خوراکی‌های مفید برای درمان کرونا

0 3,839

مصرف سایر منابع امگا۳ مانند ماهی، گردو، تخم کدو، تخم کتان، روغن کانولا و آووکادو سبب التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود.

ایسنا: دکتر سارا صافی متخصص تغذیه مصرف منابع امگا۳ مانند ماهی، گردو، تخم کدو، تخم کتان، روغن کانولا و آووکادو را سبب ایجاد التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی دانست و مطرح کرد: مصرف سیر، پیاز و زنجبیل به علت خاصیت ضدانعقادی، در کاهش خطر ایجاد لخته خون ناشی از بیماری کرونا مؤثر هستند.

دکتر سارا صافی ابتلا به بیماری کرونا را سبب افزایش متابولیسم بدن و تحلیل عضلانی دانست و اظهار کرد: با توجه به نیازمندی سیستم ایمنی بدن به پروتئین در طی دوره بیماری برای داشتن عملکرد مناسب، دریافت مقادیر کافی پروتئین در این دوره ضروری است.

صافی با بیان اینکه مصرف ماهی به عنوان منبع غنی امگا۳ سبب کاهش التهاب می شود، افزود: مصرف روزانه حداقل دو عدد سفیده تخم مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه و کم چرب و پروبیوتیک، مصرف انواع گوشت های کم چرب مانند گوشت گوسفند، گوساله، مرغ یا بوقلمون و سویا و انواع حبوبات که بهتر است ۱۲ ساعت قبل از مصرف برای جلوگیری از ایجاد نفخ خیسانده شود، توصیه می شود.

وی ضمن تأکید بر مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه و کم چرب برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا به عنوان منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین های گروه B و ویتامین A، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده، بهتر است بیماران کرونایی دارای سرفه خلط دار مصرف شیر را محدود کنند چراکه ممکن است سبب افزایش حجم و غلظت ترشحات تنفسی شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افرادی که دچار اسهال می شوند نباید شیر و یا آبمیوه مصرف کنند، ادامه داد: مصرف سایر لبنیات پروبیوتیک مانند ماست یا پنیر و نیز میوه هایی مانند سیب بدون پوست و موز به کنترل اسهال کمک می کنند.

وی به مصرف میوه های تازه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و مینرال در دوره بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف روزانه حداقل ۲ تا ۳ واحد از انواع میوه به ویژه مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی و توت فرنگی، تأمین کننده ویتامین C مورد نیاز بدن است.

صافی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت در مصرف آبمیوه احتیاط کنند، گفت: همچنین مصرف روزانه حداقل ۳ تا ۴ واحد سبزیجات به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین و مینرال به بیماران کرونایی توصیه می شود، مصرف سبزیجات سبز رنگ از جمله سبزی خوردن، کلم، کاهو، بروکلی و اسفناج به عنوان منبع غنی از منیزیم به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.

وی با تأکید بر اینکه گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع کلم سرشار از ویتامین C هستند، یادآور شد: مصرف سیر، پیاز و زنجبیل به دلیل خاصیت ضدانعقادی، در کاهش خطر ایجاد لخته خون ناشی از بیماری کرونا مؤثر هستند البته به بیمارانی که دچار اسهال هستند، توصیه می شود مصرف سبزیجات را کاهش داده و هویج پخته و سیب زمینی مصرف کنند.

صافی در ادامه مطرح کرد: در دوره بیماری از مصرف مایعات از جمله آب، آبمیوه طبیعی، دوغ کم نمک، آبگوشت کم چرب، چای کمرنگ و سایر دمنوش هایی مانند زنجبیل، چای سبز، آویشن، بِه، پونه و بابونه برای جلوگیری از دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن غافل نشوید.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف قهوه و چای به علت محتوای گرانتینی، سبب گشاد شدن راه های هوایی و بهبود علائم تنفسی می شود اما بیماران کرونایی مبتلا به ریفلاکس یا درد و سوزش معده از مصرف چای پررنگ و قهوه خودداری کنند.

صافی از مغزیجات به عنوان منابع غنی از پروتئین، امگا۳، ویتامین E، منیزیم، فیبر و آنتی اکسیدان که سبب تقویت سیستم ایمنی می شود، یاد کرد و گفت: مصرف سایر منابع امگا۳ مانند ماهی، گردو، تخم کدو، تخم کتان، روغن کانولا و آووکادو سبب التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود.

وی مصرف قندهای ساده و اسیدهای چرب اشباع و ترنس را سبب تشدید فرآیندهای التهابی در بدن دانست و خاطرنشان کرد: مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نبات، نوشابه، شیرینی‌جات، آبمیوه صنعتی و بستنی را کاهش داده و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، غذاهای فرآوری شده، فست فودها، سوسیس و کالباس، لبنیات پرچرب، چیبس، پفک، روغن حیوانی و روغن های جامد گیاهی در دوره بیماری خودداری کنید.

صافی تأکید کرد: با توجه به ضعف، بی حالی و بی اشتهایی در این دوره، برای تأمین کالری مورد نیاز از سوپ های مقوی و پرکالری با ترکیبات مرغ یا گوشت بدون چربی، انواع سبزیجات، عدس، ماش، سویا، گندم، جو، جوانه گندم و ماش، شیر خشک، روغن زیتون، کنجد، مغزیجات آسیاب شده، سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، آویشن و لیمو ترش استفاده کنید.

این متخصص تغذیه به تأثیر مثبت مصرف مکمل ویتامین های گروه B، امگا۳، سلنیم و پروبیوتیک در درمان کرونا طبق مطالعات انجام شده، اشاره و اظهار کرد: مصرف برخی مکمل ها از جمله مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین D، مصرف روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C و مکمل زینک(روی) در کاهش علائم بیماری و تسریع بهبودی مؤثر است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود