشد.

رفع خارش پوست و درمان پوسته پوسته شدن پوست با استفاده از نمک دریا امکان پذیر می باشد و استفاده از آن در درمان بیماران آرتریت پسوریاتیک و پسوریازیس نیز بسیار اثر بخش است. همچنین درمان جای جوش و درماتیت از خواص نمک دریا می باشد.

خاصیت بی شمار نمک دریا

یکی دیگر از مزایای استفاده از نمک دریا لایه برداری پوست است؛ که سبب روشن شدن پوست، ریزش پوست های مرده، کمک به بازسازی پوست و تقویت جریان خون می شود و به همین دلیل برای تهیه بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی و تمیز کننده مثل ضد عرق ها از این نمک استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده است برای بیمارانی که به آرتریت‌ روماتوئید مبتلا هستند حمام کردن با نمک دریا می تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا خاصیت ضد التهابی این حمام از حمام نمک معمولی بیشتر است و در درمان علائم برخی از بیماری ها مفید می باشد. استفاده موضعی از نمک دریا برای اشخاص با فشار خون پایین، گردش خون ضعیف و رفع خستگی کلی بدن موثر است و همچنین استفاده از بالنوتراپی با این نمک برای کاهش خطر آرتروز و بهبود اشخاصی که آرتروز زانو  دارند توصیه می شود.

از خواص دارویی نمک دریا تنظیم قند خون،تقویت خواب آرام، حفظ رطوبت بدن با جلوگیری از ترشح بزاق در هنگام خواب می باشد.

خواص نمک دریا

مضرات استفاده از نمک دریا

این نمک از تبخیر آب دریا بدست می آید که از آن به عنوان نمک زنده یاد می کنند. مصرف آن نیز باید در حد متعارف و به میزان ۲ یا ۳ گرم در روز باشد، چرا که مصرف زیاد نمک (معمولی و دریایی) سبب افزایش فشار خون، ایجاد بیماری های قلبی، احتمال پوکی استخوان، کاهش طول عمر افراد می شود و مصرف بیش از حد نمک برای زنان باردار نیز مضر می باشد. همچنین چون نمک دریا فرآوری نمی شود وجود آلودگی و ناخالصی های نظیر گچ، ماسه شن در آن زیاد است و می تواند زمینه ساز مشکلات گوارشی و اختلال در عملکرد کلیه ها و کبد باشد و به دلیل وجود آلودگی حتی سبب مسمومیت افراد نیز گردد. و جایگزین کردن نمک دریا به جای نمک معمولی به دلیل نداشتن ید و داشتن آرسنیک و سرب می تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود