آشنایی با فواید سیاه توسه

0 5,877

گیاه سیاه توسه (سیاه اربه، سیاه توسکا) با نام علمی Frangula alnus گیاهی است از خانواده عناب (Rhamnaceae)، به صورت درختچه که ارتفاع آن تا ۳ متر می رسد و در مناطق مرطوب می روید. شاخه های آن فاقد خار، پوست ساقه آن صاف، تیره رنگ و دارای لکه های سفید قابل تشخیص (عدسک ها) است.

یکی از مهم ترین خواص سیاه توسه درمانگر بودن یبوست های مزمن است که در ادامه مطلب به خواص دیگر این گیاه دارویی و نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد.

سیاه توسه یکی از گیاهان دارویی است که از زمان های بسیار دور مورد استفاده فراوان قرار می گرفت، که از تمام قسمت های این گیاه مانند پوسته، ساقه، ریشه، شاخه، استفاده دارویی می شد. که امروزه هم در صنایع دارویی از خواص سیاه توسه استفاده فراوانی می شود.

میوه های گیاه توسه سیاه

از سیاه توسه به دلیل وجود مواد طبیعی استفاده های داروهای فراوانی برای هضم بهتر غذا و دل درد تهیه می شود. به جز کاربرد فراوانی که در صنعت دارو سازی دارد مورد استفاده فراوانی برای تهیه رنگ قرار گرفته است برای مثال از برگ و پوست گیاه سیاه توسه برای تهیه رنگ زرد و ترکیب آن با املاح آهن رنگ سیاه و با استفاده از میوه های نارسش رنگ سبز و از میوه های رسیده اش رنگ خاکستری تهیه می شود.

از خواص سیاه توسه دم کرده پوست آن برای درمان بیماری های مربوط به صفرا و کبد استفاده می شود. پوست گیاه سیاه توسه به طور زیادی تهوع آور است. البته اندازه استفاده از این گیاه باید طبق دستور پزشک باشد.

شگوفه های گیاه سیاه توسه

مشخصات گیاه سیاه توسه

این گیاه به صورت یک درختچه رشد می کند که تقریبا می تواند تا ارتفاع ۳ متری هم رشد کند . این گیاه بیشتر در مناطق مرطوب رشد می کند، شاخه های این گیاه بدون هیچ گونه تیغ و خاری کاملا صاف است. برگ های آن تکی و ساده و بیضی شکل  و بدون پوشش خاصی می باشد . میوه این گیاه شباهت زیادی به میوه های عناب دارد. در زمان گلدهی هم گل های کوچک سفید رنگی می دهد که به صورت منفرد رشد می کنند به مرور زمان شکوفه ها بسته و تبدیل به میوه می شوند که در ابتدا به رنگ سبز سپس قرمز و در آخر به رنگ سیاه در می آیند.

آشنایی با گیاه سیاه توسه

میزان پراکندگی سیاه توسه

گیاه سیاه توسه بیشتر در خط های ساحلی و حواشی جنگل ها قادر به رشد هستند. و پراکندگی نسبتا خوبی در مناطق مختلف اروپا به خصوص مدیترانه، شمال غرب آسیا، شمال آمریکا دارند  در ایران ها بیشترین پراکندی و رویش را در شمال ایران دارد.

اطاعاتی درباره خواص سیاه توسه

خواص سیاه توسه

به دلیل دارا بودن عنصری به نام آنتراکینون در پوست این گیاه که از مهم ترین خواص سیاه توسه می باشد از آن به عنوان یک داروی ملین کننده استفاده می شود که باعث تحریک روده خواهد شد که برای درمان یبوست های مزمن بسیار مفید است.

  • دارای خاصیت ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی بدن.
  • برای درمان بیماری هپاتیت و زردی بسیار مفید و موثر است.
  • برای درمان التهابات کبدی  و بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دارای خاصیت ضد سرطانی.
  • مفید در جهت درمان بیماری های دهان و پوست.
  • نابود کننده انگل معده و روده.
  • درمانگر ترش کردن معده، سکسکه و نفخ موثر است.
  • استفاده از جوشانده غلیظ ریشه سیاه توشه به صورت موضعی برای درمان کچلی مفید واقع شده.

برای بهره مند شدن از خواص سیاه توسه می توانید آن را از عطاری ها که بدون هیچ گونه مواد افزودنی هستند تهیه کنید.

عوارض مصرف سیاه توسه: مصرف پوست تازه این گیاه باعث به وجود آمدن تهوع شدید در فرد می شود به همین دلیل مصرف پوست تازه توصیه نمی شود. اما در صورت خشک شدن کامل آن دیگر چنین عوارضی را ندارد. اگر کسانی که دچار بیماری های التهابی هستند باید از مصرف آن خودداری کنند. مصرف آن در کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است.

همه چیز درباره خواص سیاه توسه

ترکیبات شیمیایی : ترکیبات این گیاه آنتراکینون، گلیکوزیدها و همچنین، حاوی تانن ها است.

نحوه استفاده:  فرمول جوشانده ملین: ریشه آنژلیک ۳۰ گرم +پوست سیاه توسه + گل پنیرک ۲۰ گرم + دانه کتان ۲۵ گرم +مریم گلی ۲۰ گرم در یک فنجان آب جوش صبح و عصر میل کنید.برای استفاده از  استعمال خارجی ۱۰۰ گرم پوست آن در یک لیتر آب استفاده کنید .

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود